planken. Ik niet. Bloc, zeventig-jarig en galant, begeleidde haar tot de top. Aan zo'n situatie denk je terug als je de omstandigheden verneemt van zijn einde. Bloc, dat kleine lucide kwikzilverige lenige mannetje, geresigneerd en toch ontstellend levendig, is altijd een waaghals geweest. In alles. Hij was een avant-gardist, letterlijk en figuurlijk. En hij was dat zonder ophef. Hij, de schilder, de ingenieur, de theoreticus, de beeldhouwer, de leider, de urbanist, de industriële vormgever, de ambachtelijke ontwerper, de tijdschrift-uitgever, was een man van Renaissance-allure en hij was dat zonder op te vallen, een anti-burger zonder te epateren, een mathematicus zonder steriliteit, een vriend zonder possessieve ambities. Zijn vrouw weet wat hij nog méér was.
Vanaf zijn plaats had hij niet onopvallender van ons kunnen heengaan.
De Franse weekblad-pers kon pas veertien dagen na zijn overlijden aandacht aan dat feit besteden. Ze hadden het op dat moment te druk met het vieren van Pablo Picasso's vijfentachtigste verjaardag en met besprekingen van diens door Malraux georganiseerde retrospectieve tentoonstelling. Picasso dat glorieuze eind van de negentiende eeuw; Bloc dat fluisterende begin van de eenentwintigste! Vóór en ná de grote caesuur tussen twee culturen. Picasso, die van Toulouse Lautrec, Velasques, El Gréco, Rembrandt, Grünewald, Jeroen Bosch, Goya, - Bloc, die van Buckminster Fuller, Einstein, Minkovski, Friedrich Kiesler, van de kybernetica en de naderende landing op de maan.
André Bloc werd geboren in Algiers uit Lotharingense ouders. In 1920 behaalde hij zijn diploma van werktuigbouwkundig ingenieur. Een jaar later ontmoette hij le Corbusier. De vriendschap met deze architect is voor Bloc van fundamentele betekenis geweest. In 1930 richtte hij zijn tijdschrift ‘Architecture d'Aujourd'-hui’ op met geld, afkomstig van een op zijn huis genomen hypotheek. Het duurde vijf jaar eer de zaak financieel gezond was. Daarna kwam het zo ver, dat Jean Cocteau op een gegeven dag een architect kon toevoegen: ‘Meneer, dit is geen architectuur, maar “Architecture d'Aujourd'hui”.’ In 1945 is hij alles kwijt. Hij