| |
| |
| |
Bibliografie van de werken van Willem Frederik Hermans
Chronologisch overzicht | pag. 319 |
Poëzie | pag. 320 |
Verhalend proza
Romans | pag. 323 |
Novellen | pag. 325 |
|
Dramatisch werk | pag. 328 |
Kritisch en ander proza | pag. 329 |
Wetenschappelijk werk | pag. 334 |
Bloemlezing | pag. 335 |
Vertalingen | pag. 336 |
Hermans in vertaling | pag. 336 |
Toelichting pag. 338 |
Afgesloten mei 1971
| |
| |
* g - gedichten; n - niet-essayistisch of -kritisch proza dat per afgerond geheel de 64 blz. niet overschrijdt; p - niet-essayistisch of -kritisch proza dat per afgerond geheel de 64 blz. overschrijdt; e - essayistisch of kritisch proza; t - toneelwerk; x - werk dat niet onder bovengenoemde categorieën valt.
| |
| |
| |
Chronologisch overzicht
1944 |
Kussen door een rag van woorden. |
[Eigen beheer, Amsterdam]. |
g |
1946 |
Focquenbroch. Bloemlezing uit zijn lyriek. [samengesteld door Hermans] |
Van Oorschot, Amsterdam. |
eg |
|
Horror Coeli en andere gedichten. |
Meulenhoff, Amsterdam. |
g |
1947 |
Priestley. Zonlicht op Zaterdag. [vertaling door L.A. de Witt [= Hermans]] |
De Arbeiderspers, Amsterdam. |
p |
|
Conserve. |
Salm en Co., Amsterdam. |
p |
1948 |
Hypnodrome. |
Stols, 's-Gravenhage. |
g |
|
Moedwil en misverstand. |
Meulenhoff, Amsterdam. |
n |
1949 |
De tranen der acacia's. |
Van Oorschot, Amsterdam. |
p |
1950 |
Fenomenologie van de pin-up girl. |
Van Oorschot, Amsterdam. |
e |
1951 |
Ik heb altijd gelijk. |
Van Oorschot, Amsterdam. |
p |
1952 |
Het behouden huis. |
De Bezige Bij, Amsterdam. |
p |
1953 |
Paranoia. |
Van Oorschot, Amsterdam. |
n |
|
Het omgekeerde pension. |
Sijthoff, Leiden. |
t |
1954 |
Tazieff. Kraters in lichterlaaie. [vertaling] |
Leopold, Den Haag. |
x |
1955 |
Het geweten van De Groene Amsterdammer of Volg het spoor omhoog. |
Van Oorschot, Amsterdam. |
e |
|
De mandarijnenpers. |
De Mandarijnenpers, Groningen. |
e |
|
Description et genèse des dépôts meubles de surface et du relief de l'Oesling. |
Service Géologique de Luxembourg, Luxembourg. |
x |
1956 |
De god Denkbaar Denkbaar de god. |
Van Oorschot, Amsterdam. |
p |
1957 |
Drie melodrama's. |
Van Oorschot, Amsterdam. |
np |
|
Een landingspoging op Newfoundland en andere verhalen. |
Van Oorschot, Amsterdam. |
np |
1958 |
De donkere kamer van Damocles. |
Van Oorschot, Amsterdam. |
p |
|
Het zonale beginsel in de geografie. |
Wolters, Groningen. |
x |
1960 |
Erosie. |
Heijnis, Zaandijk. |
x |
1962 |
Drie drama's. |
De Bezige Bij, Amsterdam. |
t |
|
De woeste wandeling. |
De Bezige Bij, Amsterdam. |
t |
1964 |
Mandarijnen op zwavelzuur. |
De Mandarijnenpers, Groningen. |
e |
|
Het sadistische universum. |
De Bezige Bij, Amsterdam. |
e |
1966 |
Nooit meer slapen. |
De Bezige Bij, Amsterdam. |
p |
1967 |
Wittgenstein in de mode. |
De Bezige Bij, Amsterdam. |
e |
|
Een wonderkind of een total loss. |
De Bezige Bij, [Amsterdam]. |
n |
|
Wittgenstein in de mode en Kazemier niet [herdruk van Wittgenstein in de mode, 1967] |
De Bezige Bij, Amsterdam. |
e |
1968 |
Overgebleven gedichten. |
Rap, Amsterdam. |
g |
|
Pater Anastase Prudhomme S.J. Hermans]. Annum veritatis. |
[= ‘Quibus Peccant Graviter’, Brugge [= Rap, Amsterdam]. |
e |
1969 |
Fotobiografie. |
Rap, Amsterdam. |
e |
|
De laatste resten tropisch Nederland. |
De Bezige Bij, Amsterdam. |
e |
1970 |
Hollywood. |
Rap, Amsterdam. |
e |
|
Van Wittgenstein tot Weinreb, Het sadistische universum 2. |
De Bezige Bij, Amsterdam. |
e |
| |
| |
| |
Poëzie
1944
kussen door een rag van woorden
Gedichten. [Eigen beheer, verzorgd door J.M. Meulenhoff, Amsterdam, 1944], 36 blz., oplage 30/2, 16.5 × 24.5 cm.
Inhoud:
Voor T.
I-XXIV
Deze cyclus is grotendeels opgenomen in Horror Coeli en andere gedichten, 1946 in gewijzigde volgorde en gewijzigde nummering: Voor T.; i; iii als vi; iv als v; v als vii; vi als viii; vii als ix; xi als x; xii; xiii als xxi; xiv als xi; xv als xvi; xvi als xvii; xvii als xiii; xviii als xiv; xix als xv; xx als xxviii; xxi als xviii; xxii als xxx; xxiii als xxix; xxiv als xxxi.
| |
1946
horror coeli en andere gedichten
Zesde deel van De Ceder. J.M. Meulenhoff, Amsterdam, [1946], gezet in het voorjaar van het jaar 1946, 88 blz., oplage niet aangegeven/50, 14 × 22 cm.
Inhoud:
Horror Coeli [deels opgenomen in Overgebleven gedichten, 1968]
Ergens achter een palm, in een kamerhoek |
Horror Coeli |
Roode jasmijn |
Tusschen Styx en Lethe |
Een straat tusschen blaakrende achtertuinen |
Muur |
Nachtgebied |
Bewaakte overweg |
Zonnebaden |
Zwemmen |
Doodloopende straat |
Eroica |
Noctambulen |
Μελαуϗολία |
Nederlaag |
Remiserit |
Samenzijn in négligé |
Ouderhuis |
Inkeer |
Waarom ben ik treurig en schrei toch niet? |
Geschenk |
Droom |
Pythia |
Afscheid |
De dingen waarom ik nog altijd van je houd |
Toevluchtsoord |
Slaap, de verleider |
Op straat |
Dans |
Herfst |
Laag was de zaal der fabriek |
| |
| |
Winterpark |
Wolkenkrabber |
Moedeloos in den vrede |
Het land vergleed naar milder hemelstreken |
Dood der ouders van Karel R. |
De verkeerde muze |
Kussen door een rag van woorden [in 1944 afzonderlijk verschenen]
Voor T.
I-XXXI
| |
1948
hypnodrome
Gedichten. Bandje ontworpen door Piet Worm. Helikon, Een reeks verzenbundels onder redactie van Ed. Hoornik, dertiende jaargang, Aug.-Sept. 1947, No. 38. A.A.M. Stols, 's-Gravenhage, 1947 [1948], 44 blz., oplage 1000, 13 × 20.5 cm.
Inhoud:
Dali en de Chirico |
Voor een nieuwe ‘Menschheitsdämmerung’ |
Sermoen |
Suzanne |
Straattoneel |
Nachtgedaante |
Bevrijdingsfeest |
Gij zonne sta stil |
Ariadne, gebleven.... |
Veritate qua |
Hölderlin |
Samenzijn in négligé (2) |
Middernacht [cyclus van elf gedichten] |
Vier gedichten van O.V. de L. Milosz
Tous les morts sont ivres.... |
Karomama |
De oude dag |
Rijtuig bleef steken in de nacht |
Deels opgenomen in Overgebleven gedichten, 1968.
| |
1968
overgebleven gedichten
Het ontwerp van band en binnenwerk is van Leendert Stofbergen. Thomas Rap, Amsterdam, 1968, 80 blz., bladen aan één zijde bedrukt, eerste blad onbedrukt, oplage 1050/150, 13 × 20.5 cm.
Inhoud:
Uit ‘Horror Coeli’, 1946
Rode jasmijn |
Een straat |
Muur |
Nachtgebied |
Bewaakte overweg |
Eroica |
Doodlopende straat |
Geschenk |
Pythia |
| |
| |
Uit ‘Hypnodrome’, 1947 [1948]
Dali en de Chirico |
Voor een nieuwe ‘Menschheitsdämmerung’ |
Hölderlin |
Straattoneel |
Bevrijdingsfeest |
Gij zonne sta stil |
Overgebleven gedichten
De verzamelaars |
Nachtmerrie van een polemist |
Oorlog en vrede |
Twee vertalingen
O.V. de L. Milosz: Rijtuig bleef steken in de nacht [overgenomen uit Hypnodrome, 1947 [1948]]
Luís Cimatarra: De heilige Maria Juana
1970: [2de druk]
| |
| |
| |
Verhalend proza
Romans
1947
conserve
Roman. W.L. Salm en Co., Amsterdam, 1947, 240 blz., 17 × 24.5 cm.
Opgenomen in Drie melodrama's, 1957
| |
1949
de tranen der acacia's
G.A. van Oorschot, Amsterdam, 1949, 428 blz., 15.5 × 23.5 cm.
1950: | 2de druk |
1953: | 3de, herziene druk |
1961: | 4de druk, De Witte Olifant
4de [= 5de] druk, De Witte Olifant, 1961 [= ?] |
|
1966: | [6de druk], De Witte Olifant
|
1968: | [8ste druk], [1968] |
1969: | [9de druk] |
1970: | [10de druk] |
Vertaling:
Duits: Die Tränen der Akazien, 1968
| |
1951
ik heb altijd gelijk
G.A. van Oorschot, Amsterdam, 1951, 292 blz., 13.5 × 21 cm.
1962: | [2de druk], De Witte Olifant
| [3de druk], De Witte Olifant, [?] |
|
1969: | [4de druk] |
1970: | [5de druk] |
| |
1956
de god denkbaar denkbaar de god
[Met een stofomslagontwerp door Montevino [= Nico Wijnberg]]. G.A. van Oorschot, Amsterdam, 1956, 152 blz., 13.5 × 21 cm.
1968: | [2de druk], [De Witte Olifant] |
1970: | [3de druk] |
| |
1957
drie melodrama's
Conserve [tweede, herziene druk], De leproos van Molokaï, Hermans is hier geweest. [Met een stofomslagontwerp door Montevino [=Nico Wijnberg]]. G.A. van Oorschot, Amsterdam, 1957, 388 blz. + een later toegevoegd los blaadje met Errata, 13.5 × 21 cm, los blaadje 15 × 10 cm.
Conserve is in 1947 en Hermans is hier geweest is in 1967 afzonderlijk verschenen.
1968: | [2de druk] |
1970: | [3de druk], 1968 [1970] |
| |
1958
de donkere kamer van damocles
[Met bibliografische gegevens over Willem Frederik Hermans voorin]. G.A. van Oorschot, Amsterdam, [november] 1958, 404 blz., 13.5 × 21 cm.
| |
| |
1959: | 2de herziene druk |
1959: | 3de herziene druk |
1961: | 4de herziene druk |
1962: | 5de herziene druk |
1963: | 6de herziene druk |
1966: | 6de [= 7de] herziene druk |
1966: | 7de [= 8ste] herziene druk |
1967: | 8ste [= gde] herziene druk |
1970: | 9de [= 10de] herziene druk |
Aan de drukvermelding in de 4de t/m de 9de [= 10de] druk van deze roman is het woord ‘herziene’ ten onrechte toegevoegd; de tekst van deze herdrukken is geheel gelijk aan die van de 3de herziene druk.
Vertalingen.
Deens: | Damokles' mørke kammer, 1961 |
Engels: | The dark room of Damocles, 1962 |
Noors: | Damokles mørkerom, 1962 |
Zweeds: | Mörkrummet, 1962 |
Frans: | La chambre noire de Damoclès, 1962 |
Fins: | Damokleen pimeä huone, 1963 |
| |
1966
nooit meer slapen
[Met een opgave Aangehaalde literatuur en een Aantekening achterin]. Omslag Leendert Stofbergen. Eerste druk. Literaire Reuzenpocket, 173. Uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam, februari 1966, 256 blz., oplage [20 000], 12.5 × 20 cm.
Van deze uitgave zijn 500 gebonden exemplaren verschenen boven de gewone oplage van 20 000. Reeksnaam en reeksnummer ontbreken; de band is ontworpen door Leendert Stofbergen; het stofomslag komt overeen met het omslag van de gewone oplage.
1966: | 2de druk, Literaire Reuzenpocket |
1967: | 3de druk, Literaire Reuzenpocket |
1968: | 4de druk, Literaire Reuzenpocket |
1969: | 5de druk, Literaire Reuzenpocket |
1969: | 6de druk, Literaire Reuzenpocket |
1970: | 7de druk, Literaire Reuzenpocket |
1971: | 8ste druk, Literaire Reuzenpocket |
Vertaling:
Zweeds: | Aldrig mera sova, 1968 |
| |
1967
hermans is hier geweest
Een van de drie verhalen uit Drie melodrama's, 1957. [Met een stofomslagontwerp door Nico Wijnberg]. [De Witte Olifant]. G.A. van Oorschot, Amsterdam, 1967, 116 blz., 13.5 × 20.5 cm.
| |
| |
| |
Novellen
1948
moedwil en misverstand
Novellen. J.M. Meulenhoff, Amsterdam, [1948], 136 blz., 14 × 20.5 cm.
Inhoud:
Electrotherapie! |
Een ontvoogding |
Dokter Klondyke |
Loo-Lee |
Tezaam naar Ostende |
Emigratie |
Het lek in de eeuwigheid [in 1969 afzonderlijk verschenen] |
1961: 2de druk, Anker Boeken, Ad. Donker, Rotterdam. Vermeerderd met: Atonale
| De kat Kilo
1963: | 3de druk, Donker Boeken |
1965: | 3de [= 4de] druk, Literaire Reuzenpocket, De Bezige Bij, Amsterdam |
1966: | 4de [= 5de] druk, Literaire Reuzenpocket. Vermeerderd met: |
|
| Ezelsoren
1967: | 5de [= 6de] druk, Literaire Reuzenpocket |
1969: | 6de [= 7de] druk, Literaire Reuzenpocket |
1971: | 7de [= 8ste] druk, Literaire Reuzenpocket |
|
| |
1952
het behouden huis
De typografische verzorging en de illustraties [3 litho's en een gelithografeerd omslagontwerp] zijn van Mart Kempers. Tweede deel van de Ultimatumreeks. De Bezige Bij, Amsterdam, 1951 [1952], gezet in de herfst van 1951, 72 blz., oplage 500, 13 × 21.5 cm.
Opgenomen in Paranoia, 1953.
1960: | [2de druk], Literaire Pocket Serie |
1961: | [3de druk], Literaire Pocket Serie |
1962: | 3de [= 4de] druk, Literaire Pocket Serie |
1963: | 4de [= 5de] druk, Literaire Pocket, 1962 [1963] |
1965: | 5de [= 6de] druk, Literaire Pocket, 1964 [1965] |
1968: | 6de [= 7de] druk, Literaire Reuzenpocket |
1969: | 7de [= 8ste] druk, Literaire Reuzenpocket |
1971: | 8ste [= 9de] druk, Literaire Reuzenpocket |
| Deze herdrukken zijn niet geïllustreerd. |
| |
1953
paranoia
[Met een Preambule door de schrijver]. G.A. van Oorschot, Amsterdam, 1953, Preambule gedateerd Oct. '53, 196 blz., 13.5 × 21 cm.
Inhoud:
Preambule [opgenomen in Preambule [en] Manuscript in een kliniek gevonden, 1968] |
Manuscript in een kliniek gevonden [opgenomen in Preambule [en] Manuscript in een kliniek gevonden, 1968] |
| |
| |
Paranoia
Het behouden huis [in 1952 afzonderlijk verschenen]
Glas
Lotti Fuehrscheim
1962: | [2de druk], De Witte Olifant |
1966: | [3de druk], De Witte Olifant |
1967: | [4de druk], De Witte Olifant |
1968: | [5de druk], De Witte Olifant |
1970: | [6de druk] |
Vertaling:
Zweeds: Paranoia, 1965
| |
1957
een landingspoging op newfoundland en andere verhalen
G.A. van Oorschot, Amsterdam, [november] 1957, 200 blz., 13.5 × 20.5 cm.
Inhoud:
Een landingspoging op Newfoundland |
Een veelbelovende jongeman |
Het fossiel |
Laura en de grammofoonplaat |
De teddybeer |
De blinde fotograaf |
1966: [2de druk], De Witte Olifant
| |
1967
een wonderkind of een total loss
[Met een afbeelding voorin]. Omslagontwerp Leendert Stofbergen. Foto [van Willem Frederik Hermans op de] achterkant [van het omslag] Ronald Sweering. Literaire Reuzenpocket 227. De Bezige Bij, [Amsterdam], [1967], oplage [15 000], 224 blz., 12.5 × 20 cm.
Inhoud:
De elektriseermachine van Wimshurst |
Een wonderkind of een total loss |
Hundertwasser, honderdvijf en meer |
Het grote medelijden |
1968: 2de druk, Literaire Reuzenpocket, 1967 [1968]
1969: 3de herziene druk, Literaire Reuzenpocket
| |
1968
preambule. manuscript in een kliniek gevonden
Deze prozastukken zijn uit de bundel Paranoia. Uitgave verzorgd door Piet Calis. [Met een inleiding, Manuscript in een kliniek gevonden, door de verzorger en een fragment uit Het sadistische universum [door Willem Frederik Hermans] op blz. 2 en 4 van het uitslaande voorblad van het omslag en met bioen bibliografische gegevens, Over Willem Frederik Hermans en zijn werk, en een lijst Interviews met Hermans op blz. 1 t/m 4 van het uitslaande achterblad van het omslag]. [Met een afbeelding op blz. 1 en een foto van Willem Frederik Hermans op blz. 3 van het uitslaande voorblad van het omslag en met 6 foto's van Willem Frederik Hermans en anderen op blz. 1 t/m 4 van het uitslaande achterblad van het omslag]. Cahiers voor Letterkunde voor het voortgezet onderwijs. J.M. Meulenhoff, Amsterdam, [september] 1968, 32 blz., oplage [4000], 14.5 × 22 cm.
1970: 1ste druk, 2de oplage, [= 2de druk], Cahiers voor Letterkunde voor het voortgezet onderwijs, Meulenhoff Educatief, Amsterdam
| |
| |
| |
1969
het lek in de eeuwigheid
Dit verhaal verscheen eerder in Moedwil en misverstand. [Motion-] Mini-Pocket, 004. ‘Motion’ [Th.G.L. Knippenberg], Utrecht, [oktober 1969], 24 blz., oplage [11 000], 10.5 × 13 cm.
| |
| |
| |
Dramatisch werk
1953
het omgekeerde pension
Psychodrama in één bedrijf. [Gevolgd door] Ary den Hertog. Het laatste archief, Fantasie rondom een Delfts plateel in één bedrijf. [Met een aantekening op de voorzijde van het omslag]. Het Toneel, Officieel orgaan van het Nederlands Toneelverbond, 74ste jaargang No. 10. A.W. Sijthoff's Uitgeversmaatschappij N.V., Leiden, [december 1953], 16 blz., omslag meegeteld, 19 × 26.5 cm.
Opgenomen in Drie drama's, 1962.
| |
1962
drie drama's
[Met een Toelichting bij de test door de schrijver op blz. 82 t/m 88]. Omslagfoto Dr W.F. Hermans. Literaire Pocketserie No 76. Uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam, [maart] 1962, oplage [4000], 168 blz., 11 × 18 cm.
Inhoud:
Het omgekeerde pension. Psychodrama in een bedrijf [in 1953 afzonderlijk verschenen] |
Dutch comfort. Proeve van volkstoneel in een voorspel en twee bedrijven De psychologische test |
1967: 2de druk, Literaire Reuzenpocket
de woeste wandeling
Een scenario. Omslag Karel Beunis en J. Cursto. Literaire Pocketserie No 77. Uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam, [maart] 1962, 120 blz., oplage [4000], 11 × 18 cm.
1962: 2de druk, Literaire Pocketserie
| |
| |
| |
Kritisch en ander proza
1950
fenomenologie van de pin-up girl
G.A. van Oorschot, Amsterdam, [1950], 32 blz., 13 × 17 cm.
Opgenomen in Het sadistische universum, 1964.
| |
1955
W.F. Hermans
het geweten van de groene amsterdammer of volg het spoor omhoog
Mandarijnen op Zwavelzuur, No 1. G.A. van Oorschot, Amsterdam, [februari] 1955, 32 blz., 13 × 20.5 cm.
Opgenomen in Mandarijnen op zwavelzuur, 1964.
W.F. Hermans
de mandarijnenpers
[Met een Inleiding door de schrijver]. Mandarijnen op Zwavelzuur No. 2. De Mandarijnenpers [W.F. Hermans], Groningen, 1955, 32 blz., oplage 500, 15 × 23 cm.
Opgenomen in Mandarijnen op zwavelzuur, 1964.
Inhoud:
Litteratuur, politie en overheid |
De graantjespikker |
| |
1964
mandarijnen op zwavelzuur
[Met een Register van personen, van uitgevers [en] van periodieken achterin en met citaten uit artikelen over Willem Frederik Hermans op blz. 2 van het omslag]. [Met 70 afbeeldingen en 11 facsimile's van kranteknipsels, met 1 facsimile van een handschrift van de schrijver achterin en met een fotocollage door de schrijver op de voorzijde en een foto van de schrijver door hemzelf op de achterzijde van het omslag]. Eerste druk. De Mandarijnenpers [W.F. Hermans], Groningen, november 1963 [februari 1964], 248 blz., 24 × 26.5 cm.
De exemplaren van de intekenaars op deze uitgave bevatten een los toegevoegde oorspronkelijke collage van de hand van de schrijver, gesigneerd: wfh.
Inhoud:
Algemene mandarinologie
Boven op de zangberg |
Mandarijnen op zwavelzuur is een dik boek |
Snerpende kritiek |
Hier en daar heb ik mijzelf geciteerd |
De Nederlandse auteur en de wereldcrisis |
Goede raad voor jonge schrijvers (1) |
Goede raad voor jonge schrijvers (2) |
De pruiken en de stemmen |
De voornaamste culturele weekbladen |
|
De Groene Amsterdammer |
Elsevier's Weekblad |
De Lach
De studeerkameremigranten |
Melancholie op het bitteruur |
|
Ochtendrood der epigonen
|
| |
| |
Proeve van rustig lesgeven |
Denken tussen aanhalingstekens |
De generatie van de dunne boekjes |
Plucky Gomperts en het klein geluk |
|
Het jagertje |
Bij de veertigste verjaardag van H.A. Gomperts
Lange lijdensweg van de tijdschriften in het kort |
|
Libertinage |
Criterium |
Libertinage (vervolg) |
De Nieuwe Stem |
De Gids |
Podium iv
Zou de zeeslang hebben gesproken? |
De knijpkat op de schoorsteenmantel |
Verouderde dampkring |
Avondrood der epigonen |
Het meccanodoosje van Adriaan van der Veen |
Mandarijn Morriën |
Van Vriesland, rechtop en omgekeerd |
|
Een storm in een glas wijwater
De heilige Idil en haar nar |
Het knipselbureau |
Polemisch mengelwerk |
|
De bedriegers en de bedrogenen
De schrijver en de Derde Weg |
De huursoldaat van de vrede, een studie in volksdemocratie |
Het geweten van De Groene Amsterdammer of Volg het spoor omhoog [in 1955 afzonderlijk verschenen] |
|
De mandarijnenoorlog |
Autobiografisch intermezzo [eerder verschenen in De mandarijnenpers, 1955] |
Literatuur, politie en overheid [eerder verschenen in De mandarijnenpers, 1955] |
De graantjespikker [eerder verschenen in De mandarijnenpers, 1955]
|
De toekomst van het mandarinaat
De proto-mandarijn |
Mandarijnen, nieuwe oogst |
Journal intime van generaal Salan |
Goede raad voor jonge schrijvers (3) |
|
1967: 2de druk, herzien, uitgebreid, [eerste duizendtal], Thomas Rap, Amsterdam. Vermeerderd met:
Naschrift bij de tweede druk
1967: 2de druk, herzien, uitgebreid, tweede duizendtal, [= 3de druk]
1969: 2de druk, herzien, uitgebreid, derde duizendtal, [= 4de druk]
De tekst van het tweede en van het derde duizendtal is gelijk aan die van het eerste duizendtal.
1970: 3de druk, opnieuw herzien en weer een klein beetje uitgebreid, [= 5de druk]
het sadistische universum
[Met een Vooraf en een Achteraf door de schrijver]. [Portret]foto [van Willem Frederik Hermans] Wim van der Linden [op de achterzijde van het omslag].
| |
| |
Literaire Reuzenpocket 122 [= 120]. Uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam, [december] 1964, 180 blz., oplage [5000], 12.5 × 20 cm.
Inhoud:
Zwarte schapen
Het sadistische universum |
De zwarte humor van de baron von Münchhausen |
Hotel Multatuli |
Dope: Mana, manie en taboe |
Fenomenologie van de pin-up girl [in 1950 afzonderlijk verschenen] |
De nieuwe natuur |
Monoloog van een anglofoob |
Monoloog van een paardenliefhebber |
Dag dokter! |
De filmmakers en de Witte Paters |
Een Nederlandse detectivefilm? |
Experimentele romans? |
Kleine protokollen
Oradour |
Een eenzaam plaatsje in de Condroz |
De katten van Rome |
Op de Etna |
Het oor van Dionysius |
Achter borden Verboden Toegang |
De elevated |
Trams en treinen |
Eerste reis naar Spanje |
Wittgenstein's levensvorm
Wittgenstein's levensvorm
1965: | 2de druk, Literaire Reuzenpocket |
1965: | 3de herziene druk, Literaire Reuzenpocket |
1966: | 4de druk, Literaire Reuzenpocket |
1967: | 5de druk, Literaire Reuzenpocket. Vermeerderd met: Antipathieke romanpersonages |
1968: | 6de druk, Literaire Reuzenpocket |
1970: | 7de druk, Literaire Reuzenpocket |
1971: | 8ste druk, Literaire Reuzenpocket |
| |
1967
wittgenstein in de mode
[Met Aantekeningen [waarin tevens bibliografische gegevens over Ludwig Wittgenstein] achterin]. Omslag en typografie Frits Stoepman cdg. Kwadraatpamflet 35. Uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam, [februari] 1967, 84 blz., oplage [3500], 12.5 × 20 cm.
Inhoud:
Hubbeling en Van Peursen |
Russell en Wittgenstein |
Kant |
Euklides |
Boole |
Het Mystieke |
Einstein en Mach |
Wetten en beschrijvingen |
Het causale verband |
Personificatie van de natuur |
Logisch empirisme en analytische filosofie |
| |
| |
De schoolfilosofen |
Nut van de filosofie |
De Wener Kring |
Universaliteit en universiteit |
Het Onzinnige |
God |
De mode |
1967: 2de druk, herzien en uitgebreid, onder de titel wittgenstein in de mode en kazemier niet, Kwadraatpamflet. Vermeerderd met:
Appendix
| |
1968
Pater Anastase Prudhomme S.J. [= Willem Frederik Hermans]
annum veritatis
Over de pil, over de Paus, over Delfgaauw, over de Kroontjespen van Greonterp en over de Haagse Post en over nog heel veel meer. Vertaling der Latijnse teksten achterin, uitsluitend voor volwassenen. [Met een portretfoto van Monseigneur W.H. Nolens als Pater Anastase Prudhomme S.J. voorin en op de achterzijde van het omslag]. Drukkerij en Uitgeverij ‘Quibus Peccant Graviter’, Brugge [Thomas Rap, Amsterdam], [november] 1968, 24 blz., 14.5 × 23 cm.
1969: 2de herziene druk
| |
1969
fotobiografie
[Met 95 foto's en 49 facsimile's, en 1 tekening door de schrijver]. [Boek]verzorging: Leendert Stofbergen. Thomas Rap, Amsterdam, [1969], gezet en gedrukt in 1969, 208 blz. + 1 uitslaand blad met groepsfoto, oplage [2500], 23 × 29.5 cm, uitslaand blad 100 × 29 cm.
de laatste resten tropisch nederland
[Met 16 facsimile's van bijdragen door anderen in periodieken waarin drie maal een foto voorkomt van de schrijver, met 1 foto van G.E. Rosario, de schrijver en enkele anderen en met 1 facsimile van een aankondiging van een lezing van de schrijver]. Omslagontwerp Leendert Stofbergen. [Met een foto door Willem Frederik Hermans op de voorzijde van het omslag]. [Kranteknipsel met portret] foto [van Willem Frederik Hermans op] achterkant omslag [uit de] Amigoe di Curaçao. Literaire Reuzenpocket 306. De Bezige Bij, Amsterdam, [september] 1969, 200 blz., oplage [9000], 12.5 × 20 cm.
Van deze uitgave zijn 1000 gebonden exemplaren verschenen boven de gewone oplage van 9000. Reeksnaam en reeksnummer ontbreken; het stofomslag komt overeen met het omslag van de gewone oplage; het formaat is 13.5 × 20.5 cm.
1970: 2de druk, Literaire Reuzenpocket
| |
1970
van wittgenstein tot weinreb, het sadistische universum 2
[Met een Achteraf door de schrijver]. [Portret]foto [van Willem Frederik Hermans op] achterkant [van het omslag] Philip Mechanicus. Eerste druk. Literaire Reuzenpocket, 343. De Bezige Bij, Amsterdam, oktober 1970, 240 blz., oplage [8000], 12.5 × 20 cm.
Inhoud:
Camille Houckaert waarschuwt |
Leven van Wittgenstein |
Kardinaal Pölätüo |
Kan de tijd tekens geven? |
Klaas boven Klaas |
Lowry, aandoenlijke epigoon |
Twee families Smith |
| |
| |
Veel heil en onheil |
Frijderijk de Vrome |
| |
1970
hollywood
[Reisnotities]. In opdracht van de Mandarijnenpers [= W.F. Hermans] uitgegeven ter gelegenheid van de Boekenmarkt [in het rai Gebouw te Amsterdam, gehouden van 23 oktober t/m 1 november 1970] door Thomas Rap N.V. i.o. [= in oprichting], [Amsterdam], 1970, 48 blz., oplage [3000], 8 × 16 cm.
| |
| |
| |
Wetenschappelijk werk
1955
description et genése des dépôts meubles de surface et du relief de l'oesling
Academisch proefschrift ter verkrijging van de graad van doctor in de wis- en natuurkunde aan de Universiteit van Amsterdam. [Met een Avant-propos door de schrijver, met een Conclusion, een Index bibliographique, Appendice No 1, 2, 3, 4, 4a, 5, 6 en een Samenvatting achterin, met Corrigenda op een ingeplakt blaadje en met Stellingen op een los toegevoegd blad]. [Met 6 foto's door Willem Frederik Hermans, 4 foto's door het Boden[=m]kundig Instituut T.N.O. Groningen, 9 afbeeldingen, 5 Planches en 2 kaarten]. Service Géologique de Luxembourg, Luxembourg, 1955, te verdedigen op woensdag 6 juli 1955, 96 blz. + 4 blz. met Samenvatting + 4 bladen met foto's aan één zijde bedrukt + 5 bladen met Planches aan één zijde bedrukt, waarvan 2 uitslaand, + 2 uitslaande kaarten + 1 ingeplakt blaadje met Corrigenda + 1 los blad met Stellingen, 23.5 × 31 cm.
| |
1958
Dr. W.F. Hermans
het zonale beginsel in de geografie
Openbare les gehouden bij de aanvaarding van het ambt van lector in de fysische geografie aan de Rijksuniversiteit te Groningen op dinsdag 9 december 1958. [Met Aantekeningen achterin]. J.B. Wolters, Groningen, [december] 1958, 20 blz., 15.5 × 24 cm.
| |
1960
Dr. W.F. Hermans
erosie
[Met een Voorwoord door W.F.H. en met een lijst, Litteratuur, en een Register achterin]. [Met 20 figuren en 48 foto's]. Uitgeverij Heijnis, Zaandijk, [maart] 1960, Voorwoord gedateerd september 1959, 192 blz. + 16 bladen met foto's waarvan 1 aan één zijde bedrukt, 17.5 × 24.5 cm.
| |
| |
| |
Bloemlezing
1946
Focquenbroch
bloemlezing uit zijn lyriek
[Samengesteld door en] met een inleiding van W.F. Hermans. N.V. Uitgevers Maatschappij G.A. van Oorschot, Amsterdam, 1946, 72 blz., I5.5 × 24 cm.
| |
Vertalingen
1947
J.B. Priestley
zonlicht op zaterdag
Een roman over een vliegtuigfabriek. [Oorspronkelijke titel: Daylight on Saturday]. Vertaald door L.A. de Witt [=Willem Frederik Hermans]. [Met een Woord vooraf van den schrijver door J.B.P.]. [Met een band- en een stofomslagontwerp door J. Blauwijkel]. N.V. De Arbeiderspers, Amsterdam, 1947, Woord vooraf door den schrijver gedateerd Maart 1943, 360 blz., 12 × 19.5 cm.
Een gedeelte van de oplage van deze uitgave is later in een ander stofomslag verschenen, ontworpen door F. van Bemmel.
| |
1954
H. Tazieff
kraters in lichterlaaie
Oorspronkelijke titel: Cratères en feu. Uit het Frans vertaald door W.F. Hermans. [Met een lijst Illustraties voorin, met noten van de vertaler en met Appendix I, II, III achterin]. Geïllustreerd met [171 foto's [en 18 schetsjes]. [Met een stofomslagontwerp door B.J. Aalbers]. Eerste druk. H.P. Leopolds Uitgeversrij N.V., Den Haag, [juli] 1954, 200 blz. + 8 bladen met foto's waarvan 2 aan één zijde bedrukt, 16.5 × 24 cm.
| |
| |
| |
Hermans in vertaling
1961
damokles' møeke kammer
Oversatt fra hollandsk efter ‘De donkere kamer van Damocles’. På dansk ved Else Westh Neuhard. Spektrum, [København, 1961], printed in Denmark 1961, 398 blz., 14.5 × 21 cm.
| |
1962
W.F. Hermans
the dark room of damocles
[Oorspronkelijke titel:] De donkere kamer van Damocles. Translated from the Dutch by Roy Edwards. [Met een stofomslagontwerp door Graham Bishop en met een portretfoto van Willem Frederik Hermans door Ed van der Elsken op de achterzijde van het stofomslag]. Blue Passport Series. Heinemann, London, Melbourne, Toronto, [1962], 384 blz., 13 × 19 cm.
damokles mørkerom
Originalens titel: ‘De donkere kamer van Damocles’. Oversatt av Bjørn Braaten. Omslaget er tegnet av Leif Bülow Berntzen. [Met een portretfoto van Willem Frederik Hermans op de achterflap van het stofomslag]. Fønix-Bøkene, Den gule serie - ny rekke. Gyldendal Norsk Forlag, Oslo, [1962], 344 blz., 13 × 21 cm.
mörkrummet
Originalets titel: De donkere kamer van Damocles. Översättning av Brita Dahlman. Omslag av Håkan Engström. P.A. Norstedt och Söners Förlag, Stockholm, 1962, 332 blz., 14.5 × 22.5 cm.
la chambre noire de damoclés
La version originale de cet ouvrage a été publiée sous le titre ‘De donkere kamer van Damocles’. Roman. Traduit du Néerlandais par Maurice Beerblock. Éditions du Seuil, Paris, [oktober 1962], imprimé 10-62, 320 blz., 14 × 20.5 cm.
| |
1963
damokleen pimeä huone
Hollanninkielinen alkuteos De donkere kamer van Damocles. Suomentanut Aune Tunkelo [= In het Fins vertaald door Aune Tunkelo]. [Met een stofomslagontwerp door Oiva Fyrqvist en met een portretfoto van Willem Frederik Hermans op de achterzijde van het stofomslag]. Werner Söderström Osakeyhtiö, Porvoo, Helsinki, [1963], 340 blz., 14.5 × 20.5 cm.
| |
1965
paranoia
Originalets titel: Paranoia. Översättning av Brita Dahlman. [Met een Inledning [= Preambule] door de schrijver]. Omslag av Kerstin Hasselrot. P.A. Norstedt och Söners Förlag, Stockholm, [1965], Inledning gedateerd okt. 1953, 216 blz., 13 × 20.5 cm.
| |
1968
die tränen der akazien
Titel der Originalausgabe: De tranen der acacia's. Autorisierte Übersetzung aus dem Niederländischen von Jürgen Hillner. Schutzumschlag [waarin een portretfoto van de schrijver door Terbørn Fjellang is verwerkt]: Rambow und Lienemeyer. Joseph Melzer Verlag, Darmstadt, 1968, 420 blz., 14 × 20.5 cm.
| |
| |
aldrig biera sova
Originalets titel: Nooit meer slapen. Översättning av Brita Dahlman. Omslag av Kerstin Hasselrot. P.A. Norstedt och Söners Förlag, Stockholm, [1968], 240 blz., 14.5 × 22 cm.
| |
| |
| |
Toelichting
De gegevens voor de Bibliografie van de werken van Willem Frederik Hermans zijn grotendeels ontleend aan kaarten met de beschrijving van de Afzonderlijk verschenen werken van Hermans die in 1958 en 1963 zijn verschenen in het kaartsysteem met bio- en bibliografische gegevens van Noord- en Zuidnederlandse letterkundigen sinds 1750. Dit kaartsysteem wordt onder de naam Mededelingen van de Documentatiedienst uitgegeven door het Nederlands Letterkundig Museum en Documentatiecentrum in Den Haag in samenwerking met het Archief en Museum voor het Vlaamse Cultuurleven te Antwerpen en het Frysk Letterkundich Museum te Leeuwarden. Wie belangstelling heeft voor de werkwijze van het Letterkundig Museum zij verwezen naar díe kaarten in het kaartsysteem waarop de methode wordt beschreven. In het volgende zal deze werkwijze alleen ter sprake komen voor zover toegepast in de in dit nummer opgenomen bibliografie.
| |
Chronologisch overzicht
In het Chronologisch overzicht zijn uitsluitend beschrijvingen in sterk verkorte vorm opgenomen van de eerste druk der afzonderlijk verschenen werken en van een eventuele eerste herdruk met gewijzigde titel. In dit laatste geval wordt achter de titel vermeld waarvan het opgenomen werk een herdruk is. Voorbeeld: Wittgenstein in de mode en Kazemier niet. [herdruk van Wittgenstein in de mode, 1967].
Titels waaronder slechts een gedeelte van een reeds eerder verschenen werk is gepubliceerd worden echter niet opgenomen. Zo vindt men b.v. niet de titel Hermans is hier geweest, daar dit de herdruk is van een werk dat reeds eerder in Drie melodrama's is gepubliceerd.
Ook vertalingen van een reeds eerder in het Nederlands verschenen werk van de schrijver worden niet in het overzicht opgenomen.
Het jaartal in de marge wijkt alleen dan af van het jaartal in het werk indien dit werk in een ander jaar is verschenen.
| |
De uitvoerige beschrijving van de eerste druk
In afwijking van de gangbare methode bij de samenstelling van uitgebreide bibliografieën is de beschrijving van de eerste druk der afzonderlijk verschenen werken opgebouwd uit de onderstaande gegevens in de volgorde van opsomming, welke gegevens geen weergave van, maar een ontlening zijn aan de titelpagina of titelpagina's, de colofon en de band of het omslag van het beschreven werk. Hieronder verder aangeduid als: ‘de titelpagina enz.’. Elk gegeven dat aan een andere bron is ontleend wordt tussen vierkante haakjes geplaatst. De herkomst ervan kan men vinden in bronnenmateriaal dat in het Letterkundig Museum berust.
1. | Het jaartal van verschijnen. Het vetgedrukte jaartal boven de titel wijkt alleen dan af van het jaartal op ‘de titelpagina enz.’ indien het werk in een ander jaar is verschenen dan het jaartal op ‘de titelpagina enz.’ aangeeft. Voorbeeld: in Hypnodrome staat het jaartal 1947. Deze gedichtenbundel is vermeld onder het vetgedrukte jaar 1948 omdat Hypnodrome in 1948 is verschenen. |
2. | De schrijversnaam of het pseudoniem. De schrijversnaam is in deze bibliografie weggelaten indien op ‘de titelpagina enz.’ staat: Willem Frederik Hermans. Wijkt de naam op ‘de titelpagina enz.’ hiervan af, dan is die wèl vermeld. Voorbeeld: boven de titel Erosie (afd. Wetenschappelijk werk, 1960) ziet men staan: Dr. W.F. Hermans. Dit is de naam waaronder Erosie is gepubliceerd. |
| |
| |
3. | De titel. Deze is in de vorm waarin hij op ‘de titelpagina enz.’ voorkomt overgenomen met dien verstande dat alleen aan het begin en bij eigennamen hoofdletters zijn gebruikt. |
4. | De ondertitel. Deze is behandeld als de titel en, door een komma gescheiden, hierachter geplaatst. |
5. | Aanduiding van de inleiding, het nawoord, de illustraties. Deze aanduidingen zijn overgenomen in de vorm waarin zij op ‘de titelpagina enz.’ vermeld staan. Indien ze niet op ‘de titelpagina enz.’ vermeld zijn, dan komen deze aanduidingen tussen vierkante haakjes. |
6. | De druk. Deze is, eventueel met toevoegingen als herzien of vermeerderd, overgenomen zoals hij op ‘de titelpagina enz.’ staat aangegeven. Indien bekend is dat de op ‘de titelpagina enz.’ gegeven drukvermelding onjuist is, dan is deze ongewijzigd overgenomen, maar dan volgt onmiddellijk daarachter tussen vierkante haakjes het uit een andere bron afkomstige juiste gegeven. Ontbreekt in een herdruk de drukvermelding, dan is deze tussen vierkante haakjes vermeld. |
7. | Aanduiding van de reeks of de serie. Indien het werk een onderdeel is van een bepaalde reeks of serie, zijn vervolgens de naam en eventueel het nummer van de reeks, in de vorm waarin deze op ‘de titelpagina enz.’ staan aangegeven, vermeld met dien verstande dat hier ieder woord begonnen wordt met een hoofdletter, met uitzondering van de lid- en voegwoorden tenzij die aan het begin staan. Staat de naam van de reeks of de serie niet op ‘de titelpagina enz.’, maar is die bekend uit andere bron, b.v. het stofomslag, dan is die tussen vierkante haakjes geplaatst. |
8. | Naam van de uitgever of aanduiding: Eigen beheer. Hiervoor geldt hetzelfde als onder 7 is vermeld. |
9. | De plaats van verschijnen. Hiervoor geldt hetzelfde als onder 7 is vermeld. |
10. | De datum van verschijnen. Alleen de maand (voor zover bekend) en het jaar van verschijnen zijn vermeld. Wijken maand en jaar van verschijnen af van de opgave op ‘de titelpagina enz.’ dan zijn eerst maand en jaar van ‘de titelpagina enz.’ overgenomen en is daarachter tussen vierkante haakjes de werkelijke datum van verschijnen vermeld. Zie ook onder 1. Indien een inleiding of een naschrift is gedateerd, dan volgt de datering achter het jaar van verschijnen. Voorbeeld (zie afdeling Wetenschappelijk werk, 1960, Erosie): Voorwoord gedateerd september 1959. |
11. | Aantal bladzijden. Vervolgens is het aantal bladzijden opgegeven, waaronder wordt verstaan het totaal aantal bladzijden tussen het omslag of tussen de schutbladen, ongeacht de paginacijfers. Voor het vaststellen van het aantal bladzijden wordt uitgegaan van de gewone, niet van de bijzondere (zie 12) exemplaren van het werk. Niet-meegepagineerde bladzijden met afbeeldingen en losse bladen worden afzonderlijk vermeld na een plusteken. |
12. | De oplage. Indien de oplage op ‘de titelpagina enz.’ staat vermeld, dan wordt die aangegeven met het woord ‘oplage’ gevolgd door het oplagecijfer. Indien de totale oplage niet is vermeld, maar wel het aantal bijzondere exemplaren, dan luidt de aanduiding: oplage niet aangegeven/.... Zijn de aantallen van de normale én van de bijzondere exemplaren vermeld, dan worden die weergegeven gescheiden door een /, waarbij het eerste cijfer de totale oplage aangeeft. Is de oplage bekend uit andere bron, dan worden weer vierkante haakjes gebezigd: oplage [...]. |
13. | Het formaat. Het formaat wordt afgerond tot halve centimeters. Het eerste cijfer duidt de breedte, het tweede de hoogte aan. Voor het vaststellen van
|
| |
| |
| het formaat wordt uitgegaan van de gewone, niet van de bijzondere (zie 12) exemplaren van het werk. |
| |
De inhoud
Direct onder de beschrijving van de eerste druk is in deze bibliografie de inhoud vermeld, behalve bij volstrekt samenhangende werken zoals romans.
| |
De herdrukken
Onder de beschrijving van de eerste druk (en eventueel onder de inhoud) zijn de herdrukken vermeld in sterk verkorte vorm. Als op ‘de titelpagina enz.’ de drukvermelding ontbreekt, is deze tussen vierkante haakjes geplaatst. Is de drukvermelding op ‘de titelpagina enz.’ foutief, dan is deze toch overgenomen, maar is onmiddellijk daarachter de juiste drukvermelding tussen vierkante haakjes geplaatst. Hetzelfde geldt voor het jaartal van verschijnen.
De reeks of de serie waartoe het werk behoort is steeds vermeld met weglating van het reeksnummer. De naam van de uitgever en de plaats van uitgave zijn niet vermeld tenzij deze afwijken van die vermeld in de voorafgaande druk.
In een aantal herdrukken van bepaalde werken wordt, hetzij in het voorwerk, hetzij in een verantwoording, vermeld dat de oorspronkelijke uitgave herzien is of uitgebreid. In die gevallen vindt men deze mededeling terug bij de vermelding van de gewijzigde herdruk. Ontbreken dergelijke gegevens dan zijn de verschillende drukken van een bepaald werk in zoverre met elkaar vergeleken dat men aan de hand van deze bibliografie kan vaststellen welke druk is uitgebreid met een nieuw verhaal of een nieuw essay.
Nederlands Letterkundig Museum en Documentatiecentrum
Den Haag, mei 1971.
|
|