mysticus. Problemen rezen. Ze duurden voort. Jaren later op Ibiza stelde Bob Thompson, een jonge man, die deel uitmaakte van de klassieke ‘Burning Building’ happening (1959, zie pag. 277) voor dat we een happening zouden maken. Ik zou het eiland de volgende dag verlaten en het zou ‘leuk’ zijn iets ten afscheid te doen. We kregen wat mensen tezamen en maakten een happening. Ik wilde niet, maar ik speelde er een deel in mee. Ik zou in een wit pak opkomen, rondkijken en wat meel en graan naar Bob en zijn schilderijen gooien. We wisten niet hoe lang de zaak zou duren en bleven elkaar, al repeterend, vertellen, dat het ongeveer dertig minuten lang leek.
Op de avond, dat het gebeurde, dromden ongeveer vijfenzeventig mensen opeen in een ruimte, die voldoende had kunnen zijn voor twintig. We hadden gedacht een Ornette Coleman-plaat te spelen op een vluggere snelheid, maar het moest pas gebeuren later in het programma. De machine stond dicht bij de deur en was toegankelijk voor de binnen-stromende menigte ( mijn eerste les in happenings). Iemand zette de pick-up te vroeg aan en voor mij was, terwijl ik in de schaduw stond met mijn emmers meel en graan, een valdeur dichtgevallen en ik voelde mezelf door de duisternis glippen, alle blijken van identiteit verliezend. Ik trachtte voort te gaan, zowel als Mel als in de figuur, die ik ging voorstellen (ik was geoefend in de beste ‘Methode’-scholen). Ornette Coleman op verhoogde snelheid deed het. Ik dacht aan alle mensen, die zich verborgen overal in de kamer, alle stemmingen waarop de kettingreactie werkte, nu de muziek speelde. Bob die, gekleed in dierenhuiden, een vogeldans deed, keek net zo verbaasd naar mij als ik mezelf voelde. We keken elkaar een tijdje aan met alle miljoenen prachtige dingen die gebeuren op zulke ogenblikken. Op dat moment (begrijp ik nu terugkijkend) hield mijn ik op te bestaan. Ik was opgelost, weggewasssen in de totale energie rondom in de kamer.
Ik gedroeg me vanuit niets. Van dat ogenblik af en totdat de ‘voorstelling’ voorbij was, werd wat ik deed en ook wat alle andere mensen deden, geleid door een onzichtbare hand, geleid door een kracht buiten het begrip en het bewustzijn van ons allen. Sommigen van ons deden de dingen, die we bij repetitie voornamen; anderen deden iets anders. Lichten flitsten en muziek ging aan en uit.
We wisten dat sommige ervan wachtwoorden waren voor zekere handelingen maar alles bewoog en wij er bij, zodat er geen tijd