Nieuw Letterkundig Magazijn. Jaargang 32
(2014)– [tijdschrift] Nieuw Letterkundig Magazijn– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 79]
| |
Stokken, latten, linialen, karwatsen en zwepen
| |
[pagina 80]
| |
Kees Lekkerkerker aan boord van de Bloemfontein op weg naar Zuid-Afrika, juli 1952. Archief Kees Lekkerkerker.
Na alle warm-makende loftuitingen, zoowel mondeling als schriftelijk, dan nu eindelijk eens een koude verfrissende douche in de vorm van je schrijven vol critiek dat Bob [Angelo, pseudoniem van Nico Engelschman, medeoprichter van Levensrecht, mv] mij ter beantwoording overhandigde.Ga naar eind3 Eind jaren veertig leerde Lekkerkerker de vijf jaar jongere vertaler Peter Hondius van Herwerden kennen, met wie hij jarenlang een relatie zou hebben. Het was voor Lekkerkerker financieel gezien een erg moeilijke tijd, en dat noopte hem om halverwege 1952 zijn geluk te beproeven in Zuid-Afrika. Hondius van Herwerden bleef achter in Amsterdam en ondervond op zijn beurt grote moeilijkheden om werk als vertaler te vinden. Toen hij Lekkerkerker van zijn aanhoudende financiële problemen op de hoogte stelde, ontving hij al snel een antwoord vanuit Kaapstad: [...] heb ik besloten in verband met jouw moeilijkheden en omdat mijn kans om te immigreren gering is, terug te komen, zo gauw mogelijk. Desnoods zou ikzelf wel kunnen immigreren, als ik alles op alles zet, maar dan blijf jij toch alleen, want zonder vergunning kun je hier niet werken. Nu had ik gedacht aan Australië, of Nieuw Zeeland. Ook daar wordt het moeilijk, maar het is te proberen. We moeten dan beiden wel een vak kennen. Wat denk je er van? [...] Ik kan je géén geld sturen. Ik kom zelf tekort, ga nooit uit etc.Ga naar eind4 Het plan samen te emigreren naar Australië nam in de verdere, uitgebreide correspondentie steeds concretere vormen aan. Lekkerkerker opperde het idee er een cafetaria te beginnen aan een drukke weg, beschreef gedetailleerd de inrichting en becijferde tevens al de mogelijke omzet in het eerste jaar. Uiteindelijk bleek het idee onhaalbaar en hij keerde weer terug naar Amsterdam. Na verloop van tijd strandde de relatie, maar de twee mannen bleven tot aan het overlijden van Hondius van Herwerden in 2000 bevriend. In de jaren zestig en zeventig werd het homoleven in Nederland steeds vrijer en zichtbaarder. Vooral in Amsterdam groeide het aantal uitgaansgelegenheden speciaal gericht op homoseksuelen, en homoseksualiteit werd in de media meer openlijk besproken. Er stonden ook tal van prominente homo's op, die hun seksuele voorkeur niet onder stoelen of banken staken. Het was in deze periode dat Lekkerkerker een aspect van zijn eigen homoseksualiteit ontdekte en in de praktijk bracht: het sadomasochisme. | |
SadomasochismeIn het televisieprogramma De wereld draait door werd eerder dit jaar aandacht besteed aan de verwerving van Lekkerkerkers Slauerhoff-archief door het Letterkundig Museum. Toen Lekkerkerker zelf ter sprake werd gebracht, vertelde Adriaan van Dis hoe vroeger verhalen rondgingen over Lekkerkerker die ‘in een leren pak feestjes gaf en dan vergiftigde petitfours uitdeelde zodat de mensen onwel werden.’Ga naar eind5 Natuurlijk is dit een broodjeaapverhaal, maar Van Dis (‘het was een beetje een sadistische man’) zinspeelde wel op de sadomasochistische kant van Lekkerkerkers karakter. Met een aantal jonge mannen onderhield Lekkerkerker een sadomasochistische relatie, waarbij hijzelf altijd de rol van dominante meester op zich nam. In Lekkerkerkers papieren nalatenschap bevinden zich tal van brieven van en gericht aan zijn sekspartners. Omdat zij elkaar veelal leerden kennen via contactadvertenties, verliep de eerste kennismaking per post. In een eerste brief aan een potentiële partner gaf Lekkerkerker precies aan wat voor seksuele relatie hij voor ogen had: | |
[pagina 81]
| |
In mijn seksbeleven moet ik altijd de dominerende rol spelen. Mijn partner moet doen wat ik zeg, doet hij dat niet, dan krijgt hij straf. Dat straffen, op welke wijze ook, kan mij ontzettend opwinden. Natuurlijk houd ik rekening met mijn partners wensen, ik kan van niemand verlangen dat hij zo alzijdige fantasiebelevingen heeft als ik.Ga naar eind6 Aan een ander vriendje, dat hij al diverse malen thuis had ontvangen, schreef Lekkerkerker in een haast Reviaanse stijl hoe het volgende bezoek zou verlopen: Ondeugd! De expliciete inhoud van deze brieven en de stapels aantekeningen over sadomasochistische praktijken geven een heldere inkijk in het seksuele leven en de seksuele verlangens van Lekkerkerker. Met enige psychologie van de koude grond zou men zelfs kunnen stellen dat het verlangen te domineren voortkomt uit de ondergeschikte rol die Lekkerkerker steeds gedwongen moest aannemen in zijn werk. Oftewel: een lagere aap in de werkkamer, een hogere aap in de slaapkamer. | |
Keuze biograafToch maak ik van al deze seksuele ontboezemingen in mijn biografische schets Lagere aap slechts beperkt gebruik. Ik richt me hierin vooral op het werkzame leven van Kees Lekkerkerker. Als tekstbezorger heeft hij in zijn eentje, vaak tegen de stroom in, immense klussen geklaard, en als redacteur en redactiesecretaris had hij te maken met talloze uitgevers, letterkundigen en schrijvers. Bijna de hele Nederlandse literatuur van de twintigste eeuw komt in zijn persoon samen, en juist hierdoor wordt zijn levensverhaal voor een groter publiek interessant. Natuurlijk worden in Lagere aap Lekkerkerkers persoonlijkheid en privéleven uitvoerig belicht, maar toch vooral in relatie tot zijn literaire werkzaamheden. Zo komt zijn verhouding met Peter Hondius van Herwerden wel aan bod, maar Lekkerkerkers sadomasochistische seksleven laat ik grotendeels buiten beschouwing. Het heeft gewoonweg geen functie: Lekkerkerker was geen publieke figuur en seks speelde geen rol in zijn letterkundige werk, zoals dit bijvoorbeeld wel het geval is bij schrijvers als Gerard Reve of Jan Wolkers. Het is daarom niet uit piëteit of preutsheid dat spannende seks geen thema vormt in Lagere aap, maar omdat beschrijving daarvan eenvoudigweg niet zou bijdragen aan het verhaal dat ik wil vertellen. Een voorbeeld van de keuzes die een biograaf moet maken. menno voskuil studeerde kunstwetenschappen. Hij is redacteur van het Nieuw Letterkundig Magazijn. Zijn biografische schets Lagere aap. Het leven van Kees Lekkerkerker zal naar verwachting eind dit jaar verschijnen bij Antiquariaat Fokas Holthuis. |
|