Een blad duidt als eersten aan de heeren K. Brants, gemeentesecretaris van Etterbeek, Henderickx en De Swarte, advocaten, De Weerdt, Fockelyn, dagbladschrijver.
- Vlaamsche kringen. De propaganda-kring Gelijkheid hield op 16n April zijne jaarlijksche algemeene vergadering. De 1e schrijver las een breedvoerig en zaakrijk verslag voor over de verrichtingen van den kring in 1898, vóor de stemming van de gelijkheidswet. Hij waarschuwde tegen de rust en onverschilligheid, die de stemming dier wet had teweeggebracht, De vraag, of Gelijkheid zou ontbonden en hare leden zouden aangezet worden de bestaande propagandakringen te versterken, werd tot na de gemeentekiezingen verschoven.
De voorzitter, de heer Prayon-Van Zuylen, trad in eenige beschouwingen over het ontwerp van wet over de krijgsraden en de oprichting eener Vlaamsche Hoogeschool.
Op 2-Paaschdag hield de tooneelvereeniging De Vlamingen met veel luister aan het Noorderstation zijne plechtige intrede in Brussel. Er waren veel kringen aanwezig om De Vlamingen, die in den tooneelprijskamp van Lier den prijs van uitmuntenheid verwierven, te verwelkomen. De minister van oorlog had het muziekkorps der grenadiers afgevaardigd.
- Voordrachten, Meetings, Congressen. Op Zaterdag 29n April hield het Brusselsch Willems-Fonds eene openbare concert-voordracht te Laken. De tooneelmaatschappij De Maalbeekzonen verleende hiertoe hare welwillende medewerking.
In alle meetings, die het propaganda-comiteit voor evenredige vertegenwoordiging en algemeen stemrecht inricht, treden ook Vlaamsche redenaars op uit de vijf verbonden partijen (gematigde liberalen, vooruitstrevers, liberale werklieden, christen-democraten, arbeiderspartij). Een teeken des tijds! Hier spraken reeds in onze taal de heeren Buyl, Heymans, P. Daens, Lambrechts, Van der Meeren, Van Loo, enz. Ook de heeren Van de Walle en Lebon (Antwerpen), Plancquaert, Du Catillon, e.m.a. worden als sprekers aangegeven.
Op het congres der liberale studenten (16 April) betoogde de heer Cohen de noodzakelijkheid voor de studeerende jeugd zich op het Nederlandsch toe te leggen. Zijn verklaring werd op warmen bijval onthaald.
Pastoor Hugo Verriest (Ingooigem) sprak op Maandag 1n Mei voor enkele uitgenoodigden in het werkhuis van beeldhouwer Julius Lagae.
- Examens voor consul. Men stelt heden aan de candidaten-consuls eenige vragen, in dezen aard:
1. | Quel est votre nom? |
2. | De quel pays êtes-vous? |
3. | Quel est votre âge? |
4. | Quelle est votre profession? |
De candidaten, die zoo een viertal vragen in het Nederlandsch kunnen overzetten, hebben voldoende bewezen dat zij het Nederlandsch machtig zijn. Naïeve Vlamingen, die dachten, dat ze een nieuwe zegepraal behaald hadden, toen de minister van buitenlandsche zaken plechtstatig kwam verklaren in beide Kamers, dat de candidaten-consuls ook een examen in onze taal zouden afleggen! Geloof echter niet, dat de kennis van onze taal een vereischte is tot het bekomen van een diploma. Wel neen, Engelsch en Duitsch zijn verplichtend, Nederlandsch niet.
Herinnert ons dat ernstige examen niet aan dat al even ernstig, dat men den Waalschen tolbeambten in het Vlaamsche land oplegde, en dat vroeger in de kolommen van Neerl. in al zijne heerlijkkeid werd afgeschilderd?
- Kunstnieuws. Het gewoon tooneeljaar is voor den Vlaamschen schouwburg afgeloopen. Sedert eenige jaren wordt het eene maand of meer verlengd met de opvoering van het een of ander Engelsch of Amerikaansch spektakelstuk, dat het publiek roert door schokkende toestanden, verbauwereert door zekere trukken en zijne zinnen begoochelt door schoone schermen en rijke tooneelschikking.
Le Levende Brug (the Span of Life) opende deze reeks. Vervolgens kwam o.a. Het teeken des kruises. Dit jaar is men tot de Levende Brug teruggekeerd en de bijval bekroont die hernieuwde poging.
Den 28n April voerde men voor de 38e maal in de Brusselsche opera (den Muntschouwburg) De Tière's en Jan Blockx' vertaalde Herbergprinses op. Er zijn in de geschiedenis van dien schouwburg weinig sporen te vinden van zulken ongewonen bijval. Heerlijke zegepraal voor de Vlaamsche kunst.
Het is bijna niet te gelooven hoe zeer de smaak van het publiek in de laatste jaren werd gelouterd. Wagner's stukken lokken bomvolle zalen. Wee het bestuur, dat den reus van Bayreuth zou verwaarloozen en op het oud repertorium zou willen teren! Na Rheingold, een tiental vertooningen van De Walküre. Op alle rangen eene diep aandachtige menigte. Geene stoornis, geene toejuichingen tenzij bij het afloopen van ieder bedrijf. Er zijn toeschouwers of liever aanhoorders, die bij het tekstboekje eene lijst der leidmotieven raadplegen; anderen brengen de partitie mede, nog anderen studiën over Wagner. En in den engelenbak (hier het Paradijs) wat eigenaardige typen! Nevens de studentenpet de lange haarbossen van aankomende estheten, die het anarchisme in de kunst voorstaan, en min of meer oprecht verkondigen, dat Wagner een anarchist in de kunst was! Op het balkon en in de stalles, de witte reien van misses en freules uit de fatsoenlijke pensionnaten, die allen met Wagner dwepen. Het oog zoekt te vergeefs op de 1e rangen beneden de twee drie grijze abonnenten, die vóor tien jaren regelmatig bij het vallen der gordijn kwamen sissen, als men de Walküre opvoerde.
Den 16n April trad in de Volksconcerten de beroemde pianist Paderewski op, die met zijne ongeëvenaarde maëstria stukken van Chopin, Schubert en Paderewski ten gehoore bracht. Het orkest, ondêr leiding van meester Dupont, was prachtig bij het vertolken van Wallenstein's Kamp (Vincent d'Indy), Geniënkoning van Weber, enz.
In het Maison d'Art verwierf een muziekavond door de misses W. Anderson en Strasy ingericht warmen bijval met gewrochten van Weber, Liszt, Vieuxtemps, Ries en Massenet.
- Willem Delvaux heeft in zijne werkplaats, Heuvelstraat, 202, eene tentoonstelling zijner laatste werken ingericht. Delvaux schildert con amore, met een echt gevoel voor het schoone en een rijk palet. Hij munt uit in het landschap en de zeegezichten.
- Vrije Kunst heeft hare tentoonstelling in de Rubenszaal. Nogal kaf onder het koren. Verdienstelijk Caron (Vijver van Audegem, Hoeve). Frans Van Damme (zeegezichten), Mej. Rucloux (bloemen).
In het museum voor oude schilderijen, sinds 6n April, tentoonstelling van Le Sillon. Veel beloften voor de toekomst, en veel verscheidenheid: bloemen, dieren, landschappen, portretten, plakbrieven zelfs. Schilders: Geo. Bernier en Mevr. Bernier-Hoppe, M. Blieckx, Gouweloos, Bastien, V. Moerenhout, J. Smeers, P. Verdussen, M. Wagemans, G. de la Perche, J. Delgauffre, J. Denayer, P. Mathieu, H. Meunier, G.M. Stevens. Beeldhouwers: L. Moseré, Nocquet, Masson, D. Weygers, A. Puttemans.
- In den Cercle Artistique, zesde salon van La Société des Beaux-Arts vóor vijf zes jaren opgericht door den hertog d'Ursel. Voornaamste tentoonstellers: Mevr. Collart, Claus, Courtens, Danse, Dillens, L. Fréderic, Gilsoul, de Lalaing, Lambeaux, Le Mayeur, C. Meunier, Motte, Rousseau, Verheyden, Van der Hecht, Verhoeven, Vinçotte, Wauters. Overgroote bijval voor de landschapschilders (inzonderheid Mevr. Collart, Courtens, Gilsoul, Claus, en de beeldhouwers.
De herstelling van de Zavelkerk onder de leiding van den kundigen bouwkundige Van Ysendyck gaat langzaam maar zeker vooruit. De zijgevel (langs het Westen) is sinds een jaar voltooid. Nu is men bezig aan den voorgevel (Zuidkant). Wanneer alles klaar is, heeft men een heerlijken aanblik van den op historisch en kunstgebied zoo belangrijken kleinen Zavel op de Kerk, die in 1304 door toedoen van de gilde der boogschutters gebouwd, in de XVe en XVIe eeuw werd heropgericht en hersteld, een juweel van Gothieken bouwtrant zal zijn.
In het werk van P. Wijtsman Intérieurs et Mobiliers de style anciens komt eene heerlijke beschrijving voor van het kasteel van Gaasbeek, eigendom van de Markiezin Arconati-Vixanti. Het kasteel zelf is reeds zeer merkwaardig. Wat alle denkbeeld te bovengaat, is de versiering en meubeleering volgens de plannen en met medewerking van kunstenaars als Charle Albert, Jan Van Holder, Lagye, Houtstout, Malart, e.m.a. Het gebouw is als 't ware volgepropt met kunstwerken op alle gebied: schilderijen, tapijten, oude Brusselsche meubelen. De boekerij is bijzonder rijk en het archief, merkwaardig.
De markiezin heeft de stad Brussel als haar erfgenaam aangesteld. Wordt het kasteel het eigendom der stad, dan wordt het stellig een museum, naar hetwelk alle kunstminnaars hunne schreden zullen richten.
Milo.