Passionate. Jaargang 5
(1998)– [tijdschrift] Passionate– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 26]
| |
[pagina 27]
| |
Ter gelegenheid van deze special publiceert Passionate enkele scènes uit het filmscenario Luna dat Jaap Scholten onlangs voltooide. Dit scenario zal verfilmd worden door Jean van der Velde, regisseur van De kleine blonde dood en All-Stars. Tevens is het Scholtens inzending voor De Rotterdamse Speelfilmprijs 1998, waarvan de winnaar bekend wordt gemaakt ten tijde van het verschijnen van dit nummer. | |
Int. kamer. avond.
Luide MUZIEK van Elvis klinkt. Een volkomen verkitschte verdieping in een gammel Rotterdams huis: veel roze, veel pluche, beelden van levensgrote realistische zittende herdershonden, een Elvis Presley-altaar, planken uitpuilend van de Mariabeelden en de aan- en uitflikkerende kerstverlichting. Een klein rothondje KEFT als een gek. De sporen van een wild feest zijn zichtbaar, volle asbakken, nog her en der vergeten lege flesjes en glazen, kratten en vele lege flessen bij de deur verzameld. Daar ligt ook een in krantenpapier ingepakt hertengewei.
HUNTER:
(O.S.) Gooi in godsnaam die hond uit het raam.
Zooey, zangeres van de Nancy Sinatra's, klautert naakt over Hunter. Ze smijt met een haal een klein harig hondje van bed.
ZOOEY:
Muil houden Fikki Leandros!
Het hondje zweeft met grote boog door kamer, rolt over pluche kleed en begint onmiddellijk weer te keffen.
ZOOEY:
Wat lig je er toch lekker bij.
Zooey heeft Hunters handen met touw vastgebonden aan de spijlen van het tweepersoonsbed, zodat hij met de armen gespreid op z'n rug ligt.
HUNTER:
Voor je verjaardag. Ben je niet nieuwsgierig wat het is? ZOOEY:
Je moet niet overdrijven met die cadeau's; pingpong heb ik toch ook van jou gekregen?! Tenminste tegen die Greenpeacemeisjes zei Jimmy dat het jouw idee was. HUNTER:
Hé hoe laat is het eigenlijk? Heb een afspraak.
Zooey buigt voorover en brengt haar gezicht naar Hunters kruis.
ZOOEY:
Halló, je bent hier net!
Met moeite richt Hunter zijn hoofd omhoog en kijkt naar de plastic replica van antieke klok. Tien voor acht.
HUNTER:
Jezus, zo laat al! Maak me even los.
Zooey's hoofd gaat op en neer.
ZOOEY:
(met volle mond)
Me neus. Je hebt ook geen benul van etiquette hè?! Je zou Hoe hoort het? dat klassieke boek van Nelie Smit Kroes of hoe heet ze, Fanny Blankers Koen! eens moeten lezen. HUNTER:
Kom op, laat dat, ik moet weg. ZOOEY:
Nnnnnnn.
Zooey gaat bovenop Hunter zitten. Hunter probeert zich los te wrikken, de knopen los te kroelen.
ZO0EY:
Rustig nou maar; ik ben akela geweest.
Hunter richt hoofd omhoog, begint met onderlichaam te draaien en te schudden. Zooey blijft zitten als een cowboy op een rodeopaard. Bed schudt wild heen en weer.
| |
Ext. straat. avond.
Een grauwe Rotterdamse straat met beetje krakkemikkige panden, meeste woonhuizen, een enkele koffieshop. Over de stoep loopt een groepje gesluierde vrouwen. Het GELUID van een ASOCIALE TOETER. Een grote hoerensloep, een goudkleurige Chevrolet Malibu stationwagon, stopt voor huis en TOETERT nog eens.
Voordeur gaat open, Maria verschijnt en kijkt geïrriteerd naar de auto en gebaart dat die niet zo hard moet toeteren. Ze duwt de mat tussen
| |
[pagina 28]
| |
drempel en voordeur en loopt naar de auto toe. Achter het stuur zit Jimmy, naast hem Hunter. Ze zijn opgewonden, dronken van geluk en ook een klein beetje van de drank, die om hen heen en aan hun voeten staat: bierblikjes en een fles Jack Daniels, zakken chips.
MARIA:
Ben je gestoord? Er wonen hier mensen met kinderen! JIMMY:
Hebben we net gekocht! Hoe vind je hem?!
Hij slaat trots met vlakke hand op zijkant auto. Maria kijkt auto in en ziet nu ook Hunter.
MARIA:
(schreeuwt in raampje)
Jij leeft ook nog? JIMMY:
Hij houdt van je, dat weet je. Hij is een beetje onbeholpen, kom op, stap in!
Hunter kust in de lucht naar Maria. Maria is gecharmeerd. Ze trekt portier open.
HUNTER:
Totale vrijheid... JIMMY, MARIA en HUNTER:
is voor mij wat water is voor een vis.
Maria wil al bij Hunter kruipen als ze zich bedenkt.
MARIA:
O, de mat! | |
Int/ext. Chevrolet/Pernis. nacht.
Jimmy, Maria en Hunter zitten met z'n drieën voorin de Chevrolet, eten chips en zuipen, luisteren naar countrymuziek (‘Stand by your man’ o.i.d.). Ze rijden bij Pernis, over kleine ventwegen, door het droomachtige, futuristische landschap van de olieraffinaderijen met de duizenden lichtjes en het stoom en de vlammen. Ze zijn alledrie aangeschoten tot dronken. Een jointje gaat heen en weer.
JIMMY:
Kijk, de eeuwige vlam, dat is voor de onbekende soldaat. MARIA:
Nee, dat is de olympische vlam, zo'n jonge god in korte broek moet daar opklauteren en het licht dan naar Athene rennen.
Hunter lurkt aan jointje en moet hoesten. Jimmy stuurt de auto de berm in, rijdt hobbelend door het hoge gras, naar een klein heuveltje, gooit de auto in een slip en u-turnt hem zodat ze uitzicht hebben op Pernis en de vlam. De vlam hapert en stopt.
HUNTER:
(lachend)
Kijk! MARIA:
(bloedserieus)
Dat is heel erg - voor de Olympische gedachte.
Ze kijken naar de schoorsteen. De vlam slaat even later weer aan.
JIMMY:
Waarom doe je eigenlijk zo moeilijk over je broer? Dat wordt toch een dik feest?
Hunter geeft jointje aan Maria.
HUNTER:
(in trance)
Weet je wat er bij mijn familie aan het eind van ieder feest gebeurt? JIMMY:
Verplichte partnerruil? HUNTER:
Het Wilhelmus gezongen.
(Hunter knikt veelbetekenend)
Mijn vader heeft z'n beste herinneringen bij de cavalerie liggen. Daar is ie trots op, dat ie tegen de wil van m'n grootvader niet bij de marine is gegaan. Persoonlijk heb ik niks met paarden, als ik ze ruik word ik al zenuwachtig, met die grote koppen van ze. Toen ik klein was is tante Agaaths duim er afgebeten door haar lievelingspaard; vanaf dat moment stond voor mij als een paal boven water dat die beesten niet deugen. Tante Agaath is ook niet meer wat het geweest is, zo dement als een papegaai, ze denkt altijd dat ik een van de tuinmannen ben of de huisschilder. JIMMY:
Niet afdwalen. Wát is onoverkomelijk?
Hunter staart naar buiten. Jimmy heeft een hand op Maria's bovenbeen gelegd, Maria lijkt dit prima te vinden. Met zijn andere hand drinkt hij. Maria rookt en leunt achterover.
HUNTER:
(als een bezetene voor zich uit fluisterend)
Er zijn duizend kleine dingen die me gek maken.
Jimmy kijkt vragend, terwijl zijn hand over Maria's bovenbeen streelt.
| |
[pagina 29]
| |
HUNTER:
Alles is er op gericht de eigen soort in stand te houden, de macht te consolideren; twee mensen uit dezelfde kaste bij elkaar te brengen - walgelijk. Al die uiterlijkheden, dat ze dezelfde dressuur zijn ondergaan, wordt voor liefde aangezien. MARIA:
(draait haar hoofd met een ruk om)
Dat heb ik je nog nooit horen zeggen. HUNTER:
Wat? MARIA:
Nou; liefde, het woord; liefde. L, I, V, JIMMY:
(met dronkenmansbombarie)
Wat is liefde?!
Maria kijkt ineens vol aandacht naar Jimmy, dit is een onderwerp dat haar interesseert.
JIMMY:
Jij mag eerst Maria: wat is liefde? Je hebt 20 seconden.
Jimmy staart op horloge.
MARIA:
(heel serieus)
Ehm, dat je van elkaar houdt, eh, dat je bij elkaar wilt zijn, samen dingen doen, dat je het leuk vindt bij elkaar te zijn, dat je de ander mist. Dat je samen oud wil worden. JIMMY:
Tijd is om. MARIA:
Nee, nee wacht even, ik heb het: liefde is dat je je er op kan verheugen als je oud bent samen op een bankje te zitten en voor je uit te staren! JIMMY:
Mevrouw de Bakker, dank u voor uw bijdragen, het was helaas over tijd. Okay Hunter, jij, nu!
Jimmy staart op horloge. Maria kijkt vol verwachting naar Hunter. Hunter zegt niks. Hij haalt schouders op.
JIMMY:
Nog 5 seconden! HUNTER:
(afwimpelend)
Ik weet het niet. MARIA:
(tegen Jimmy, terwijl ze op horloge kijkt)
Nu jij. Ja, ga maar. JIMMY:
(lachend)
Dat je onbijt op bed brengt, dat je, dat je, Jezus, wat is het eigenlijk? Dat je je vollediger voelt? Ja! Liefde maakt dat je je meer mens voelt, als twee helften die samen een geheel vormen.
Maria zit zwijmelend bewonderend te kijken.
MARIA:
Mooi!
Jimmy streelt Maria over haar dijen. Maria raakt stilletjes opgewonden. Hunter merkt het niet op, staart voor zich uit.
HUNTER:
Ze proberen mij altijd tot zwart schaap te bombarderen en me er op die manier alsnog bij te betrekken. Het is een truc, om tot inkapseling over te gaan. Het is onmogelijk om gewoon te zijn: te schilderen, te ademen, naar de sterren te kijken. Neen, je moet déél uitmaken van de familie. Als er iemand trouwt dan kost dat maanden van je leven. Iedere tante die nog kan lopen zonder prothese, geeft een diner of organiseert een boottochtje. Een boottochtje! Met mijn familie op een windstille dag op een platbodem op het IJsselmeer: zo stel ik me de hel voor. Ik word nog liever levend in de grond gestopt. MARIA:
Maar ze kunnen toch van elkaar houden, je broer en... dat meisje: verliefd zijn. HUNTER:
Dat zou kunnen. Het verliefdzijn duurt vier maanden heb ik ergens gelezen. Vier maanden; de tijd die het neemt om het vrouwtje voor zeker te bevruchten.
Maria haalt Jimmy's hand van haar dij.
MARIA:
Jij bent zó cynisch. Geloof je dan helemaal nergens in?!
Jimmy geeft gas en scheurt de bult af.
JIMMY:
Hij is niet cynisch, hij is teleurgesteld. | |
Int. Chevrolt. nacht.
De Chevrolet rolt een verlaten helverlicht benzinestation binnen. Er is een betaalautomaat.
JIMMY:
Je hebt maar één broer man. Ga daar | |
[pagina 30]
| |
gewoon heen, zet die handtekening. Volgens mij kan het hartstikke inspirerend zijn. Weet je nog wat Klaassens zei?
Hunter kijkt Jimmy aan.
JIMMY:
Juist dat maatschappijkritische of hoe je het wil noemen, die persoonlijke kritiek, Dat autobiografische, juist dat vond hij briljant! Wat is er nou inspirerender dan zo'n huwelijk?!
Hunter kijkt Jimmy nadenkend aan, hij vindt duidelijk dat daar wel wat inzit. Hij knikt en stapt uit. Jimmy legt z'n hand hoog op Maria's been en begint haar te kussen. Zij is vrij passief. Ze heeft een brandende sigaret in haar hand.
| |
Ext. tankstation. nacht.
Hunter klungelt met de gaskoppeling en worstelt hem aan de daarvoor bedoelde uitstulping achterop de Chevrolet. Hij drukt op de knop zodat het gas begint te stromen. Hij leunt tegen de pomp en kijkt rond.
| |
Int. Chevrolet. nacht.
COUNTRYMUZIEK uit autoradio. Jimmy kust Maria. Hij is opgewonden en zij vindt het best. Hij snuffelt met z'n neus. Hij zet de radio af: het GELUID van STROMEND GAS. Hij rukt de sigaret uit Maria's hand en drukt die uit op het dashboard.
MARIA:
Hé! Wat doe je nou?! JIMMY:
Uit de auto! Uit de auto!
Jimmy springt uit auto. Maria blijft zitten.
| |
Ext. tankstation. nacht.
Jimmy krabbelt uit auto.
JIMMY:
Hunter stop! HUNTER:
(stoned tegen knop leunend)
Wat?
Jimmy rent naar hem toe.
JIMMY:
Stop! Stop man!
Jimmy sleurt Hunter weg bij gasknop. Dan rukt hij de gaskoppeling los en de achterklep open. Maria draait raampje open en kijkt vragend om. De gaskoppeling in de achterklep is een loos stukje buis dat rechtstreeks de open ruimte van de auto inleidt. In de achterklep ligt een cilindervormige gastank met daaraan een koppeling voor gasslang. Jimmy wappert met z'n handen het gas de auto uit en geeft Hunter vloerkleedje.
JIMMY:
(tegen Hunter)
Wapper met dat tapijtje. HUNTER:
Vloerkleedje bedoel je. JIMMY:
Whatever; die gaskoppeling is fake, die zit daar alleen omdat dat wettelijk verplicht is.
Maria zit nog steeds voorin de auto. Ze pakt een nieuwe Barclay, stopt die in haar mond en haalt aansteker tevoorschijn. Jimmy rent om auto heen, rukt portier open en slaat aansteker bruusk uit haar hand.
MARIA:
(stoned als een garnaal)
Ik stel enige hoffelijkheid toch wel op prijs.
Jaap Scholten | |
[pagina 31]
| |
|