Neerlandia. Jaargang 30
(1926)– [tijdschrift] Neerlandia– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermdBuitenland.Nederlandsche Kunst en Kunstnijverheid op twee internationale tentoonstellingen te Leipzig1).De in de ruime zalen van het nieuwe Grassimuseum te Leipzig bijeengebrachte tentoonstelling van Europeesche Kunstnijverheid geeft een belangwekkenden kijk op de hedendaagsche uitingen van kunstzin in verschillende landen. Na bezichtiging van de wel ietwat drukke en niet van grove buitensporigheden vrije Oostenrijksche afdeeling doet het des te aangenamer aan, geleidelijk door de gematigde sfeer van de Engelsche inzenders in de weldadig rustige omgeving van onze Nederlandsche kunstnijveren te belanden. De van veel inzicht getuigende opstelling in een reeks van gelijkvormige museumkasten drukt op de Nederlandsche afdeeling een bijzonder stempel. Aan de vensters prijken glasschilderingen van Joep Nicolas en Jaap Gidding, rondom in de zaal afgewisseld door Willem C. Brouwers van bijzondere persoonlijkheid sprekende kunstaardewerk. Niet minder overtuigende dierkarakteristieken geven bij de Plateelbakkerij Zuid-Holland W. Elstrot en Jansen van Galen te zien. Het is een waar genot, bij onze Nederlandsche kunstenaars een zekeren eerbied voor de nooit volprezen vormen der natuur waar te nemen, (o.m. de dierfiguren van C.J.v.d. Hoef en C. Altorff, beiden verbonden aan de Koninklijke Begeer, en de beeldjes van L. Bolle en Van den Eynde). Jan Eisenloeffels fantastisch gevormde sierstukken doen aan Oostersch kunsthandwerk denken. De glasfabriek ‘Leerdam’ laat sierlijk gevormd glaswerk naar ontwerpen van Jaap Gidding zien en een reeks door A.D. Copier ontworpen vazen en schalen, waarop deze Nederlandsche firma met recht trotsch mag zijn. Bij de inzending van een Duitsche Glasfabriek vallen de ontwerpen van onzen landgenoot Chris Lebeau bijzonder aangenaam in 't oog. Van eigenaardige bekoring zijn in hun eenvoud van vormen de houten schalen en andere uit edele houtsoorten vervaardigde voorwerpen naar ontwerpen van Reyer Stolk en Raedeker. Mooi vaatwerk stellen de Plateelbakkerijen ‘Zuid-Holland’ en ‘Ram’ ten toon; laatstgenoemde met haar sierlijk warm gekleurde vazen naar ontwerpen van Th. Colenbrander. De tapijten naar ontwerpen van C. Alons en C.M. Lion Cachet trekken de aandacht door oorspron- | |
[p. 116] | |
kelijkheid en kleurenpracht en getuigen, evenals de door Jaap Gidding, Hilda Krop en verschillende andere, moeilijk alle afzonderlijk te vermelden kunstenaars ontworpen tapijten, batiks enz. van de gezonde sfeer, waarin zich de Nederlandsche kunstnijverheid beweegt. Dat de Nederlandsche meubelnijverheid het tegen die van het omringende buitenland met goed gevolg kan opnemen, bewijst De Klerk met zijn van zeer bijzondere opvatting getuigende meubels van ‘'t Woonhuis’, die zoowel door mooie belijning als door doelmatige vormen uitmunten. Met voldoening kunnen we vaststellen dat wat hier met zooveel zorg door de Nederlandsche commissie werd bijeengebracht, in hooge mate geschikt is den gunstigen naam van het Nederlandsch kunstbedrijf in het buitenland te handhaven.
Op de ‘Internationale Buchkunst-Ausstellung’, te Leipzig, maakt de Nederlandsche Afdeeling een bijzonder gunstigen indruk. De met zorg gekozen werken geven een duidelijk overzicht van de jongste ontwikkeling onzer vaderlandsche boekkunstnijverheid. HERMAN TER MEER. (vert. v.h. A.N.V.). |
|