Waardeering.
De Indische dagbladen leveren slechts zelden stof voor een rubriek ‘Holland op z'n best’; gesmaal en gevit schijnt meer in den smaak van de lezers te vallen dan waardeering. Vandaar dat het ons zoo'n genoegen deed in de Indische Courant (W.J.E. = West Java Editie), een geestdriftig stuk aan te treffen naar aanleiding van een bezoek aan de ‘prise d'eau’ van Pamerajan in Banten, het gewest waarin Rangkas Bitoeng ligt, de plaats, waar eenmaal Havelaar woonde". Deze waterdam is een der grootste werken op Java; ontworpen naar een Britsch-Indisch stelsel.
‘Stelt u voor’ - zoo begint de beschrijving - ‘twee hooge vierkante torens aan weerszijden van de Tji Oedjoeng, welke daar een breedte heeft van bijna 150 M.
In de rivier een dam, waarover een prachtig verkeerspad voor voertuigen gelegd werd, en waarin 12 sluizen zijn gebouwd.
Boven tusschen de torens een breede gaanderij, waar de windassen staan en vanwaar men een schitterend uitzicht heeft over het land.
‘Hier zien we niet alleen een kunstwerk, waarop de irrigatiedienst trotsch mag zijn, maar tevens een kunstwerk, dat architectonisch hooge waarde heeft.
‘Op het eerste gezicht denkt men een tempel te naderen, in plaats van een stuwdam.’
En dan vervolgt ze:
‘Als men boven op die gaanderij staat en neerziet op het toestroomende water, dat wordt opgestuwd door den stuwdam van Pamerajan, en hoort hoe het water klokkend en bruisend aan den linkeroever wordt opgeslurpt in de groote afvoerleiding, en ge weet dan, dat met secundaire werkjes en verbeteringen in nevengebieden, dank zij dit kunstwerk, straks ongeveer 50.000 bouws grond zal worden bevloeid. 50.000 bouws, dat is 360.000.000 M2, dan voelt ge trots voor uw land, dat dit millioenenwerk heeft gewrocht, ondanks bijna onoverwinnelijke moeilijkheden.
‘Want de bevloeiïng van 50.000 bouws beteekent een absolute bebouwing van Noord-Banten, een opkomst van