Noordnederlandse Historiebijbel
(1998)–Anoniem Noordnederlandse Historiebijbel– Auteursrechtelijk beschermd
[Folio 13ra]
| |
Hier begint die prologe van desen boke, die ghenoemt is den Bibel, als Moyses vijf boken: Genesis, Exodus, Leviticus, Numerus, Deutronomius, ende voirt dat Oude Testament ende dat Nyeuwe, dat beghin der werelt ende dat middel ende dat eynde, als dat Scolastica hystoria verclaert heeft, ende die figueren van den Ouden Testament geexponeert heeft voirtcomende mit dat Nyeuwe Testament. Want het is der sielen salicheit, dat men die heilige Scrift gaerne leest ende hoert lesen. Want gelijc dat dat lichaem leeft van aertscher spisen, alsoe leeft die ziel van der heiliger Scriften. Want die mens en leeft niet alleen bi den natuerliken brode, mer oec van den woerden die daer gaen uut den monde Gods. Dat is die heilighe Scrift, die God int Oude Testament gesproken heeft doir die monde der propheten. Ende in dat Nyeuwe Testament heeft God Jhesus Cristus die ewan\gelien | |
[Folio 13rb]
| |
selve gesproken ende geleert. Ende na der hemelvaert Jhesu, doe die apostolen ende die discipulen den heiligen Geest ontfangen hadden, doe predicten ende leerden si voirt die woerden Gods om salicheit alre menschen. Daerom sel men gaerne lesen ende horen lesen ende horen predicken die leringe der heiliger Scrift, opdat die siel gespijst mach worden ende gesterct tot allen doechden. Voel luden sijn die lesen waerlike boken van consten ende van craften ende storien van ouden heren, die der werelt dienen. Mer dat was al tijtverlies, want daer en vonden si niet in der sielen salicheit. Want alle die tijt die wi onnuttelic toebrengen, daer moeten wi voir Gode rekeninge ofgeven. Want het mishaget Gode, dat menschen die Gode dienen gaerne waerlike boken lesen. Figuer: Sanctus Jheronimus die las op een tijt in enen heydensche boke ende wort daerin ontslaep. Ende sijn geest wort ghebrocht voir den oversten rechter. Doe seide die rechter tot Jheronimum: "Wat mens bistu?" Jheronimus seide: "Ic ben een kersten mensche." Doe seide die rechter: "Gi en sijt geen kersten mensche, want gi laest in eenen heydenschen boec, want daer was uwe syn. Want waer een sijn scat is, daer is sijn hert." Doe seide die rechter tot sinen dienaren: "Neemten | |
[Folio 13va]
| |
ende slaet hem seer mit roeden." Doe namen si hem ende slogen hem seer mit roeden, sodat hi riep: "Lieve Here, ontfermt mijns. Ic love U, dat ic nymmermeer waerlike boken lesen en sel." Doe baden si voir hem, die bi den rechter stonden. Ende hi wort verlost ende quam weder tot hemselven. Ende doe vant hi sijn lichaem zeer mit roeden geslegen. Doe liet hi alle die waerlike boken after ende hi began den Bibel uut den Ebreeuschen in Duutsche te setten. Ende omdat hi voir den scarpen rechter geweest hadde, so seide hi: "Eet ic, of drinc ic, of wat ic doe, altoes luden die basunen blasen in minen oren: Staet op, gi doden, ende coemt ten oerdel." Daerom sel men die wereltlike boken afterlaten, ende lesen ende leren die heilige Scrift ende die geboden Gods, opdat men daermede gesalicht mach worden, als een vaersmaker seit: Instrue preceptis animi; ne discere cesses, nam sine doctrina vita est quasi mortis ymago. Leert uwer sielen die geboden Gods ende leert altoes doechde, want een ongeleert mens die is gelijc een doot beelt. Daerom sel men altoes leren om dat quade te scuwen ende dat goede te doen, als een vaersmaker seit: Sic discas, non ut scias, sed ut bonas fias; hoc est nesciere sine Cristo plurima sciere. Si Cristum bene scis, satis | |
[Folio 13vb]
| |
est, si cetera nescis. Gi selt leren, niet omdat gi weten selt, mer omdat gi goet worden moecht. Hoe voel dat een mensche weet, die Cristus leringe niet en weet, dat is al niet geweten. Mer so wie Cristus leringe weet, dat is al ghenoech, al en weet hi anders niet. Daerom sellen wi die leringe Cristi navolghen, opdat wi ten lesten moghen comen int ewige leven. Amen. |
|