[Nummer 13]
Madonna.
Was er waardiger wijding denkbaar voor de Mei-aflevering onzer Illustratie dan te dragen op haar eerste bladzijde de beeltenis der verheven Vrouwe, te wier eere wij deze maand ons door overweging harer deugden gelouterde leven en streven den Hemelschen Vader aanbieden?
Door alle tijden is de schoone afbeelding der Moeder-Maagd met het Goddelijk Kind het doel geweest, dat de Christen-kunstenaars met de innigheid van hun vroom-geloovend gemoed en de macht van hun talent hebben nagestreefd als de hoogst en heerlijkst bereikbare glorie van hun kunstenaar-zijn, en niet het minst zijn hierin geslaagd de Italiaansche meesters der middeleeuwen, wier pracht-volle en verheven verbeeldingen nog heden onze diepste bewondering wekken.
Of is ze niet wonder-voornaam, Carlo Crivelli's Madonna met zeven Heiligen, zooals ze in kleurlooze reproductie deze aflevering siert? Zeker, ze is anders dan ònze Madonna's; ze is hoofscher en vorstelijk-bevalliger dan het ‘Maegdetje suver en net’ der Vlaamsche en Hollandsche meesters; ze is fijner, ranker, edel jonkvrouwelijker in de houding van haar koninklijk-gekroonde hoofd, genadiglijk genegen naar den Apostel, in 't gratie-vol gebaren harer blanke handen, in heur wel-bewuste waardigheid van verheven Vorstinne. En het Kindje op haar knieën - 't is een klein prinsje, zijn schatten weg-schenkend naar eigen wil en welbehagen.
Koninklijk Museum, Berlijn.
Photogr. Fr. Hanfstaengl, München.
madonna met zeven heiligen. carlo crivelli (1430/40-1493).