Redactioneel
Een slag op de tafel bewyst meer, bewerkt meer althans, dan duizend phrases. (Max Havelaar aan Multatuli - vw i, p. 455)
Dit nummer opent met een nog ongepubliceerde brief van Multatuli, bezorgd door Ivan Vanlerberghe en Philip Vermoortel. Een originele tekst van de meester zelf blijft de onbetwiste manier om zijn boodschap over het voetlicht te brengen, of niet? Velen hebben zich afgelopen jaar weer gebogen over die vraag, die even zovele antwoorden opleverde en die de rode draad vormt van het themadeel. Multatuli verscheen op tv, maar liefst driemaal op het toneel, in een romanbewerking, en hij stond ook nog en plein public op van zijn sterfbed om zijn Ideën te declameren. Hoe doe je dat op een geloofwaardige, overtuigende manier? Hoe zorg je dat nieuwe generaties gegrepen raken?
Een belangrijke vraag, ook voor Multatuli zelf. Want al had hij niet zoveel op met zijn fans, ‘Publiek ik veracht u’, hij raakte ervan overtuigd dat hij het van publiciteit moest hebben: ‘Vier lange, vier moeilyke jaren had ik doorgeworsteld - en vruchteloos verloren, helaas! - in pogingen om zonder publiciteit, zonder opzien, zonder schandaal vooral, iets te bewerken dat tot verbetering zou kunnen leiden van den toestand waaronder de Javaan gebukt gaat.’
Schandaal en ophef kon hij krijgen. In zijn eigen tijd had hij te maken met Willem Bosch (1798-1874), een concurrent die heel andere opvattingen had over het redden van de Javanen. Historica Maartje Janse hield over hem een boeiende lezing, waarvan u de tekst hierna kunt lezen. En in onze tijd keken honderdduizenden mensen naar de Wereld Draait Door, waarin cultuurhistoricus Herman Pleij een prachtig pleidooi hield voor de originele Max Havelaar. Lees zijn oproep! Het is een voorrecht om kennis te maken met onze beroemdste klassieker, zo zei hij, en we ‘moeten niet op onze knieën voor scholieren’. Daarna volgt docent Nederlands van het Dominicus-college Peter Altena met waardevolle suggesties in ‘de Slag om de Havelaar’. Zo roept hij u, lezer(s), op om ‘met een aan arrogantie grenzend snobisme te verwijzen naar namen en plaatsen uit het werk van Multatuli: Droogstoppel, Lauriergracht, juffrouw Laps. We citeren Multatuli. Politici