Poëziekrant. Jaargang 17(1993)– [tijdschrift] Poëziekrant– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 30] [p. 30] Gastdichter Willy Spillebeen Onderweg Egypte 1. De macht zet zijn onsterflijkheid met kolossale tekens uit. Tempels vol beelden van de goden Maar farao als hun gelijke lijdt aan de sterfelijke kwaal van deze zijde van de Nijl. Hij zal maar even leven. En alle macht wil eeuwigheid. Daarom hij keert de werkelijkheid om: uit mest omhoog gekropen vliegt de tweeslachtige scarabee naar gene zijde van de Nijl. De macht verkondigt dat de dood het leven is en bouwt zich daar zijn goddelijk verblijf. 2. Maar welk geloof verslindt het leven van het wriemelende volk dat hier uit smerigheid geboren wordt en zonder vleugels sterft maar trots zijn stank verspreidt de open riolen naar de Nijl volsmijt met hetzelfde koninklijk gebaar waarmee het een aalmoes eist en zijn verleden groots misprijst - tempels zuilen beelden graven wegzakkend in zand en vuil? 3. En jij die deze en gene zijde achter jou laat zonder spijt die ingebed in het azuur een lange afscheidsblik op Gizehs piramiden werpt en dan naar Kreta's hoge bergen naar Parnassus naar Olympus naarglinsterende Alpen vliegt jij bent heel even scarabee en farao en droomt de onmogelijke doodsdroom. Maar later stikkend schier neergestuikt uit het azuur en in de grijsheid nu en hier versomberend van migraine sta je wankelend eerst dan wijdbeens op de vaste grond - misschien kan je voortaan als dankbaar en tevreden man beter leren sterven. [pagina 31] [p. 31] Kreta 1. Het gaat niet om wat bestaat geraamten van potige monsters met voelsprieten trappengeslacht en toekomst van overbezet hotel niet om die miljoenen olijven wijnstokken en sinaasappelbomen niet om die bloemen met hun geuren. niet om die kale bergen vol grotten oogholten van dode goden. niet om lawaai niet om smerigheid en niet om het duitse kreeftevlees dat uitgestald ligt op het strand van de viooltjeskleurige zee. Het gaat om wat niet meer bestaat wouden met duizenden zuilen van palm en cipres rode paleizen die oprijzen met duizend pijlers naar het azuur van de lucht muurschilderingen en dansers friezen frontons en metopen naadloos samen in een gaaf geloof. Het gaat om verlies. Om verloren zijn. 2. Het gaat niet om wat bestaat niet om wat onvermijdelijk moest komen. Het gaat om het vergane land met zijn wouden het labyrint waarin goden wonen en de mensen binnendrongen om daarin te verdwalen. Hoe verder naar het verleden hoe dichter wij bij de waarheid komen. Lopend door het antieke puin loop ik door mijn geboorteland en ik geloof een ogenblik lang dat niets en niemand zal sterven omdat alles en alien zo vaak al gestorven zijn. En ik zie de viooltjeskleurige zee de tijdeloze eilanden de geraamten van grote dieren de bossen de voortijd. Afvaart en aankomst van hier naar hier Griekenland Ook hier geen mysterie dan dat van de priesters? Nog staan de paarden overal gezadeld maar ze gaan niet ver meer van huis. Harmonisch gebleven dit land van olijven citrussen en cipressen cirkels ovalen rechten en vertikalen met de rimpellijn van de bergen waarachter nog blauwere bergen die de horizon herhalen. Dit land omgeven door de azuren zee en de gulden snede van de zon met de horizon. Dit land lang geleden gedroomd en droom gebleven. Oidipous (in Amerika) De holle weg was te smal voor twee wagens en de oudste chauffeur nam de voorrang. Er sneuvelde een Spiegel. Discussies. De jongste greep ineens een geweer en schoot zijn ‘aanrander’ neer. Zag dat daar lag het zieltogend lichaam van een man oud genoeg om zijn vader te zijn. En roetsjte naar een bordeel in de stad die tussen de bomen voorbij een viersprong met een boskapel haar skyline had. Zag dat hij lag naast het leeggeroofd lichaam van een vrouw oud genoeg om zijn moeder te zijn. Ik las in de krant dat een jonge man zich te pletter had gereden op een viersprong tegen een boskapel. Had dààr misschien later de sfinks gezeten en had hij het antwoord niet geweten op haar raadsel omtrent de mens? Vorige Volgende