GDMW Festival
Kijk, kijk: is lam
Zin en onzin van Frans Vogel
still uit Te gek moment
Frans Vogel is al sinds de jaren vijftig een legende in de Rotterdamse literaire en artistieke scene. Met twee indrukwekkende bundels heeft hij de laatste jaren faam als dichter verworven. In 2005 wordt hij zeventig jaar, aanleiding voor GDMW Festival om hem te kiezen als onderwerp voor het jaarlijkse GDMW-filmportret: Te gek moment.
Zijn gezondheid heeft hem een tijdje in de weg gezeten, en drie maal heeft hij het bewustzijn verloren in Café Ari, waar het interview plaatsvindt. Hij praat erover in nuchtere oneliners, zoals over bijna alles. Vogel: ‘Ik moet oppassen met alcohol, want dat combineert niet met de medicijnen die ik slik. Als ik daar dan ook nog een joint bij rook, dan gaat het mis.’ Ondertussen wordt hij begroet door allerlei bezoekers, gelukgewenst met de film die in de maak is, en worden er foto's genomen. Vogel is duidelijk een local hero.
Frans Vogel, pseudoniem van Geert de Vogel (1935) is in de eerste plaats alom erkend kroegloper en provocateur, maar ook was hij copywriter, fotomodel, columnist en beeldend kunstenaar. De laatste jaren is hij vooral dichter, met vele optredens en de succesvolle bundels Te gek moment (1996) en Het onaandoenlijk hart (72 bpm) (2000). Ze bevatten humoristische en brutale gedichten over de absurditeit van het leven op straat en dat van hemzelf. Dit najaar moet de nieuwe bundel verschijnen: Gelukkig maar - laatstverzamelde werk. Hij draagt het titelgedicht voor waarin hij in de kroeg over twee zelfmoordenaars hoort: ‘spontaan schiet mij ter plekke/ die aloude oneliner/ van Armando te binnen:/“Gelukkig nog duizenden slachtoffers”.’
Armando maakte deel uit van de ‘Bende van Vier’, samen met Hans Sleutelaar, Hans Verhagen en C.B. Vaandrager, die de redactie vormden van het literaire tijdschrift Gard Sivik. Vogel heeft hen goed gekend, vooral de legendarische Vaandrager met wie hij vele ups en downs gekend heeft. Is Vogel beïnvloed door hun nuchtere stadspoëzie? ‘Ja, ik gebruik wel eens een oneliner, net als zij deden. Annexeren en isoleren. Zo heb ik de tekst van mijn gedicht ‘Par bene comparatum’ opgevangen in de kroeg: ‘“Never, nooit nie hebbie me/ meegenomen naar de disco!”// “Of het al die tijd ook/ mooi weer was met jouw!”’