Theologische kroniek
Okke Jager
Een theologische kroniek in ‘Ontmoeting’, - is dat niet als een zadel bij een koe?
‘Ontmoeting’, - Da's je Reinste Dorp, zo'n Liev-aardig dorp, waar de kinderen al een hele Ris eeuwen met houten Degens op de Stoep Krijgertje spelen.
Wij zijn in ‘Ontmoeting’ zo heerlijk ‘onder ons’, dat wij elkaar over ons stokpaardje tillen.
En was het niet eenmaal - en is het niet steeds weer - een stokpaardje, dat wij ‘de dominees er maar buiten laten’?
Het genoegen is wederzijds. Welke kerkbode van één of andere Ds Vroeg-in-de-Wey zou ooit God-in-de-wei overnemen van Lidy van Eijsselsteyn?
Maar, - al beeft ‘Ontmoeting’ bij zo'n ontmoeting, al steigeren de stokpaardjes, - wij halen de theologen binnen.
Misschien kunnen wij, terwijl wij zo eens met hen proberen te praten, zelf blijven die wij zijn.
Misschien zullen wij ons nog verbazen over het gebaar, waarmee onze gasten - zonder de handen te vouwen - de benen over elkaar slaan.
Een goed begin is de halve kroniek: wat denkt u van een dissertatie? Toen Stalin stierf, is Dr Kraan op hem gepromoveerd, ook voor u. Springlevende kunstenaars, die de droge dorheid van dissertaties bespotten zonder ze te lezen, zijn niet met hun tijd meegegaan. Zelfs proefschriften zijn tegenwoordig veelal ‘existentiëel’. Dr Kraan gebruikt beelden bovendien, zet rustig een ‘aardigheid’ in een voetnoot, spreekt van ‘doodeenvoudig’ en van ‘boven Jan’, en als hij even de stijl van vroegere dissertaties moet overnemen (‘we kunnen het Marxisme typeren als een economischnaturalistische, dialektisch-historische, universalistische, revolutionnairsocialistische beheersingsideologie’) dan verontschuldigt hij zich eerst met ‘het is een hele mond vol’. Voor wie daar gevoel voor heeft, wordt - nog beter dan dat door deze definitie het Marxisme getypeerd wordt - door dit excuus de theoloog van vandaag getypeerd. Wie had nog maar korte tijd geleden kunnen dromen, dat promovendi ooit officiëel zouden zuchten over ‘een mondvol’?
Dr Kraan bewijst zijn bevrijd-zijn van alle wetenschappelijke krampachtigheid door zijn zinnen te besluiten met ‘sic’ en met dubbele vraag- en uitroeptekens, en door zijn ironie (bv.: ‘Het Marxisme kan moeilijk de scheppende betekenis van de grote persoonlijkheid in de wereldhistorie erkennen, en toch - het Bolsjewisme, dat is Lenin...’). Er zit in!! of!!?? een zekere kinderlijke blijdschap, die weldadig aandoet in een wetenschappelijk geschrift. De homo ludens overwint de rabies theologorum;