karakter van dit bijkans religieuze ritueel - mijn zolderkamer in het westen van de stad, om op zoek te gaan naar haar altijd onverlichte woning. De straat die haaks naar haar huis liep werd toentertijd gerenoveerd, zodat er stellages genoeg voorradig waren om mij verdekt op te stellen. Bovendien had ik reeds op de universiteit geleerd hoe een wetenschapper zich achter een stelling moet verschuilen. Ze heeft het gelukkig nooit geweten. Want in films en boeken mag dit gedrag getuigen van echte, grootse en meeslepende liefde, in de alledaagse werkelijkheid word je voor dit soort praktijken opgepakt, vervolgd, behandeld aan de Mathenesserlaan of opgesloten in een gekkenhuis. Daarom moet u mij echt beloven het niet verder te vertellen.
De essentie van A Short Film about Love is de liefde die onbereikbaar is. Maar dat komt niet door de persoon die jou afwijst, maar door de idee die in je hoofd heeft post gevat. Het gaat hier om de romantische liefde die onvervulbaar is en weinig met zwak vlees te maken heeft. Sterker nog, het meest wezenlijke kenmerk van deze liefde is dat het hartstochtelijk streven naar het vervullen ervan schijn is. Want het doel is niet dat de liefde beantwoord wordt, maar het streven ernaar is een doel op zich. Daarom raakt Kieslowski's adolescent in paniek wanneer de vrouw die hij bespiedt hem plotseling uitnodigt.
Anders gezegd: het gaat hier om de filosofische liefde die bestaat bij de gratie van de blik; het eindeloos observeren van het object, dat van zijn eigenlijke identiteit is ontdaan en geschapen is naar het ideale beeld van de observator. Om dit ideaal in stand te houden is distantie onontbeerlijk, iedere tedere aanraking - hoe gering ook - zou het beeld aan gruzelementen slaan en daarmee de idee vernietigen. Eigenlijk heeft het dus niets met liefde te maken.
Intussen ben ik iets te oud voor dit soort romantische opvattingen. Op een bepaalde leeftijd besef je dat liefde eigenlijk alleen maar met zwak vlees te maken heeft. En dat al het andere de taal van aangeklede apen is. Zoals in de politiek het beargumenten vanuit rechtvaardigheidsprincipes het ongebreidelde machtsstreven verhult, zo leiden eindeloze dialogen over liefde enzo de aandacht af van het basale verlangen naar de daad. En ga me alsjeblieft niet vertellen dat er meer is, want dat verhaal ken ik intussen wel. Deze wereld is uit een reeks toevalligheden ontstaan en door een dito reeks belanden wij bij elkaar in bed. Dan blijft er inderdaad niet veel over. Als Kieslowski daar een film over zou hebben gemaakt, dan had hij ongetwijfeld A Film about Short Love geheten.
Nou ja, ik kan er ook niets aan doen.
giel van strien