Pogen. Jaargang 1
(1923)– [tijdschrift] Pogen– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermd
[pagina 304]
| |
Lambrecht lambrechts: Het Zingende Vlaanderen (Duimpjes-uitgave, nr 112. Delille, Maldeghem).Een bundel con amore geschreven opstellen over P. Benoit, Waelput, Tinei, Blockx, de Mol, Mortelmans, Van Hoof, e.a. | |
Uitgaven van Ça Ira (Hofstraat, 61, Eeckeren, Antwerpen):L'OEuvre plastique de Paul Joostens. Een korte studie, met treffende illustraties, door G. MARLIER. HENRI MICHAUX: Les Rêves et la Jambe. (Essai philosophique et littéraire.) CÉLINE ARNAULD: Guêpier de diamants. Een bundel sensitieve verzen, uiterst-verfijnde kunst | |
Paul Neuhuys: Le Zèbre Handicapé (avec un portrait de l'auteur, par Floris Jespers).Een tweede bundel verzen van Paul Neuhuys, die zijn modernistiese kameraden wel eens op één lijn stellen naast Max Waller. Weinig eigen geluid. Soms: treffende humor. Éen enkele keer: een zuivere, ontroerende klank in ‘Religion’, dat door ritme en beelding al te veel herinnert aan ‘Les Pâques à New-York’ van Cendrars, waarvan het maar een zeer zwakke nagalm is. Het portret kan bezwaarlik mooi worden genoemd. | |
Stefan Zweig: Dwang (met 10 houtsneden van Frans Masereel. Uitgevers-Mij Prometheus, Den Haag. fl. 1.20).Deze uitgave is de eerste van een serie Europese schrijvers (Nederlanders, Fransen, Duitsers, Italianen) van literaire waarde, die uit de uitgeverij Promteheus in verzorgde vorm, tegen laagst mogelike prijs, in de handel wil brengen. De boeken worden alle geïllustreerd met originele grafiek van moderne kunstenaars: op deze wijze wil men de belangstelling voor moderne grafiek doen groeien. ‘Dwang’ is een antimilitaristiese novelle van de grote, vóór-ekspressionistiese Duitse lyrieker Stefan Zweig, de vertaler van Beaudelaire en Verhaeren. In deze enkele bladzijden heeft de dichter zich uitgesproken tegen het mensheid-onterende oorlogsbedrijf. In de ietwat stroeve vertaling blijft dit zuiver, klaarbewogen verhaal vooral sympathiek om de figuur van Paula, de vrouw van de held uit het verhaal, maar zelf als het ware de heldin, door de kracht van haar vrouwelik sentiment dat zich verzet tegen de onevangeliese wapendwang. De houtsneden van Masereel harmoniëren volkomen met deze novelle en zijn een kostbare gave méér van deze vruchtbare artiest en meester in de houtsneekunst. | |
Ward Hermans: Het Treurspel voor Recht en Beschaving (Excelsior, Brugge).Propaganda-proza tegen oorlog en militarisme. |
|