en Jonathan voorstellende elkander ranselende met vredespalmen, waarbij de vredesduif wegvliegende, haar veeren in den strijd laat. Verder de teekeningen, gediend hebbende voor zijn serie ‘Onder Zwartregime’, Rembrandt-album, en andere.
Prachtige stukjes decoratief teekenwerk zijn de karikaturen van onze ministers, waaronder Dr. Kuyper hem in hoofdzaak geinspireerd heeft, wiens persoon telkenmale diende voor zijn bijtend sarcasme, op ons Christelijk ministerie.
Scherp is ook ‘Vretelaar gedecoreerd,’ deze voorstellende omhangen van zijn Orde en als vanzelf daardoor buigend voor troon en hermelijnen mantel. Zeer geestig is zijn teekening op het vertrek van Louis Bouwmeester naar Indië. Onder zijn portretten zijn verder nog vertegenwoordigd een goed gelijkende kop van Nieuwenhuis, bestemd geweest zijnde voor de ‘Ware Jacob’ en een heerlijk mooi portret van Carl Flisch de bekende violist. Van Ishoven apprecieert men het meest in zijn schetsen en krabbels, dan vertoont hij knap werk, zie slechts No 13 ‘Krijn’ en hoe sober en knap van teekening zijn de kinderen in liggende houding teekenende (No 17) en No 18 ‘Steigdbouwen’. Over het algemeen zijn de meer doorwerkte teekeningen wel van techniek heel goed maar eenigzins overdreven en doodgewerkt, de ziel die spreekt uit zijn schetsen, mist men in die werken geheel, het leven is er uit geweken, en ook het typisch juiste karakter van deze sujetten en parias der straat zoekt men tevergeefs, het zijn niet meer de levende individuen uit onze omgeving.
Zijn No 24 ‘Filippie’ herinnert zelfs aan Doumier werk.
J.P. Pönstijn Jr.