Het Vlaamse lied veredelt het Vlaamse gemoed
In de Autotourist, het or aan van de Vlaamse Automobilistenbond te Antwerpen, een or aan dat, als geen ander tijdschrift van dien aard, geregeld grote belangstelling toont voor culturele aangelegenheden, wordt in het nummer van 1 juli een bladzijde gewijd aan het Vlaamse lied en aan Willem de Meyer, die 30 jaren als ‘zingende zwerver’ door Vlaanderen heeft getrokken.
Tezamen met het Davidsfonds(genoemd naar Jan Baptist David, de te Lier geboren ‘strijder voor het Vlaams’), de Antwerpse Gouwbond en het Algemeen Nederlands Zangverbond bracht de Automobilistenbond dit jaar hulde aan deze Willem de Meyer, waarvoor de fraaiste zaal in Antwerpen werd gehuurd. Hoewel deze tot de nok was gevuld moesten nog honderden belangstellenden worden afgewezen.
De machtige muziekkapel van het St. Norbertusinstituut te Berchem-Antwerpen (150 man), het kinderkoor ‘'t Lijsternestje’ uit Eeklo, onder leiding van mej. Blanka de Bruycker en het volkszangkoor van Piet Kersters verzorgden op voortreffelijke wijze deze muzikale hulde.
De feestrede sprak de toondichter Emiel Hullebroeck uit. Hij wees daarbij op de groei en de huidige bloei van de Vlaamse zangbeweging, dank zij vooral Willem de Meyer, diens vrouw en mej. Wieske Aerts.
Een ander onderdeel van de huldiging van De Meyer bestond in een tocht van 60 personen naar het N.I.R.-gebouw te Brussel, waar, in de grootste studio, het 2de Vlaamse volksconcert werd gegeven, waar van het programma was samengesteld door De Meyer, met het thema ‘Het liefdelied’, met oude en nieuwe Vlaamse liederen naar teksten van Vlaamse dichters. Als solisten traden o.a. op de sopraan Maria van der Meirsch en de bas Edward de Decker. In een vraaggesprek met Emiel Hullebroeck kwam tot uiting, hoe heilzaam een eenvoudig Vlaams volkslied kan inwerken op de veredeling van het Vlaamse volksgemoed.
In de samenzang aan het slot zongen de aanwezigen ‘Het loze vissertje’, ‘Het liedje van de smid’ en ‘Tineke van Heule’.
Fonne Mannaerts, die het verslag over deze huldiging schreef, zegt van de uitvoering: ‘Het was fijn, heerlijk en voornaam, dit uurtje, gewijd aan een interessant onderwerp, de eeuwige liefde.’