Nieuwe boeken
Twee boeken voor de prijs van een
Zoiets is het inderdaad wat Vestdijk ons aanbiedt met zijn Huisbewaarder (uitg. De Bezige Bij, Amsterdam). Want achter elke officiële situatie of persoon die we daarin beschreven vinden heeft zich een officieuze uitgave opgesteld. Het gaat er nu maar om met welke van die twee het best gewerkt kan worden. De uiteindelijke beslissing is aan de huisbewaarder.
Deze keuzemogelijkheid is vanaf de eerste regels van het boek al aanwezig in de vorm van de tweelingvilla die Louis Bijtel heeft laten bouwen, en niet heeft gekocht zoals zoals bij Adriaan Oosthoek, de huisbewaarder, wil doen geloven. Dat huis vervult een noodzakelijke funktie: het leven speelt zich af in de ene helft, in de andere horen alle officieuze uitgaven daarvan thuis. Maar daarover valt niets meer te lezen: dat is het tweede boek.
De belangrijkste figuur die er woont is de violist Louis Bijtel. Een hartstochtelijke, onevenwichtige violist met lang zwart haar. Hij is zijn eigen buurman: geknipt haar, een man gestegen tot het maatschappelijk niveau van de margarinehandel. Maar voor een violist die zich dagelijks als zijn eigen buurman kan zien rondlopen blijft natuurlijk maar een modus vivendi open: die van de meest ver doorgevoerde jaloezie. En als die buurman dan op vakantie gaat, moet er iemand op zijn zaken passen: de huisbewaarder.
Maar de huisbewaarder heeft nog een andere funktie die hem als dubbelfiguur tussen alle andere figuren plaatst. Hij is namelijk de enige die de kracht van het zwarte haar van Louis kent, oftewel de Louis die hij eigenlijk zou moeten zijn. Als hij daar op inspeelt wordt hij echter onthaald op een witte schrikblik van Louis die in zijn nieuwe rol konsekwent wil zijn, maar daar natuurlijk jammerlijk in faalt.
Ook alle andere personen spelen bewust twee rollen, naargelang de omstandigheden en de tegenspelers dat van hen verlangen. Jikke is soms de vrouw van Louis, maar op andere momenten de geliefde van Majoor Bruinhorst, een huisvriend die haar paardrijles geeft.
Door deze dubbele bodem in elk der optredende personen is dus elke relatie tussen hen onmogelijk, omdat niemand weet tot welk van de twee figuren die relatie moet worden opgebouwd. Daarmee verandert de geschiedenis plotseling in een geraffineerd schimmenspel. De enige die althans op sommige punten dit schimmenspel doorziet, is Adriaan Oosthoek, medisch student, huisbewaarder en bekend met de authentieke Louis Bijtel. Hij hoort