Nam June Paik
Nieuwe ontstaansleer van muziek
Ik ben moe van het vernieuwen van de vorm van muziek.
- serieel of aleatorisch, grafisch of vijf lijnen, instrumentaal of zang, schreeuwend of actie, tape of levend... -
Ik moet de ontstaansvorm van muziek vernieuwen.
In het normale concert, bewegen de geluiden, het publiek zit stil.
In mijn zogeheten actie-muziek, bewegen de geluiden, enz., het publiek wordt door mij aangevallen.
In de ‘Symfonie voor 20 kamers’, bewegen de geluiden, enz., het publiek beweegt ook.
In mijn ‘Omnibus muziek No. 1’ (1961), zitten de geluiden stil, het publiek bezoekt hen.
In de Muziek Expositie, zitten de geluiden, het gehoor speelt of valt hen aan.
In het ‘Bewegend Theater’ in de straten, bewegen de geluiden in de straat, het publiek komt hen tegen of ontmoet hen ‘onverwachts’ in de straten.
De schoonheid van bewegend theater ligt in deze ‘verbazing a priori’, omdat bijna het hele publiek onuitgenodigd is, onwetend wat het is, waarom het is, wie de componist is, de speler, organisator - of beter gezegd - organisator, componist, speler.
‘Muziek voor de lange weg’ - en zonder gehoor, ‘Muziek voor de grote plaats’ - en zonder gehoor, zijn meer platonisch.
Alison Knowles ontsnapte zonder iemand op de hoogte te stellen heimelijk uit het hotel en ontrolde zonder iets te zeggen 1000 meter geluidsband in een straat in Kopenhagen.
Er was geen uitgenodigd publiek, geen enkele fotograaf, alleen