[Nummer 1]
Theo Hermans
Craig Raine: het oog van de marsbewoner
Enkele maanden geleden verscheen The Penguin Book of Contemporary British Poetry, de eerste Penguin-inventaris van de moderne Britse poëziewereld sinds Alfred Alvarez' ophefmakende bloemlezing The New Poetry uit 1962. In hun inleiding onderscheiden de samenstellers, Blake Morrison en Andrew Motion, vier hoofdgroepen die in de loop van de laatste vijftien à twintig jaar een vernieuwende werking hebben uitgeoefend op de poëzie in Groot-Brittannië. Behalve een niet duidelijk omschreven aantal auteurs die teruggekeerd zijn naar het langere verhalende gedicht, wijzen Morrison en Motion meer speciaal op drie, ten dele geografisch bepaalde groepen die ieder op hun manier voor nieuwe en verrassende impulsen hebben gezorgd. Zowel de Noordierse school (de bekende Seamus Heaney voorop, verder Derek Mahon, Michael Longley, Paul Muldoon) als de in Noord-Engeland gevestigde groep (Tony Harrison, Jeffrey Wainwright, Douglas Dunn - de laatste is feitelijk een Schot maar hij woont al jaren in Hull) geven blijk van een sterk gevoel van culturele en sociale eigenheid. Naast deze twee groepen staan enkele dichters die pas zeer onlangs, tegen het eind van de zeventiger jaren, op het voorplan zijn gekomen en de op het eerste gezicht zonderlinge benaming ‘The Martian School’, de school der marsbewoners, hebben meegekregen. De naam werd bedacht door de poëziecriticus van de Sunday Times, James Fenton, en verwijst naar het titelgedicht van Craig Raines tweede bundel, A Martian Sends a Postcard Home (1979), waarin de doordeweekse wereld om ons heen wordt bezien en beschreven vanuit het standpunt van een marsmannetje. Behalve Craig Raine wordt ook Christopher Reid, auteur van Arcadia (1979) en Pea Soup (1982), als een ‘Martian’ beschouwd.
De dichter Craig Raine, geboren in het graafschap Durham in 1944, woont en werkt in Oxford. Zijn debuutbundel The Onion,