August Willemsen
João Cabral de Melo Neto
De moderne Braziliaanse literatuur dateert men van 1922. De eerste fase van het zogeheten Modernismo, overwegend poëtisch georiënteerd, beoogde een afrekening met de overgeleverde romantische en parnassianistische waarden, en bewerkte de doorbraak van het vrije vers. Na 1930 volgde een spectaculaire bloei van de romankunst en, in de poëzie, een periode van verdieping en bestendiging, met gebruikmaking van de verworvenheden van de eerste fase. Een reactie hierop, in de vorm van een terugkeer naar formalistische rigueur, vond plaats rond 1945. Tot deze ‘generatie van '45’, die invloeden verwerkte van o.a. Eliot, Mallarmé, Valéry, de Portugees Fernando Pessoa en de Braziliaan Carlos Drummond de Andrade (geb. 1902), rekent men João Cabral de Melo Neto.
Cabral, die sinds 1947 als diplomaat buitenslands verblijft, is in 1920 geboren in Recife, de hoofdstad van de noordoostelijke staat Pernambuco, en de droogte, schraalheid en armoe van het Braziliaanse Noordoosten en van de mensen die er leven, de schelheid van het licht dat alles de scherpste contouren geeft en pijn doet aan de ogen (zie bv. de gedichten Graciliano Ramos - een noordoostelijke romanschrijver met al even afgekloven taalgebruik - en De zon in Pernambuco) vormen, naar aard, stijl en thematiek, de conditionerende factor in zijn werk, bepalend voor enkele kenmerkende aanwezigheden door zijn zon en droogte een functie vervult parallel aan die van het Pernambucaanse. Dan de aanwezigheid van architectuur en schilderkunst: Cabral is een ‘Augentier’, het visuele, concrete, vastomlijnde overheerst het muzikale, abstracte en vage. Het noemen van enkele van zijn voorkeuren bekort elke inleiding tot zijn werk met vele bladzijden: Le Corbusier, Oscar Niemeijer (de bouwer van Brasília); Dubuffet, Juan Gris, Miró, Mondriaan. Hetzelfde geldt voor zijn literaire verwantschappen: in de Spaanse literatuur het Poema de mío Cid, Quevedo, Jorge Guillén; in de Franse Valéry, Francis Ponge; in de Engelstalige de ‘imagists’, William Carlos Williams, Marianne Moore.