[Nummer 2-3]
Ten geleide
Polen neemt in de wereld van vandaag een bijzondere plaats in. Maar men kan deze plaats niet los zien van Polen's specifieke kulturele rol in de wereld van gisteren. Polen heeft altijd ontegenzeggelijk tot het Oosten behoord, en behoort daar nog steeds toe. Maar het heeft, naast zijn bindingen met de wereld van het Oosten, altijd tegelijk opengestaan voor kulturele kontakten met het Westen.
Daarom is Polen in de loop van zijn dramatische geschiedenis in staat geweest telkens opnieuw motieven uit het Oosten te vertalen in een taal die voor het Westen verstaanbaar was. Wat Chopin heeft gedaan voor de Slavische muziek, Mickiewicz voor de Slavische litteratuur, dat doen sommige Poolse filosofen en sociologen van vandaag - waaronder enkele van de besten! - voor het Leninistisch Marxisme. Door zijn positie is Polen gedwongen naar tussenvormen te zoeken, die met behoud van de kern van het marxistisch denken, een gedaante verkrijgen welke aanvaardbaar kan zijn voor wie is opgegroeid in een Westers kultuurpatroon, en voor wie een individualistische levenshouding altijd een vanzelfsprekendheid is geweest.
Het is zelfs heel goed mogelijk, dat Polen bezig is hiermee een prototype te scheppen van levensvormen die bepalend zullen zijn voor het toekomstig Europees maatschappelijk patroon, wanneer eenmaal weer van één Europese kultuur sprake zal kunnen zijn.
De Redaktie hoopt dat het Polennummer, dat zij heeft samengesteld, iets van deze bespiegelingen voor de lezer tot leven zal brengen; maar zij is zich er tevens van bewust, dat de medewerkers aan dit nummer deze visie niet noodzakelijk hoeven te onder-