pese markt ingevoerd te krijgen en op peil te houden, toch meen ik dat de geboorte van kitsch een natuurlijk proces is, dat spontaan verloopt. Deze kitsch zou ik de echte willen noemen, niet zonder ironie, de onvervalste; daarentegen de fabriekmatige, zo b.v. de spookachtig en kunstmatig opgeroepen Biedermeierstijl die de warenhuizen seizoenenlang hebben voorgedragen, zou ik synthetisch willen noemen.
Tegelijk zou ik daarbij willen stellen dat niet de echte door de synthetische kitsch verdrongen is, zodat wij de eerste alleen in het recente verleden zouden vinden, nee, echt en synthetisch lopen nog steeds parallel. M.a.w. er ontstaat nog ieder jaar spontaan kitsch. Er is een natuurlijke bron. Of mag ik niet van natuurlijk spreken, als zoiets alleen ontstaan kan in en door de civilisatie?
Spontaan proces, zonder marktonderzoek, zonder berekening bij de producent, argeloos, ja vaak met nobele bedoelingen. Zo argeloos zelfs, dat de beweringen van de Grote Van Dale over pretenties, gaan lijken op kwade trouw. Alle fabriekmatige kitsch is niet in staat deze echte kitsch te annexeren, haar van haar ‘natuurlijkheid’ te beroven.
Als de vrouw van de vlieger Lindbergh tijdens een verblijf aan zee, mediterend en om zich heen ziend, verrassende vondsten doet, deze opschrijft, later die gedachten uitgeeft om daar andere vrouwen in te laten delen, dan is het begin van deze ketting van reacties spontaan. De best-seller zit er nog helemaal niet in. Maar treft dezelfde spontaniteit ons ook niet in het verder verloop? Als het werk de leiding neemt op de lijst van best-sellers, is ook die mutatie spontaan. Wel volgt de hele publiciteitsmachine onmiddellijk en doet de dollars op de voet volgen, maar dat neemt de spontaniteit niet weg. Men moet wel heel kritisch en heel belezen zijn, om in dit onopgesmukte boekje, dat ook in ons land zijn weg vindt, kitsch te ontdekken. Een criticus, specialist van de goede smaak, doet dat inderdaad en haalt zich daarmee spontaan de haat van duizenden vrouwen, onder wie vele intellectuelen, op de hals. Al weer zijn deze repercussies spontaan, zo ver weg van de wieg van Gift from the Sea.
En hoeveel emoties daarbij los komen. Hier hebben wij iets gevonden, een eigenschap die wezenlijk is voor de kitsch, een heel gedifferentieerde eigenschap: haar gemakkelijkheid.
Ik kom daarop omdat die niet aflatende spontaniteit mij aan het denken zet. Er schijnt een bepaalde gemoedsbeweging heel vlot tot stand te komen, gepaard met emoties van gegrepenheid en bewondering. Daarin spreekt natuurlijk dat onbewust appèl mee. Maar er is nog meer, juist dat opvallende gemak van een bijna geöliede beweging.
Om toch vooral de indruk weg te nemen, alsof deze gemakkelijkheid aan de echtheid van het sentiment in de weg zou staan (zie de Grote Van Dale), zij hier een van de populairste anecdotes uit de muziekgeschiedenis van de vorige eeuw in gedachten geroepen, het verhaal van Tschaikowsky's beide laatste symfonieën. Het zijn de meest geliefde symfonieën geworden van het groot