| |
| |
| |
Nam June Paik
Uitleiding tot de tentoonstelling van experimentele televisie
Maart, 1963. Galerie Parnass.
(1)
niet altijd oninteressant
zoals natuur, die mooi is,
niet omdat het mooi verandert,
maar eenvoudig omdat het verandert.
De kern van de schoonheid van de natuur is, dat de grenzeloze hoeveelheid natuur de categorie van hoedanigheid ontwapende, die onbewust gemengd en verward met dubbele bekentenissen gebruikt wordt.
In mijn experimentele tv betekent het woord hoedanigheid alleen de aard, maar niet de waarde.
Soms heb ik rode appel nodig
Soms heb ik rode lippen nodig.
| |
(2)
Mijn experimentele tv is de eerste kunst(?), waarin de ‘volmaakte misdaad’ mogelijk is... Ik had juist een diode in tegengestelde richting geplaatst en kreeg een ‘golvende’ negatieve Televisie. Als mijn epigonen dezelfde truc doen zal het gevolg volledig hetzelfde zijn (in onderscheid met Webern en Webern-epigonen)...
| |
| |
dat is...
Mijn tv is niet de uitdrukking van mijn persoonlijkheid, maar louter
een ‘physische muziek’
zoals mijn ‘fluxus kampioen wedstrijd’,
waarin de langste-urineer-tijd-recordhouder geëerd wordt met zijn volkslied (de eerste kampioen; F. Trowbridge, usa 59.7 sec.)
Mijn tv is meer(?) dan de kunst,
of
minder (?) dan de kunst.
Ik kan iets componeren, dat
hoger (?) ligt dan mijn persoonlijkheid, of lager (?) dan mijn persoonlijkheid.
| |
3
Daarom (?), misschien daarom, heeft het werkproces en het uiteindelijke resultaat weinig te maken... en daarom,...
ik werkte bij geen vorig werk zo gelukkig als bij deze tv experimenten.
Bij gebruikelijke composities hebben we eerst de benaderde visie van het voltooide werk, (het van te voren voorgestelde ideaal, of ‘idee’ in de zin van Plato). Daarna betekent het werkproces de kwellende poging dit ideale ‘idee’ nabij te komen. Maar in de experimentele tv wordt het ding volledig herzien. Gewoonlijk heb ik geen, of kan ik geen enkele vooraf voorgestelde visie voor het werken hebben. Eerst zoek ik de ‘weg’, waarvan ik niet kan voorzien waarheen hij leidt. De ‘weg’... dat betekent, de omtrek te bestuderen, verscheidene ‘feed backs’ te proberen, sommige plaatsen kort te sluiten en de verschillende golven daar te voeden, de fase van golven te veranderen etc... waarvan ik de technische details in een volgend opstel zal publiceren... In elk geval, wat ik nodig heb is bijna hetzelfde soort van ‘idee’ dat amerikaanse Reclamebureaux plachten te gebruiken... alleen maar een weg of een sleutel tot iets nieuws. Dit ‘moderne’ (?) gebruik van ‘idee’ heeft niet veel te maken met ‘waarheid’, ‘eeuwigheid’, ‘volmaaktheid’, ‘ideaal idee’, dat Plato-Hegel toeschreef aan deze beroemde klassieke terminologie (idee)
d.w.z. ‘kunst is de verschijning van de idee’.
(Hegel-Schiller)
| |
| |
Dit verschil moet onderstreept worden, omdat het ‘Fetischisme van Idee’ mij de meest critische maatstaf in de hedendaagse kunst lijkt, zoals ‘Adeldom en Eenvoud’ in de griekse kunst (Winkelman), of de beroemde vijf paar categorieën van Woelfflin in Renaissance en Barok kunst.
| |
4
indeterminisme en veranderlijkheid is de zeer onderontwikkelde parameter in de zichtbare kunst, hoewel dit het centrale probleem in de muziek geweest is de laatste 10 jaar, zoals ook parameter sex sterk onderontwikkeld is in muziek, tegenovergesteld aan letterkunde en zichtbare kunst.
a) Ik gebruikte intensief de leven-omzetting van het normale programma, wat de meest veranderlijke zichtbare en semantische gebeurtenis in de negentien-zestiger jaren is. De schoonheid van een vertekende Kennedy is verschillend van de schoonheid van een voetbalheld, of de niet altijd knappe maar altijd domme vrouwelijke aankondigster.
b) Tweede dimensie van veranderlijkheid.
13 toestellen ondergingen 13 soorten van verandering in hun video-horizontaal-verticale eenheden. Ik ben er trots op in staat te zijn te zeggen, dat aan alle 13 toestellen feitelijk hun inwendige schakeling werd veranderd. Geen Twee toestellen hadden dezelfde soort van technische operatie. Geen een is de eenvoudige waas, die optreedt, als U aan de verticale en horizontale contrôle knop draait.
Ik had veel plezier in de studie van electronica, die ik begon in 1961, en enig levensgevaar, dat ik liep tijdens het werken met 15 Kilo-Volt. Ik had het geluk aardige medewerkers te ontmoeten: hideo uchida (voorzitter van het uchida Radio Onderzoek Instituut), een geniale avant-garde technicus, die het principe van de Transistor 2 jaar eerder dan de amerikanen ontdekte, en shuya abe, almachtige politechnicus, die weet dat de wetenschap van een groter schoonheid is dan de logica, uchida probeert nu de telepathie en het voorspellen electromagnetisch te bewijzen.
c) Als derde dimensie van veranderlijkheid worden de golven van verscheidene generators, tape-recorders en radio's naar verscheidene punten gevoerd om verschillende ritmen aan elkaar te geven. Deze nogal ouderwetse schoonheid, die niet wezenlijk gekoppeld is aan Hoge Frequentie Techniek, was gemakkelijker te begrijpen
| |
| |
voor het normale gehoor, misschien omdat deze enige menselijke kanten had.
d) Er zijn evenveel soorten tv schakelingen, als franse kaassoorten, d.w.z. enkele oude modellen van 1952 geven zekere soort veranderlijkheid, die nieuwe modellen met automatische frequentiecontrole niet kunnen geven.
e) Vele mystici stellen er belang in uit de een-rij-tijd, een-weg-tijd te springen, ten einde
de Eeuwigheid te grijpen.
aa) Te stoppen bij het voltooide of steriele nul-punt is een klassieke methode om de eeuwigheid te grijpen.
bb) Tegelijkertijd de evenwijdige vloeiingen van vele onafhankelijke bewegingen waar te nemen is een andere klassieke manier er voor.
Maar arme Joyce was gedwongen om de evenwijdig voortgaande verhalen in één boek met één leesrichting te schrijven, wegens de onthologie van het boek. De gelijktijdige waarneming van de evenwijdige golven van 13 onafhankelijke tv bewegingen kan misschien deze oude droom van mystici verwezenlijken, hoewel het probleem onopgelost is gebleven, of dit mogelijk is met onze normale fysiologie (we hebben slechts één hart, één adem, één brandpunt van het oog) zonder enige mystieke training en indien goed geoefend... heeft hij noch 13 tv's, noch tv, noch electronica, noch muziek, noch kunst nodig... de gelukkigste zelfmoord van kunst... de moeilijkste anti-kunst, die ooit bestond... Ik weet niet, wie deze platonische en steriele voltooiing van kunst tot stand gebracht zou kunnen hebben, omdat als hij het werkelijk deed,
ik zijn naam niet zou weten.
ik zijn naam niet moet weten.
| |
5
Deze overweging herinnert me aan twee betekenissen van het woord ‘extase’, dat oorspronkelijk in het Grieks betekent: eksisteanai (ek = ex - buiten, histanai - stellen, staan).
xx) Normaal gebruik van dit woord is de razernij van dichterlijke inspiratie, of geestelijke opheffing of vervoering van de beschouwing van goddelijke zaken (A.C.D.)’
Met andere woorden...
+ + volledig gevulde tijd + + de aanwezigheid van eeuwige aan- | |
| |
wezigheid + + + een soort abnormale toestand van het bewustzijn
+ + + onbewust- of superbewustzijn + + +
uitzonderlijke concentratie
+ + + + sommige mystici vergeten zichzelf
+ + + ik vereenzelvig mij met mijzelf + + + De wereld stopt voor 3 minuten!!! de eeuwige 3 minuten!!!
(Dostojewski, voor de krampen van vallende ziekte) enz. enz... + + + Er is een dimensie in ‘hoog’ of ‘diep’, waar duitsers erg blij mee zijn...
zz) Bovenstaande gebruikswijzen zijn enigszins verwant aan de abnormale bewustzijnstoestand, maar j.p. sartre kende dit woord toe (extase) bij het analyseren van ons bewustzijn in normale toestand (zie L'Etre et Le Néant).
Volgens Sartre is ons bewustzijn (cogito) altijd ‘het zijn voor zich’ (Sein für sich), een soort zijn, dat zich niet met zichzelf kan vereenzelvigen. We zijn veroordeeld te denken en dat betekent, dat we veroordeeld zijn te vragen. Dat betekent in zijn woord
ik ben altijd, wat ik niet ben en
ik ben altijd niet, wat ik ben.
Deze onophoudelijke ex-tase (uit zichzelf treden) is het ‘normale’ karakter in de normale toestand van ons bewustzijn. Het woord ‘ex-tase’ (ex + tasis) wordt hier bijna als tegenstelling tot het eerste geval gebruikt (xx).
In xx) is ons bewustzijn vereenzelvigd met zichzelf. Het heeft het dualisme van ons bewustzijn samengesteld. Maar in zz) wordt dit dualisme, of de dialectische evolutie van onze geest kostbaar gehouden als het bewijs van onze vrijheid,...
| |
6
De aa) (te stoppen bij het voltooide of steriele nul-punt om de eeuwigheid te grijpen...) en de xx), (de extase, in de zin van ‘geestelijk verheffen of vervoering van de beschouwing van goddelijke zaken’) is dezelfde zaak.
Maar de bb) (de gewaarwording van evenwijdige golven van vele onafhankelijke bewegingen tegelijkertijd) en de zz) (de extase in de zin van Sartre, ‘dat is, de voortdurende voortgang van ons bewustzijn in normale staat,’) schijnt volledig verschillend te zijn. Maar er zijn belangrijke overeenkomsten tussen deze twee (bb) en zz)). Zowel bb) als zz) kennen het eind station niet, de conclusie, gestopt absoluut ogenblik, voltooiing, hemelvaart.
| |
| |
Met andere woorden: ze zijn relatief, relatief, zwevend, plat en gewoon, bewegelijk, veranderbaar, midden in de lucht hangend.
niet erg bevredigd, maar niet erg onbevredigd...
zoals mijn experimentele tv, die niet altijd interessant, maar niet altijd oninteressant is...
| |
7
Laat ik nu over Zen spreken, hoewel ik het gewoonlijk vermijd, om niet de verkoper van ‘onze’ cultuur te worden zoals Daisetsu Suzuki, omdat het culturele patriottisme schadelijker is dan het politieke patriottisme, omdat het eerstgenoemde het vermomde is en speciaal de zelf-propaganda van Zen (de leer van het zelf-opgeven) de stomme zelfmoord van Zen moet zijn.
In elk geval bestaat Zen uit twee ontkenningen.
de eerste ontkenning:
Het absolute is het relatieve.
de tweede ontkenning:
Het relatieve is het absolute.
De eerste ontkenning is een eenvoudig feit, dat iedere sterveling iedere dag ontmoet;
alles gaat voorbij ,, ,, ,, moeder, beminde, held, jeugd, roem,, ,, ,, enz.
Dat betekent,, ,, ,, ,, ,, ,,
Het nu is utopia, wat het ook moge zijn.
Het nu over tien minuten is ook utopia, wat het ook moge zijn.
Het nu over 20 uur is ook utopia, wat het ook moge zijn.
Het nu over 30 maanden is ook utopia, wat het ook moge zijn.
Het nu over 40 miljoen jaar is ook utopia, wat het ook moge zijn.
Daarom...
We moeten leren,
hoe tevreden te zijn met 75% |
hoe tevreden te zijn met 50% |
hoe tevreden te zijn met 38% |
hoe tevreden te zijn met 9% |
hoe tevreden te zijn met 0% |
hoe tevreden te zijn met -100% - |
Zen is anti-avant-garde, anti-grens geest, anti-Kennedy, Zen is verantwoordelijk voor aziatische armoede.
Hoe kan ik zen rechtvaardigen, zonder aziatische armoede te
| |
| |
Nam June Paik: Zen for head. Opvoering tijdens het Eerste Fluxus Festival in Wiesbaden (Internationale Festspiele neuester Musik), september 1962.
‘September 1931 werd ik in mijn moeder's baarmoeder ontvangen tijdens de paring tussen mijn vader en mijn moeder. 20 juli 1932, op de dag van de opstand tegen Hitler, werd ik in Seoel/Korea als zoon van mijn vader en mijn moeder en tegelijkertijd als kleinkind van mijn grootmoeder en mijn grootvader geboren. Het was 17 juni op de Luna-kalender (dag van de opstand tegen Stalin). Thuis heb ik mijn verjaardag naar oudkoreaanse zede de 17e juni volgens de Luna-kalender gevierd, en op school en in het paspoort staat de 20e juli als officiële geboortedatum. Ik geef de voorkeur aan deze datum, want, als het duitse volk meer tegen Hitler geweest zou zijn, zou het dure bloed vergieten tegen Stalin niet nodig geweest zijn. Daarom horen beide dagen tot nationale feestdagen bestemd te worden, en niet alleen de 17e juni zoals tegenwoordig!’ schreef hij als het begin van een levensbeschrijving aan een Duitse vriend.
Paik's veelzijdige talenten zijn zeer inspirerend voor de velen, die hem hebben leren kennen. Zij hopen allen, dat hij in 11932 honderdduizendjaar oud zal zijn, als hij dan nog leeft. Hij publiceerde zijn teksten o.m. in Becker Vostell's Happenings (Rowohlt), Vostell's tijdschrift Dé/collage (4 nummers verschenen), in zijn eigen Postmusic: ‘Maandelijks Overzicht van de Universiteit van Avant-Garde Hindoeïsme’ en de Manifestos (Great Bear Pamphlet van de Something Else Press in New York; direkteur Dick Higgins). Hierin stelt hij o.m. ‘Zoals de Happening de fusie van verschillende kunstvormen is, zo is de cybernetica de exploitatie van de grens-gebieden tussen en door verschillende bestaande wetenschappen.’
| |
| |
rechtvaardigen??
Het is een ander probleem, waar ik in een volgend opstel weer op terug zal komen.
In elk geval, als U mijn tv ziet, kijk er, alstublieft, meer dan 30 minuten naar.
‘de voortdurende evolutie is de voortdurende onbevrediging. het is de enige verdienste van Hegel's dialectiek’.
(R. Akutagawa)
‘de voortdurende onbevrediging is de voortdurende evolutie. het is de hoofd verdienste van mijn experimentele tv’
(N.J.P.)
De frustratie blijft als de frustratie.
Er is geen catharsis.
| |
| |
| |
(8)
Verwacht van mijn tv geen: Schok, Expressionisme, Romanticisme, Climax, Verbazing, enz... waarvoor mijn vooraf gaande composities de eer hadden te worden geloofd. In Galerie Parnass, maakte één stierekop meer sensatie dan 13 tv toestellen. Misschien heeft men 10 jaar nodig om in staat te zijn verfijnde verschillen waar te nemen van 13 verschillende ‘vertekeningen’ (?), zoals het geval was bij het waarnemen van het verfijnde verschil van veel soorten ‘geluiden’(?) op het gebied van electronische muziek, (raadpleeg, alstublieft, de introductie van J.P. Wilhelm en mijzelf tot de expositie van 1963, maart, in Galerie Parnass, Wuppertal (herdrukken verkrijgbaar, ook gepubliceerd in Decollage no. 4)
|
|