en zijn Dietse bevolking in het bijzonder, vormen de demografische verhoudingen.
Geen land ter wereld heeft zulk een verscheiden bevolking, verscheiden in ras, taal en beschavingspeil. De Unie telt immers 2,6 millioen blanken, 350.000 Indiërs, 1 millioen Kaapse kleurlingen en 8,4 millioen Bantoes.
Over de blanke bevolking is het niet nodig breedvoerig uit te wijden, iedereen kent de geschiedenis der botsing tussen Boer en Brit. Het meeleven van Vlaanderen en Nederland werd in de Unie trouwens niet vergeten. Op te merken valt evenwel, dat in tegenstelling met België, waar eveneens twee volksgroepen één staat vormen, in Zuid-Afrika géén taalgrens bestaat; Boer en Brit leven náást elkaar.
Heden is 57% der blanke bevolking Afrikaanssprekend en slechts 39% Engels-sprekend. De vijandigheid tussen beide blanke groepen blijkt stilaan plaats te maken voor een besef van nationale eenheid: Boer en Brit voelen zich beiden inwoner van Zuid-Afrika. Voor beiden stelt zich trouwens ook één groot probleem: hoe zich handhaven als blanken?
De 350.000 Indiërs zijn voornamelijk gevestigd in Natal. Vele onjuiste berichten werden reeds verspreid over het onrecht (?), dat de Indiërs in Zuid-Afrika wordt aangedaan. Deze verhaaltjes worden echter tegengesproken door de feiten: de Indiërs kunnen naar hun land terugkeren op kosten der Regering van de Unie. Zij maken van dit aanbod géén gebruik, doch zetten integendeel landgenoten aan om onwettig in te wijken.
De Kaapse kleurlingen (Cape Coloureds) zijn ongeveer één miljoen sterk en vooral gevestigd in de Kaapprovincie. Zij zijn een kruising waarvan oorspronkelijk Hottentotten, slaven uit Mosambique en Madagascar de voornaamste elementen vormden.
De grote bekommernis vormen, zowel wegens hun aantal (8,4 miljoen) als wegens hun zeer laag beschavingspeil, de Bantoes (naturellen). Zij zijn in tegenstelling met wat velen menen of verkondigen, géén inboorlingen; dit dient uitdrukkelijk te worden beklemtoond; zij kwamen uit het Noorden, nà Jan van Riebeeck. De blanken zijn, natuurlijkerwijze, hun aangeduide beschavers. In de 18de eeuw kon het beschavingswerk slechts op geringe schaal worden verricht, wegens het kleine aantal en de armoede der blanken, die voor hun eigen bestaan moesten vechten.
Thans worden jaarlijks tientallen miljoenen besteed voor de aankoop van grond, voor ziekenverzorging, kindervoeding, huisvesting; aan 840.000 naturellenkinderen wordt kosteloos onderwijs verstrekt , enz.
Sommigen verwijten Zuid-Afrika geen kiesrecht toe te staan aan de naturellen. Dergelijke verwijten worden ofwel gemaakt uit kwade trouw, ofwel zij zijn het gevolg van een groot gebrek aan kennis nopens de Zuidafrikaanse problemen. Het is immers volstrekt onmogelijk politieke rechten te verlenen aan volledig onbeschaafden, aan personen, die geen politieke plichten kunnen vervullen. Het politiek-gelijkstellen van naturellen en blanken zou niet minder dan de verdwijning der West-europese kultuur als gevolg hebben. Na korte tijd zouden de naturellen de heersers zijn, en de blanken de machtelozen in eigen land. De blanken wensen niet hun eigen graf te graven!
Hoewel het dus niet mogelijk is de naturellen dezelfde rechten te verlenen als de blanken, wordt zorgvuldig vermeden hen te onderdrukken: verdrukking behoort tot de middelen der kortzichtige staatslieden en ontketent na verloop van tijd een rampspoedige reaktie. De verhouding blank-zwart kan slechts opgelost worden door béide groepen recht te laten wedervaren; zij moeten zich ieder afzonderlijk (apart) ontivikkelen: de blanken blijven blank, de bantoes blijven zwart. Deze z.g. apartheid is een politiek op lange termijn, met vele moeilijkheden, de enige nochtans die beide groepen kan bevredigen.
Na afloop van zijn merkwaardige en... leerrijke uiteenzetting viel Z.Exc. een warm en langdurig handgeklap te beurt.
Vervolgens werden Afrikaanse liederen en gedichten uitgevoerd en werd de nieuwe klankfilm ‘300 jaar Suid-Afrika’ vertoond, die bondig drie eeuwen Afrikaanse geschiedenis schetste.