Objekten van Amerikaan Donald Judd in Van Abbe Museum, Eindhoven.
‘Ik ben blij dat die hele Europese traditie heeft afgedaan’.
De tentoonstelling van objekten van de Amerikaan Donald Judd is een logisch gevolg van de in 1960 gehouden ‘Kompas III’-tentoonstelling, waarin het werk van Amerikaanse kunstenaars aan de orde werd gesteld en waarbij bleek, dat vooral drie figuren op heel eigen wijze de toen nog nieuwe ‘minimal’-kunst vertegenwoordigden: Robert Morris, Don Judd en Dan Flavin. Toen is het plan opgevat om aan ieder van de drie een eenmansekspositie te wijden en na Morris in 1968 nu dan Don Judd en dadelijk Dan Flavin.
Het werk van Morris en Judd heeft veel overeenkomsten: beiden houden van de spanning die kan ontstaan door de drieklank: ruimte - objekt - toeschouwer. Alle drie zijn bepalende elementen. De wanden van de binnenruimte, waarin een werk van Morris staat bijvoorbeeld, vormen als het ware de begrenzing van een volume, waarin het objekt de harde kern vormt en de toeschouwer het aktieve moment. Misschien is dat idee van de drieklank het best te begrijpen als men zich in gedachten even opstelt als ‘buitenstaander’ en de genoemde wanden van de tentoonstellingsruimte doorzichtig denkt. De totaliteit van het gebeuren - een visuele belevenis - wordt dan bepaald door dat zich centraal bevindende objekt, door die rondkijkende toeschouwer en door de begrenzing van die zaal. Bij alle minimal-kunstenaars gaat het min of meer om deze ‘drieklank’, al is er bij de meest recente ontwikkeling een poging om objekt en ruimte te doen samenvallen. Larry Bell b.v. ontwierp een glazen kubus waarbinnen de toeschouwer zich kan begeven en ook bij de Westkust-kunstenaars Irwin en Wheeler vervalt nagenoeg geheel het objekt; er is nog maar een wazig stuk plexiglas, dus bijna niets meer, zodat alleen de wanden van de ruimte resten, welke op bijzondere wijze door kunstlicht worden aangestraald. Daar loopt men dan binnen en beleeft iets of eventueel niets, al naar gelang eigen zin en stemming; men moet het zelf maken...
Zover gaat Don Judd eigenlijk niet. Er is duidelijk een objekt, zij het een uiterst sober: kuben, rechthoeken, meestal een serie van gelijke afmetingen, naast of boven elkaar, vervaardigd uit roestvrij staal, aluminium of messing. Soms met een binnenwand van plexiglas; zeer eenvoudige, zeer sobere konstrukties, met een technisch perfekte afwerking, die aansluit bij de eigen kwaliteiten van het materiaal. Het specifieke van Judd is bovendien dat hij die ‘metalen dozen’ ontwerpt voor een bepaalde ruimte en, als het series betreft, met eksakt bepaalde tussenruimten. Hij is daar
Donald Judd
Donald Judd