Toonkunst.
De maetschappy Orpheus, heeft den 12 Meert laetstleden haer tweede winter-Concert gegeven.
Voor wie, als wy, die maetschappy, om zoo te zeggen, van de wieg af heeft nagegaen, is het een onuitsprekelyk vermaek zich telkens naer hare muziekfeesten te begeven. Men is reeds te voren verzekerd dat men weder gaet overtuigd worden dat onze Antwerpsche liefhebberen eenen trap te meer in de kunst beklommen hebben. Niet minder dan honderd en in de veertig uitvoerders waren er ditmael op het muziekfeest. De stukken waren allerbest uitgekozen; de aria uit Roberto d'Evreux, door den heer F.G.... gezongen, verdiende volkomen lof; Mevrouw De Pauw was verrukkend in de aria van Romeo et Juliette. Die vrouw bezit eene schoone stem, vol gevoel en uitdrukking. Buiten die twee Italjaensche stukken, werd er door den heer V........ de aria voor tenor uit den Stabat Mater van Rossini gezongen. De koor uit de Forêt de Senart werd met een verwonderlyke stoutheid uitgevoerd; doch iets dat aller verwachting te boven ging, was de orchestrale uitvoering van het finael der heroïsche symfonie van Van Beethoven. Tot zoo verre voor het eerste gedeelte des Concerts.
Het tweede deel bestond uitsluitelyk uit een Oratorio van Neukomm, op de hymne aen de nacht, van Lamartine, vervaerdigd. Het is de eerste mael dat de maetschappy de uitvoering zulker stukken heeft durven ondernemen. Hare stoutmoedigheid echter is met den besten uitval bekroond geweest. De solos werden gezongen door mevrouw De Pauw en de heeren