J.W. Schulte Nordholt
Paula Modersohn-Becker
Als men het expressionisme wil laten aanvangen zo omstreeks 1900, het jaar waarin Picasso voor het eerst in Parijs komt, in Berlijn gepraat wordt over een Munch-tentoonstelling, en Paul Klee het plan opstelt voor zijn reis naar Italië waar hij noch de klassieken, noch de Renaissance ontdekt, maar wel de vissen van het aquarium in Napels - goed, als men daar wil beginnen, laat men dan ook denken aan dat 23-jarige meisje, dat in de nacht van 31 December 1899 op 1 Januari 1900 in de trein zit van Bremen naar Parijs, Paula Becker.
Zij komt van Worpswede, een klein dorp vlak bij Bremen. Daar, in het wijde moeras- en heideland woont een kunstenaarskolonie en daar meende ze haar meesters te vinden. Er zijn daar landschapsschilders, die het bruine heideland ontdekken in zijn ruige schoonheid en werken in de trant van de Barbizon-school, vijftig jaar ten achter! Maar er zijn ook wat symbolisten, beïnvloed door de Jugendstil, die dan uit het Zuiden, Oostenrijk vooral, een zegetocht is begonnen. Paula leert van beiden en men vindt daar in haar werk de sporen van. Maar de horizon
Stilleven met peren