Nederlandse historische bronnen 2
(1980)–Anoniem Nederlandse historische bronnen– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 142]
| |
Fort Rammekens
Tekening van Antoon van den Wijngaerde in ‘Zelandiae Descriptio’, ca. 1550. Nationaal Scheepvaartmuseum, Antwerpen | |
[pagina 143]
| |
[Tekst][f. 1] Mémoire sur le voiage de Zélande ou sont estés envoyés par monseigneur le duc d'Alve, gouverneur et capitaine general du Pais Bas, les seigneurs marquis de Cetona, Gabrio Cervillon, capitaine Bertholomé et moyGa naar voetnoot1 affin d'aviser quel moyen il y auroit d'asseurer ledit pais et specialement l'isle de Walcheren, pour estre le plus dangereuse de surprinse et la plus importante sy il s'esmouvoit du nouveau guerre entre les François et nous ou bien les Anglois et Hugenots, leurs alliés ou aultres. Faict en mars, le XXIIIIe, 1568Ga naar voetnoot2. Et party de Bruxelles à cest effect le XVe dudit moys. | |
Première [Walcheren]Estant arrivé par la waerf du Gand au SaesGa naar voetnoot3 et de là à FlussingesGa naar voetnoot4, avons trouvé que la navigation est assez difficile à cause des bancqs et que entre ledict Flussinges et Flandres y a si grande distance que faisant ung fort à l'un des costés et ung aultre à l'aultre le passaige ne pourroit nullement estre empesché. Et affin de voir particulièrement les advenues, avons cheminé tout à l'entour de ladite isle, où començant par Middelburgh et venant vers Flussinges avons veu ce que s'ensuyt, tant oculairement que par rapport des personnes dudict pais quallifiées à nous en donner toute satisfaction. Et cheminant de Middelburgh vers ZeebourgGa naar voetnoot5, avons trouvé le canal à basse marée estroict de ...Ga naar voetnoota braces et peu profonde et devant ledit Zeebourg plus estroit comme n'estant que de ... braces de 10, 12 et 13 pieds de profondeur allant vers RammekinGa naar voetnoot6 qui s'estend entre ledit Zeebourg et ledit Rammekin, de sorte que à basse marée, si le vent est propice. l'on peult venir d'Angleterre, de France, de Flandres et par la grand mer passer devant Flissinges et se mectre avec batteaux fort grandes à l'ancre tout d'un vent entre ledict Rammekin et Zeebourg, néantmoins que pour estre la courrante de reflux sy forte ce ne seroit sans difficulté, mais avecq toutes marées facilement. [f. 1v] Cheminant dudit Ramekin enavant le long des dicques y a partout assez près de terre come de ... braces au plus y a grande profondeur où l'on pourroit mectre aussy batteaux à l'ancre, mais les vents et la courante leur donneroyent beaucoupGa naar voetnootb d'empeschement. Droict entre Flissinges et Flandres devant le port et le long de la ville tirant vers l'entrée du canal, y a ung bancq à demy lieu dudict Flissinges qui est assez | |
[pagina 144]
| |
long, entre lequelGa naar voetnootc et ledict Flissinges y a ung parfondeur qui est la vray courante de 25 braces de cincquante piedsGa naar voetnootd chacune. Et est ledit bancq couvert à basse marée de V ou VI pieds d'eaue. A l'endroict de la teste nommée de ZwartenolleGa naar voetnoot7 nordwest de la ville de Flissinges 1500 pas près d'icelle y a joindant ladite teste trois braces d'eaue à la basse maréeGa naar voetnoot8, et trente pas plus en mer y a dix braces de parfondeur où l'on pouvoit bien facilement mectre gens à terre. Devant Westcapelle y a ung bancq contenant ung lieu de long tirant vers noord distant 1000 pas dudit lieu, lequel bancq se découvre à toutes les basses marées, qui lors n'y a de parfondeur depuis ledit bancq jusques aultre dicque dudict Westcapelle que trois pieds d'eau, n'estant ledit bancq ordinairement descouvert sinon que quant une fois le vent rechasse les marées plus que l'aultre, sy est n largeur d'environ 200 verges de douze pieds et s'appelle Bars bancqGa naar voetnoot9. Plus vers le noord y a un bancq nommé Colode bancqGa naar voetnoot10, lequel est distant du Bars bancq environ les trois pars d'une lieue. Depuis les dicques dudict Westcapelle allant vers Domburg ce font haultes dunes comme en la coste de Flandres vers Nieuport et Ostende avecq playe du 100, 200, 300 et 400 pas à basse marée, mais avecq grande parfondeur ou avecq ung doux vent l'on peult bient de s'embarquer gens à terre. [f. 2] Plus avant vers la Vere allant le long de la mer y a ung endroict que se nomme le HauqGa naar voetnoot11, qui est une playe d'environ 1500 pas depuis les dunes jusques à la mer et est à l'emboucheure de plusieures canaulx qui vont entre plusieures bancqs vers la Vere. Et y a l'endroict dudit Hauq grande parfondeur où l'on pourroit et la à après tyrant vers du BurcqGa naar voetnoot12 de s'embarquer gens. Plus avant encore vers la Vere y a ung lieu à l'endroict de Onse Vrowe PolderGa naar voetnoot13 nommé de Noorderhooft où avecq la marée y a assez profondeur pour de s'embarquer moiennant bon vent. A l'endroict dudit Noorderhooft y a ung bancqGa naar voetnoot14 distant plus de 200 pas per delà et joindant lequel y a ung canal qui vient de la grand mer de 200 pas du large et profond à la basse marée de VII braces d'eaue, lequel conduit par ung profondeur d'entre deux bancqs a une parfondeur qui est à 1500 pas de la Vere ou aussy l'on pourroit bien mectre gens à terre à basse marée, ne fust | |
[pagina 145]
| |
que la courante du reflux donnast empeschement et aussy qui conviendroit avoit ung vent médiocre, car aultrement il y auroit grand dangier pour les bancqs qu'il y a en si grand nombre. Sur le bancqGa naar voetnoot15 qui est devant la ville de la Verre distant d'environ 300 pas a à haulte marée seulement 10 pieds d'eaue et découvert à basse marée. Le canal profond dont a esté mention devant l'article précedant avecq la haulte marée se peult naviguer moyennant bon ventGa naar voetnoote et passer tout oultre la Vere et entre dedans pais sans que nulle artillerye le puise empescher, pource qu'il s'approche du Noort BeverlantGa naar voetnoot16 pais innondé, mais à dire vray l'entrée est bien hazardeuse à qui n'a fort bon vent. [f. 2v] De la Vere à ArmueGa naar voetnoot17 à la basse marée le canal est estroict, en ung lieu plus en l'aultre moings, et devant ledict Arnmuye y a à basse marée d'environ de VIII à IX pieds d'eaue et largeur de 40 braces et semble que avecq difficulté, obstant les bancqs, le peu de profondeur et la pluralité des vents, qu'il conviendroit que l'on n'y peult mectre gens en terre. De manière que, si bien il ne se peult faire en cest endroict, là, il y a depuis Flissinges jusques la Vere prenant chemin par les dunes le long de la mer plusieures lieux et quaesy partout moyennant temps à propos l'on peult mectre gens en terre, ne soit qu'il y a ayt gens en armes pour les empescher. Ceste isle de Walchere contient environ de deux lieux et demye de diamètre et sept lieux de tout. Il y a trente six villages, trois villes fermées et trois bons bourgs. L'on estime que ledict pais contient en soy 3600 mesures de terre de trois cens verges la mesure, la vierge de 12 pieds. Semble que en toute l'isle il n'y aye plus grande commodité de passaige que par devant Vlissinghes prenant le canal qui s'appelle le Wielinghe, et que tout d'ung vent les basteaux combien grandz qu'ils soient se peuvent venir mettre à l'ancre entre Rameken en Zeebourch. Et à celle fin d'entendre les commodités et incommodités qui se retienent en ladite isle, a esté faict une assemblée des gens du pais des magistrats, maistres dicqueurs, maistres massons, pillotes et aultres affin d'entendre d'eulx le tout plus particulièrement qu'il a esté possible, ont est enquis le XXIIIIe de mars 1568 ensuyvant à Middelbourgh sur la mémoire que s'ensuyt. Quel nombre d'habitans il y a en ladite isle d'hommes pour porter armes et aultres plus propres au labeur? | |
[pagina 146]
| |
A Middelbourg y a environ de 1.300 hommes de faict, à la Vere 600, à Flissinghes 1.000, à Armue 600, Westcapelle 450, à Dumborgh 260, et par le plat pais 1.830, qui font par ensemble des gens pour porter armes 6.040, desquels y a ordinairement au temps des pescheries un tiers en la mer.
Quelle quallité de grains servans à la nourriture des habitans il se recouvre anuellement audict pais, et combien de temps avecq la quantité que se y retrouve l'on pouroit nourir et sustenter le peuple qui y est?
J'estime d'estre au pais dessus dit annuellement du bled assez pour nourrir le peuple quy y est et non plus que pour le sustenter six mois, voire, quant le saison sera fort fertile, au surplus. Fault considerer que par une saison chaulde et calmée ceulx dudit pais sont en grand faulte d'eaue pour faire bière, lequel ordinairement leur vint de dehors.
Desquelles pais s'ameinent les grains quy y sont nécessaires par dessus ceulx quy y croissent et à quel pris ou environ?
Les bleds qu'il leur convient avoir par dessus ceulx qu'ils ont au pais, tant pour nourrir les naturalisés que les aultres estrangiers quy y viennent pour servir à la pescherye, vienent de Flandres, Oostland et Artois, mesmes du pais d'Engleterre quand ils ont la commodité.
Quel moyen y auroit de recouvrer bon nombre des faschines, où l'on les prendroit, puis quel moyen y a au pais et à quel pris le cent de douze pieds de long et six palmes de tour?
Les faschines et bois pour brusler vient audit pais de celluy de Flandres et Brabant et tourbes de Hollande. Les faschines du VI pieds de long et cincq paulmes du tour livrées audit pais coustent dix sept patars le cent.
[f. 3v] Quel moyen il y a de recouvrer bon quantité des bricques, soyt d'Hollande ou altre part, à quel pris et sy dedans le pais n'y a terroir propice à ce faire?
Il y a terroir audit pais assez propre pour faire bricques bonnes, mais celles cousteront (comme ils disent) trois florins le mil.
Quel moyen il y a de recouvrer de chaulx et sablon, et à quel pris?
Le chaulx vient audit pais de Gueldres par Dordrecht et partiellement d'Anvers, et couste les sept sacqs vingt deux s. et livrés audit pais XXX s., et pour une verge d'ouvrage de massonerye fault 27 sacqs. Le sablon vient de Brabant et couste la charette 4 s., et en une verge d'ouvrage y entre 10 charettes. Et moyennant ce pris les matières icy dessus nommées se livreront audit pais de Walchere.
Combien pourra couster la pière blanche comme parpaine ou aultre propice à mettre en fondements, où elle se trouvera pour meilleur marché et plus à la main? | |
[pagina 147]
| |
Les pierres blanches appellés parpaines se prendent à l'isle et coustent les cent livrés audit pais 20 florins, la piere de Gandt coustera les plus longues et meilleures 72 florins la verge, et aultres moindres pourront couster 60, 50 florins selon ce qu'elles seront.
A quel pris l'on pourra avoir la pière dure pour mettre contre les bastements des caves, et où elles se prendent pour plus à la main?
A Gandt comme dict est.
Combien des navires lesquelles l'on pourroit équipper en un besoing à la guerre se trouvent dedans ledit pais, et quelles commodités il y a pour les équipper et en quel endroict pour meillieur port on les pouroit tenir à l'ancre pour plus grande seureté attendent le vent?
Le nombre des navieres que l'on pourroit equipper à la guerre a esté envoyée au duc par le seigneur de Wacken, superintendent au pais de ZelandeGa naar voetnoot19. Au regard du port il n'y en a point du meillieur que celluy d'entre Rameken et Zeebourch du lieu pour équipper batteaulx à Flissinghes, Middelbourch, la Vere en Armue.
[f. 4] Quelles fondacons se retrouvent audict pais quand il est besoing de faire quelque muraille grosse forte, et combien il faut aller bas pour trouver la bonne et seure fondacion, et combien cousteroit la verge de masonnerye, aussy bien de manoeuvre que à tout livrer?
Le pais se retrouve à l'entour de la Vere plus hault que leGa naar voetnootf sablon bouillant, de sorte qu'il fault faire compte de 20 pieds de fondacion qu'il la veult faire bon. La façon et manoeuvre d'une verge de maçonnerye couste audit pais six florins et à tout livrer faict cousteroit ladicte verge 36 florins.
Combien gaigne par jour une maistre masson et les aultres soubs luy, comme massons ordinaires et aussy les manouvriers?
Le maistre gaigne 10 d. par jour et ung aultre masson soubz luy gaignera noeuf d., VIII d., et le manouvrier V d.
Combien couste la verge de terre à mener sur les dicques, verge estandue de douze pieds, vingt pieds ou aultre telle que se use ordinairement audit pais?
La verge de terre à porter sur la dicque, verge de douze pieds, que s'entent verge cubique et XII pieds quarés en masse, coustera six ou sept florins.
Combien cousteroit le cent de wasons de pied et demy de long et pied et demy de large, demy pied d'espesseur sur le devant, sy il y a lieu propice pour les tailler, et combien ils cousteront à mener sur l'ouvrage? | |
[pagina 148]
| |
Il y a difficulté de trouver bons wassons au pais, pourtant l'on les pouroit faire venir de Flandres, considerant mesmes que la verge de douze pieds quarés seulement d'une wason couste ordinairement XX d.
A quel pris l'on pourra avoir les masts de 30, 40 ou 48 pieds de long desquelles l'on puisse faire ponts à mener terre, et combien coustera le grand cent de deles?
Les masts cousteroient les plus longs et droicts III florins et aultres moings à l'avenant de leur longueur et droicteur. Les deles cousteront le grand cent 30 florins.
Quel moien il y auroit de recouvrer avaine et norriture pour chevaulx de travail que l'on pourroit employer aulx boveaulx pour mener terre, et à quel pris?
Il se trouve d'avaine au pais pour nourrir le bestial qui y est et mesmes s'en vent dehors et y vault le sacq XIII ou XIIII d., et quant à la mesure le douze sesters d'Anver font seize sacqs de Middelbourgh.
[f. 4v] Quells despens il convient faire annuellement à ceulx du pais pour l'entretiennement de leurs dicquages contre la mer?
Il se dépend pour entretenir les dicquages du pais contre la mer an pour anGa naar voetnootg, le fort au foible, sans y comprendre les viles, 40.000 florins et quelquefois 45.000 et 50.000. Vlissinges dépend pour son contingent an pour an, l'un portant l'aultre, 8.000 florins, Middelbourgh 3.000 et la Vere environ de 800 florins, que font aulcune fois 61.800 florins sans comprendre la dépence que se faict annuellement pour entretenir les dicques que dépendent en la vile de Vlissinges, dont le Roy est Seigneur, qui couste audit Seigneur Roy an pour an 6.000 florins.
Quelles sortes de molins se usent audit pais pour espinser eaue de la fondacon d'une grosse muraille, et combien lesdits molins cousteront par jour, par mois ou aultrement, et combien gaigne un home nuict et jour pour espinser?
Il se use de molins à pompe et l'on paye pour la journée d'ung cheval avecq l'homme par jour 12 soubs.
Une déclaration de combien les haultes marées ordinaires sont plus haultes que le plat du pais, le lieu en aultre bien particulier.
La déclaration est faicte par le mesureur de Middelbourgh et icy mise, à scavoir commençant à une escluse hors de la ville de Middelbourgh vers Noortdam porteGa naar voetnoot20 la dicque est trouvé plus haulte que la marée ordinaire 13 pieds et ½. A cest endroict le pais est plus bas que la marée 4 pieds, à BrugdamGa naar voetnoot21 2 pieds un | |
[pagina 149]
| |
quart, de Brugdam à VloetingheGa naar voetnoot22 3, du Vloetinghe à HoochlantGa naar voetnoot23 2 pieds, de Hoochlant à CoudekerkeGa naar voetnoot24 est à l'égal le pais avec la marée ordinaire, de Coudekerk à WeesterzeebourchGa naar voetnoot25 de la haulteur semblable, à NiewkerkGa naar voetnoot26 est la marée plus haulte que le pais 4 pieds, ZeedenGa naar voetnoot27 à SchellachtGa naar voetnoot28 autant, autour de la Vere le pais plus bas que la marée 2 pieds, à CemanckerkGa naar voetnoot29 la marée ordinaire comme on dict est plus hault que le pais 2 pieds, à ... le pais est plus que la marée ordinaire 3 pieds, à Flissinghe, Zeebourch et Coudekerk la terre d'alentour et la haulte marée ordinaire sont d'ung niveau.
[f. 5] Combien des batteaulx il sorte annuellement des ports audit pais, le fort au foible, pour aller à la pescherye des morues et harenocqs, et combien de temps ils demeurent hors, et quelle nombre d'hommes il se mect sur chascun batteau?
Il sorte de Flissinghes environ de 27 basteaulx nommés bots pour aller pescher cabillaux, et partant environ le Pasques sans retourner devant la Penticouste, du moings peu souvent. Sur chascun y a noeuf hommes et deux garsons. De Middelbourgh cincq, de la Vere 55. Et incontinent après leur retour des cabillaux qui font morues se preparent pour aller à la pescherye de harencq, pour où ils partent à la Sainct JanGa naar voetnoot30 et ne retournent avant six sepmaines. Mais est à noter que ils y vont avecq basteaulx nommés buysen, desquelles en sorte de Vlissinges 27, de Middelbourgh 18, de la Vere 22, esquilles y a ordinairement 14 ou 15 hommes, et quant les busses vont hors les bots reposent. Ceste pescherie de harencqs dure à trois environ de six mois. Et fait à noter que le tiers des hommes qui sont sur lesdits batteaulx est de Hollande et d'aultres pais circumvoisins.
Quel nombre des batteaulx se pouroint esquipper à la guerre audit pais pour le proffitt et hazard de ceulx qui le vouldroient faire sans qu'il couste rien au Roy?
En temps que l'on avoit guerre aux FrançoisGa naar voetnoot31, il se retrouvoint jusques à 30 batteaulx qui servoient à leurs despens et hazards, mais entre les Anglois n'en sauroint rien dire.
De scavoir combien de fuez il y a en chacune ville et quelle nombre de gens de deffence. | |
[pagina 150]
| |
A Middelbourgh y a environ de 800 maisons et hommes de defence 1.400, à Flissinghes 800 maisons [et] hommes de deffence 1.000, à la Vere 500 maisons [et] hommes de deffence 500.
Quel revenu le Roy a par an audit pais?
Cela se peult scavoir au finances.
Comment et sur quoy sceulx du pais font assiete et contribution pour la réparation des choses nécessaires?
Ceulx de pais font assiete par octroy sur la mesure de terre aulcune fois d'une florin, 15 d. et 10 d.
[f. 5v] Quel nombre des gens il se trouve audit pais pour faire navires?
L'on trouvera par les villes de l'isle environ de XXX hommes nommés faiseurs des navires sans bon nombre des aultres charpentieres.
Quelle provision d'armes se trouve audit pais?
L'on a prins inventaire des munitions de guerre que sont à la Vere et Flissinges, et de celles de Middelbourgh y a ung quayer avecq ce mémore.
Quel revenu ordinairement a ledit pais?
Cela ce peult scavoir aux finances. | |
[f. 6] De zudbeverlant.Le pais et isle de Zudbeverlant par rapport des burghmaistres, dicgraves et aultres dudit lieu contient environ 47.000 mesures de terre, mesures de 300 verges, la verge de 12 pieds. En n'y a que une ville, nommée la GousGa naar voetnoot32, laquel est enfermée pour la pluspart d'une muraille et la reste d'un douve de terre avecq fossé tout à l'entour, saulf que pour n'y avoir ponts levés aux portes a l'on entrée à pied secq et comme sur ung chaussée dedans la ville. Il y a ung porte mais peu vaillable et profond et aussy peu haulte. De maisons en la ville y a environ 350, hommes de deffence, tant à ladite ville que à ladite pais oùGa naar voetnooth y a 27 villages, environ de 2.500. Les terres dudit pais sont assez fertiles et portent bon bled, orge, poixGa naar voetnooti, ronds graines et aultres, mais le tiers de dictes terres sont pastures et schores, et fault que les terres labourables reposent de quatre ans l'un. Au regard des canaux plus faciles pour naviguer et approcher affin de venir audit pais, tous maintiennent que celluy de devant Vlissinghes venant par | |
[pagina 151]
| |
Zeeland in 1573
Kaart van Christiaen SGroten. Koninklijke Bibliotheek, Brussel, Hs. nr. 21.596 | |
[pagina 152]
| |
Joncker FransgatGa naar voetnoot33 est le plus aisé, combien que non sans difficulté grande à cause des bancqs l'on peult sur ce effectuer quelque emprinse. Il y a bien ung aultre canal nommé RompotGa naar voetnoot34 qui vient passer devant la Vere, mais pour estre encores beaucoup plus difficile, il se présume à cause de la multitude des bancqs qui les pilotes du lieu mesmes n'y scauroient conduire arivée des graines ny moins batteaulx de guerre. La despence annuelle pour l'entretiennement des dicques contre la mer couste, le fort au foible, 40.000 florins, et se prend sur les terres pour cest effect par octroy quelquefois XX d., XV d., XII d. selon l'exigence. [f. 6v] La négociation dudit pais est fondée sur labeur et raffinement du sel. Il y a aulx faulxbourgs de la Gous cent salines, es quelles annuellement se rafinent en chacune d'icelle 1.200 tonneaux de sel. Le sel gros valoit le cent des tonneaulx au Noel dernier passé vingt livres de gros, et à present depuis ces troubles est renchery et vault trente six livres de gros. Ledit pais par rapport du dicgrave est plus bas que les haultes marées ordinaires à l'endroit où il est le plus hault un pied et deux pieds et au reste quatre, cincq et six pieds, de sorte que avecq deux ou trois haultes marées sy les dicques se rompoyent il se trouveroint tout innundés. Le bois pour ouvrer, les bricques et aultres matières y viennent de Hollande, comme aussy font les tourbes, la chaulx et la piere blanche et dure de Geldres, Brabant et Flandres. En esté par grands chaleurs et sécheresses il y a faulte d'eaux douces pour brasser et aultres nécessaires. | |
De l'isle de ScoweGa naar voetnoot35Le pais et l'isle de Scowe contient de grandeur environ de 32.000 mesures de terre, mesures de 300 verges, verges de 12 pieds, sans comprendre les dunes. On estime ledit pais environ sept lieues de tour, la moitié des terres susdites labourables et l'aultre pastures. Il y a audit pais une ville nommé SyrixseeGa naar voetnoot36, assez de la grandeur de Middelbourgh, murée tout à l'entour, enfermé en son fossé avecq eaue qui va tout à l'entour, sauf à aulcunes portes ou n'y a ponts levés. Elle a ses tourrions [f. 7] à l'entour de la muraille, mais ce n'est chose de deffense. Il y a apparence que du passé ce soit esté un bon port, mais à présent pour estre le canal remply il est comme du tout gasté, quy est cause que la ville s'en va en grande décadence. La ville susdite a un faulxbourg assis le long de la dicque qui est le long dudict port lequel faict une forte longue rue. Audict faulxbourg y a 100 sallines et | |
[pagina 153]
| |
plus, esquelles annuellement se raffine en chascune d'icelle l'un portant l'aultre 4.000 tonneaux gros selGa naar voetnoot36a. Le pais de ladite isle de Scowe est plus bas par la pluspart (exepté auprès des dunes, comme à HamstedeGa naar voetnoot37 et aultres villages voisins ausdites dunes, lesquelles ne sont comprinses audictes 32.000 mesures) environ de six pieds. Lesdictes dunes sont fort belles et larges en aulcunes endroicts, principallement audit Hamstede, contiennent plus de une grosse demye lieu fort peuplées des counings. Cheminant de la ville de Syrixsee le long des dicques du pais dudit Schowe pour faire le tour dudit pais par l'endroit que regarde vers Noortbeverland pais inundéGa naar voetnoot38, et de là vers les dunes à l'apposite de l'isle de Walchere, a esté trouvé que le long dudit pais depuis la teste de devant Syrixsee jusques auprès et au droict de dictes dunes faisoient ceste costé come une lune le rond vers le pais y a bonne parfondeur par où grand batteaux peuvent passer, mais à cause de la courante, laquelle pour estre fort rompt journellement les dicques et gaigne beaucoup sur ledit pais principallement entre les isles innundés et ledit pais, les grands batteaux peuvent à grande difficulté se y tenir à l'ancre. [f. 7v] Au droict des dunes entre la Vere en ledit pais de Schawe y a un canal nommé le Rompot demonstré par la carte, lequel est navigable avecq grans batteaux par y avoir parfondeur à basse marée de 7, 6, 5 et 4 au moins de braces, mais semble que sans bons pilotes du pais mesmes estant les caps qui sont d'eulx merchés lesquelles sont sur les dunes servant de signaulx ostés, il seroit quasi impossible de pouvoir entrer audit canal avecq nombre des grands batteaux pour cause des bancqs. De l'endroict des dunes susdites cheminant vers le noord le long d'icelles, le long de la marine se treuve toute playe à basse marée en aulcunes lieux de 100, 200, 300 et 400 pas avecq quelques bancqs audevant comme le démonstre la carte, jusques au droict de la cap qui est entre l'église de RenesGa naar voetnoot39 et la cap quy est plus vers la Vere sur une poincte où se trouve un canal nommée HomaervlietGa naar voetnoot40 par laquelle entre les bancqs l'on peult entrer avecq grandes hulkes, pour y avoir 5 braces d'eaue, et venir le long des dunes à l'endroict de l'église de Renesse à cent pas près d'icelle et contenant la profondeur aussy le long du pais jusques à BrawershavenGa naar voetnoot41 et de là en avant vers la ZyppeGa naar voetnoot42 pardevant BomeneGa naar voetnoot43 ladite Zippe joindant DuvelantGa naar voetnoot44. Audit canal y a à basse marée | |
[pagina 154]
| |
profondeur du moins de quatre braces et de largeur au moings 100 verges de douze pieds chascune. A haulte marée les plus grands hulkes qui navigent en toute coste y peuvent passer, non touteffois sans fort grand danger sy les vents sont aulcunement grands, car donnant à une costé ou à l'aultre dudit canal, quy n'est assez large pour laverGa naar voetnootj, seroit pour se perdre, aussy qui l'entrée dudit canal pour la multitude des bancqs est fort hasardeuse et tant que sy la pluspart des pilotes dudit Brawershaven estoint frustrés des caps qui leur servent d'adresse ne sauroient y entrer. Les vents nécessaires pour entrer et conduire par ledit canal sont noordwest et zudwest les plus [f. 8] grands ordinairement et le plus daungereuse. Le canal et profondeur susdit va jusques à Sainc JannelantGa naar voetnoot45. Ceulx de Brawershaven n'ont cognoissance du canal nommé le Rompot et disent qu'il n'est point sy commode et navigable que celluy qui vient le long du pais pour auprès de Renesse audit Brewershaven que les uns appellent HelvergaetGa naar voetnoot46. Brewershaven est un bourg assez grand et se y trouveroit d'hommes de deffence pour porter armes environ de 950, batteaulx pour aller à la pescherye 50. D'hommes de deffence que se pourroint trouver par les villes et reste dudit pais y a à Syrixsee environ de 1.800 hommes et par le plat pais 1.500, voire quant tous ceulx qui se meslant de la pescherie sont au logis dedans ladite ville de Syrixsee y a environ de 1.000 maisons et aulx faubourgs où sont les salines environ 400. Les terres labourables dudit pais portent bled, avaine, febves, garence, et de cincq ans il convient qu'elles en reposent l'un. Le nombre des villages est sur la carte. Pour traicter encores sur le canal nommé Rompot, l'entrée en est aultant plus difficile que les marées de France et d'Escosse se y viennent rencontrer, qui est cause de faire un remollument et tournant dangereux, principallement avecq grans vents, par la multitude aussy des bancqs, et quelquefois à l'embouche dudit canal n'y a tant de parfondeur que les grans vasseaulx y puissent entrer, pour cause que selon les vents la mer croist ou descroit. La despence que annuellement il convient faire audict pais pour l'entretiennement des dicques couste sur la mesure quelquefois deux, trois et 4 florins selon le besoing, lequel argent se lève sur les [f. 8v] 20.000 mesures. Seullement d'aultant que les poldres ne paient que à raison de deux florins sur la mesure, et comme la marée au reflux principalement gaigne beaucoup sur ledit pais entre Syrixsee et les dunes vers Noordbeverlant, il couste quelquefois pour une saison 36.000, 40.000 et 50.000 florins, lequel argent ne se peuvent trouver par ceulx dudict pais promptement, se dispence par billetts attendant commodité de pouvoir lever ledict pais, et par le temps et le peuple du mesme pais besoignent aux dicques sans argent, ains seullement reçoit | |
[pagina 155]
| |
billetts desquelles à Syrixsee et aux aultres lieux dudit pais il achepte ce qu'il a de besoing et luy fault ce argent excepté qu'il achepte quelque peu plus cher audict pais où lesdites billetts vaillent et non aultre part. La négociation dudit pais est fondée sur la pescherye, sur garance et rafinement du sel. Des batteaulx que sortent dudit pais pour la pescherye y a audit Syrixsee environ 100, à Brewershaven comme dit est 50, et à Bomene environ 30, sur lesquels vont ordinairement VII, VIII en IX hommes. Les terras labourables dudit pais peuvent valoir par chascune an en ferme les meilleures six, 5, 4 et 3 florins, et beaucoup d'aultres que ne vaillent plus de 30 s. | |
GoereeGoeree est une petite isle aiant assez la forme de rondeur, ne contenant que une ville et une village, de diamètre environ une lieu et de tour environ trois lieux. [f. 9] Par le pais y a environ de 80 maisons et en la ville environ de 200. Ladite ville est en tres grande décadence, des murailles en quelque endroict, mais ouvert des deux costés sans muraille. Il semble que le port et la ville doibvent aultrefois avoir esté bons, mais à present ledit port est tallement remply que à la basse marée il n'y a point de demy pied d'eaua. A l'endroit dudit port y a une playe par laqualle à basse marée l'on peult aller à pied secq jusques l'isle de WestvorenGa naar voetnoot47. Les batteaux de pescherie ne peuvent entrer audit Goeree, sy ce n'est avecq ung springfloet, et tout alentour de ladite isle c'est playe, mais à l'endroict du village nommé OudorpGa naar voetnoot48 y a un canal profond des trois braces, conduict vers 't Landt van Voorn avecq bonne profondeur le long dudit Voorn entre FourdicqGa naar voetnoot49 et ledit pais. Ledit canal est nommé la FlacquéGa naar voetnoot50 à l'endroict dudit Vooren, et ne se peult entrer audit canal joindant la Goeré sinon par l'endroict dudit village nommé Oudorp, pour la difficulté des bancqs qui sont grands et dangereuse principalement par grands vents y accidant aussy difficulté de mectre l'ancre, comme aussy entre ledit Goeré et 't Landt van Vooren, et entre ledit pais, Vooren et SommerdicqGa naar voetnoot51 à cause des courantes. Le pais dudit Goeré contient environ 1.800 mesures de terre, la mesure de 300 verges, la verge da douze pieds, la moictié à labeur et l'aultre pastures, sans comprendre les dunes et sablons, que sont environ un tiers du pais. Les terres du pais vaillent en louage les meillieurs trois florins, deux et XXX s., et | |
[pagina 156]
| |
se paye par an pour chascune mesure affin d'entretenir les dicques X, XI, XII s. sur chascune mesure. Le peuple du pais et villes dudit Goeré, au moins les hommes que l'on y trouveroit pour porter armes sont environ 480. | |
[f. 9v] Oost Voorn où est la BrielleLe pais de Voorn qui est un isle à une lieu de Goeré tirant vers Hollande est depuis une dicque sur laquelle sont assises deux maisons nommésGa naar voetnootk HuastGa naar voetnoot52 jusques à une demy lieu pres de La Brielle, ville seulle de ladite isle, le long des dunes costé du playe et bancqs non navigables, les ungs des endroicts a 500, 400, 300 et 200 pas des dunes descouverts à basse marée, et aussy est ladite costé le long desdites dunes tirant vers noord jusques à l'endroit d'un cap lequel sert de signal aux maroniers où il y a canal et entrée auprès de terre ferme environ de 60 pas. Le canal susdit est large entre les bancqs environ de 60 braces de six pieds chascune, est profond XI pieds, le tout à basse marée, et pour y entrer il fault le faire par la grand mer, que s'entend ne se pouvoir faire par aultres endroits ny canals. Terre à terre est besoing prendre la veue et droict ligne sur le cap dont est faict mention, da cestuy là sur un aultre cap dedans pais et de cestuy là sur l'église de Oostvoorn, que la sera droict à l'entrée dudit canal contenant à basse marée XI pieds de profundeur, 60 braces de large comme dict est, et environ aultant de longueur avant que venir à profundeur, laquelle se trouve bon et souffisante pour estre desdites XI pieds de l'entrée enavantGa naar voetnootl dedans le pais et le long voire joindant la terre d'icelluy cincq, six, sept et huict braces de profundeur, laquelle continue le long at joindant ledit pais terre à terre comme dict est jusques à un village nommé SwartewaelGa naar voetnoot53 où y a 10 braces d'eaue à basse marée. [f. 10] Entre ledit canal, qui est à l'endroict dudit Briele que s'entent pais de Voorn, contient ledit canal environ 200 verges et 12 pieds, et le pais d'Hollande y a un fort large bancq partie decouvert à basse marée et le reste couvert d'eaue selon les vents. Entre le bancq susdit et le pais d'Hollande y a ung canal, lequel est une branche comme il semble de celluy dont a esté parlé cy devant, qui est le canal nommé le Trou de la MeuseGa naar voetnoot54. Car pour la difficulté des bancqs il fault entrer par ledit trou et de la entrer un bancq, qui est à l'endroict de GravesandeGa naar voetnoot55 et le bancq dont a esté en l'article précédent faict mention, que lors | |
[pagina 157]
| |
l'on pourroit aulcunement naviguer avecq grans vasseaulx moiennant bon vent et doux, mais par ladicte canal l'on ne peult passer plus avant de un village nommé VlaerdinghemGa naar voetnoot56 où ledit bancq perd sa profundeur. Au regard de profundeur de costé de l'isle prennant depuis les deux maisons susdits que l'on appelle LerbnalGa naar voetnoot57 allant vers Dortrecht et St. Gertrudenberg par la Flaké, elle est assez grande mais difficile pour se y tenir à l'ancre pour la courante et pour les vents comme a esté dict traictant de Goeree. En ladite isle de Oostvoorn y a une ville nommé La Brielle et dix villages. On estime ledit pais à environ sept lieues de tour, contenant en soy environ 24.000 mesures de terre. En la ville de La Brielle y a environ 600 maisons, hommes de deffence environ 750, lesquelles ont armes raisonablement en leurs maisons. [f. 10v] Aux villages de dedans ladite isle y comprins trois, l'une nommé HemblietGa naar voetnoot58 au seigneur de CroeningheGa naar voetnoot59, AlenbrouckGa naar voetnoot60 au seigneur de MontfortGa naar voetnoot61 et BlinckflietGa naar voetnoot62 du ressort du pais de Putten bailly dudit pais de Voorn, environ de 3.000 maisons et hommes pour porter armes environ 5.000. De La Brielle sort annuellement à la pescherie environ de 30 batteaulx nommés boets pour la pescherie des cabillaux, et d'hommes dessus sept ou huict. De Zuarten wael en sorte 9 ou X. L'eaue est la haulte à marées ordinaires plus que le pais environ de quatre pieds en la plus part des lieux et aultre part deux et trois, et près de La Briele se trouve plus ordinairement de trois pieds. Les terres dudit pais produisent grains assez pour sustenter ceulx quy y habitent et aultres tant, et démonstrent estre fertiles. Il y a bien aussy chair audit pais pour les habitans et plus. La ville de La Brielle est raisonablement grande et démonstre d'avoir aultrefois esté bien bonne. Elle est en forme longue plus que large et quasi ovale, murée avecq les tourrions tout alentour et une bon fossé plein d'eaue, et ce que vault le moings c'est l'endroict des portes, touteffois que sy il y avoit gens dedans encore qu'il n'y aye rampars de tous costés, sy esse que sans bonne artillerie (que s'entend quatre pièces de batterye) elle ne se perdroit légèrement. Depuis ce temps elle a esté bien fortifiée, aussy c'est erigée un bon fort à l'endroict du canal environ l'entrée par commandement et ordonnance de feu Monseigneur le PrinceGa naar voetnoot63. | |
[pagina 158]
| |
[f. 11] Les bricques, la chaulx, le bois pour bastir et la pierre dure viennent audit pais d'Ostland, de Gueldres par la Meuse et de Brabant et de Flandres. Le cent des tonneaux des tourbes couste audit pais sept florins et demy. La ville de Brielle est distante du canal environ 400 pas. | |
De Hollande et qu'en a esté veu.Passent de La Brielle en Hollande sommes désembarqués à MaeslantsluisGa naar voetnoot64, et de là allés loger à Delft, qu'est une lieu de La Haye. Ladite ville de delft est ville grande comme MalinesGa naar voetnoot65 ou plus et bien belle, plus longue que large, canals qui passent dedans et qui navent et ramènent par les pais six ou sept, murée tout alentour quasi avecq une raisonable rampart, et où elle n'est murée le rampart y est meillieur, elle a force bons tourrions qui se deffendent l'une l'aultre, bon profonde et large fossé tout alentour le pais, si plat que la terre d'alentour dudit fossé qui est naturelle et en temps d'iver peu s'en fault que la terre et l'eaue ne soient d'une mesme niveau, et ne fust que les portes font les endroicts plus foibles, elle seroit de raisonnable deffence, et néantmoins comme elle est semble meillieure et plus deffendable que Malines. Les portes sont depuis esté fortiffiés avecq quelques ravelins et contrescarpes au dehors. Aussy y a il au dehors bastis deux raisonables boulevards dont le moindre est de deux cent pieds de cavitine, l'aultre si bien ne sovaient de trois cent qui flanquent et défendent les portes. Une grande partie de la ville au dehors se peult mettre sus l'eaue. [f. 11v] Audict Delft y a maisons environ 2.000 et hommes de deffence environ 5.000. Le trafficque de ladite ville consiste en marchandise de bierre et beurre et formage. Il se retrouve dedans ladite ville environ de 100 brasseryes, la pluspart desquelles livre 400 tonneaux de bierre par sepmaine. Les chemins pour arriver à ladite ville sontGa naar voetnootm dicques entre deux fossés bien difficiles par temps d'yver. Delft a munition d'artillerye et armes en maison de chascune raisonablement. De Delft cheminant par La Haye et prenant la long de la coste marine pour aller à HarlamGa naar voetnoot66, a esté veu que le long de la susdite coste n'y a que playe large à basse marée en aulcunes endroicts de 500 et 200 pas, en ung lieu plus et l'aultre moings, le long des dunes jusques à Harlam. harlaem est grande de tour 9.500 pas, murée tout alentour avecq force tourrions, sans rampart, ung bonne fossé tout alentour, et dedans ladite ville | |
[pagina 159]
| |
passe une grande canal qui meine de Amsterdam à la Goude par où passent batteaux de 60 tonneaux et davantage, et est en forte assiete ladite ville pour estre le pais plat et mal accessible, de sorte que sy elle estoit ramparée moyennant que l'on la voulisse deffendre elle ne se prendroit avecq six canons en peu de temps, aussy ne scay où l'on les pourroit mettre ne fust sur une dicque ou sur l'eaue comme aussy à Delft. Il y a place assez pour planter l'artillerye ainsy su'experience a monstré mesmes en deux ou trois endroicts. [f. 12] Des maisons et de peuple semble qu'il n'en y a moins qu'à Delft maisons 2.200, hommes 4.000. Il y a quelques artilleries de ladite ville et armes par les maisons. De Harlam cheminant à Alkmaer a esté veu le pais comme aussy depuis La Haye jusques audit Harlam surquoy semble que par dedans ledite pais l'on ne peult nullement mener gendarmeye en nombre à pied ny à cheval sinon par eaue retirée et à pleine mer par les dunes pour cause des canals et fossés et praieries dont est le naturel dudit pais. alkmaer est assez en forme d'une coeur, plus longe que large, muraillée quasi tout alentour, excepté du costé du port qui est port d'une canal de dedans pais, car ledit Alkmaer est plus de lieue et demy de la mer et est facile à surprendre par ledit pais, comme aussy est Harlam, sy tant fust que l'on eust envie de ce faire et que dedans l'on ne y print garde. Depuis elle a esté fort lieu fortifficé et flanquée. Es aultres endroicts elle a un peu de rampart avecq tourrions et raisonables fossés, mais du costé où la grande esglise est plus proche de la muraille il y a hors ladite ville joindant le fossé une faulxbourg où est le cloistre des religieuses de Saincte ClaireGa naar voetnoot67, lequell lieu pour estre le terroir hault est bien approchable et de là battable, de sorte que avecq deux canons elle se prendroit facillement quand aultrement l'on trouvroit difficile de le faire. La trafficque dudit lieu est fondée sur beurre et formage. Maisons audit Alckmaer y en peult avoir environ 500 et hommes pour porter armes 750. [f. 12v] De Alckmaer prenant chemin vers huisduneGa naar voetnoot68, qui est une village, joindant ung canal qui est entre l'isle du Texell et ledit Huisdunen nommé 't MeersdiepGa naar voetnoot69 et considérant le long de la marine a esté trouvé que excepté un endroict nommé HontsbosesGa naar voetnoot70 joindant ung village depuis Gravesande jusques audit 't Meersdiep l'on peult cheminer le long de la mer sur la raet, mais ledite Hontsboses est une endroict contenant environ demy lieu où | |
[pagina 160]
| |
la mer faict tant d'efforce qu'il le convient armer de gros bois et pierres grosses de 4, 5 et 6 pieds de long pour deffendre et encores ne se retire la mer dudit lieu 30 pas. Estant audit Huisdunen a esté trouvé tant par rapport des pilotes dudit village que plusieurs aultres de Medenblick, d'Enchuse que d'aultres que yl y a audit canal nommé 't Meersdiep trois canaulx dont les deux sont bons et navigables, l'un est le meillieur et nommé DuerlooGa naar voetnoot71 et est celluy quy est plus proche de terre ferme de costé dudit Huisduinen et a profondeur à l'entrée venant de la grand mer trois braces et demy à basse marée, large de 150 braces, l'aultre secondGa naar voetnootn estGa naar voetnooto à peu près aussy bon est celluy du millieu nommé 't SpaengraetsgaetGa naar voetnoot72 par lesquelles deux canals l'on peult entrer à basse marée avecq hulkes de 4.000 laestGa naar voetnoot73 dedans la mer appellée Zudersee et se mectre à l'ancre une demy lieue plus dedans ladite mer de Zudersee et avecq la marée venir jusques Amsterdam, encores que la marée ne croist point ordinairement plus de deux pieds et de trois ou 4 pieds au plus à l'entrée de ladite Zudersee, et est la profondeur quasy par le millieu de la Zudersee jusques Amsterdam. Le troisième canal dudit 't Meersdiep qui est du costé de l'isle de Texel est appellé de NoorddiepGa naar voetnoot74 où y a environ trois braces d'eaue à basse marée, mais à cause des bancqs il n'est point sy navigable que les aultres. [f. 13] Enfin il est à noter que quand l'on est entrée de la grande mer par le Meersdiep dedans le Zudersee qu'il y a 7, 8 et 9 braces d'eaue, et bon lieue pour se mectre à l'ancre. La largeur de dite Meerdiep à basse marée depuis la terre ferme du costé de Huisdunen jusques à terre ferme du costé de Texel démonstre estre mille et demie italianesGa naar voetnoot75, et quand la marée est haulte quelque 800 ou 1.000 pas pour large. La terre ferme du costé de Huisdunen monstre estre plus que 500 pas loing du plus proche canal quy maine dedans la Zudersee nommé Duerloo. De Huisdunen cheminant le loing de la marine jusques à la zieppeGa naar voetnoot76, ou fust besoing pour aller à Medenblick prendre les dicques tout le long de la Zudersee, a esté trouvé que par lesdites dicques on ne peult cheminer par la pluspart que une chariot de front, que l'on ne peult mener aultres gens de guerre que infanterye desmandée, et que en ces endroicts ledite Zudersee a fort peu de profondeur, mesme audit Medenblick où y a à basse marée droict devant le port cincq pieds d'eaue, et à un tir d'arcq loing de terre y a brace et demy, et quant le vent est noordoost grand elle est plus basse d'aultant que ledit | |
[pagina 161]
| |
Kaart van Noord-Holland, (midden?) zestiende eeuw
Algemeen Rijksarchief Den Haag, Kaartenverzameling Hingman nr. 2461 | |
[pagina 162]
| |
vent la pousse en mer par dessus un bancq qui est entre les dunes et Huisdunen, et celles quy sont à l'endroict de la Zieppe démonstrent ledit bancq estre demeuré hault pour avoir aultrefois esté en cest endroict mesme les dunes bien haultes comme à l'entour dudit Huysdunen. A medenblicq, quy est un bourg contenant environ 300 maisons où y a environ 500 hommes de deffence, a esté trouvé que devant le port n'y à basse marée que cincq pieds d'eaue comme dict est. Le port est du fort peu d'apparence et difficile par grand vent pour y entrer [f. 13v]. Néantmoings au canal qui est assez long, au deulx costés duquell sont les maisons qui font deux belles et longues rues, y a environ XV ou XVI batteaux de 70 ou 80 lasts nommés boeyers, lesquels servent d'aller quérir marchandises vers Hambourgh, Danswick et OostlandeGa naar voetnoot77. Aultres petites batteaulx pour aller dedans pais et à la pescherye y a environ de 60, entre lesquelles pour les plus grands y a cincq ou 6 boets. Est à noter que ordinairement le tiers des hommes est en marchandise. Du costée du noord noordwest audit Medenblick y a un rampart contre lequel la mer bat ordinairement, large 28 pieds, fondé sur bois qui est dessoubs l'eaue, et dessus ledit bois de rozeaulx couchés le bout contre la mer et sur ledit rampart faict d'une herbe qui croist en la merGa naar voetnootp nommé wier et en latin algaGa naar voetnoot78 et mené à plomb comme une muraille environ de 16 pieds de hault plustost a précipice que à estale et ne donne apparence de tomber, ains démonstre que plus la mer donne à l'encontre et plus il s'endurist, comme se voit aussy en beaucoup d'aultres lieues où l'on en faict les dicques, lesquelles durent à jamais. Mais ces diques s'abaissent tousjours de sorte qu'il est besoing de les hauler bien souvensGa naar voetnootq. Audit Medenblick y a un chasteau quarréGa naar voetnoot79 avecq quatre tourrions ronds à chascune coing et aultres quarés au milieu des ronds où il y a artillerye de feu, et audit chasteau l'on peult facilement empescher que nuls batteaulx n'entrent au port. Et est ledict Medenblick assis en lieu sy fort que par terre l'on n'y peult arriver au pied, à cheval ny à chariot, sinon par deux dicques. La marée y croist brace et demy, quelquefois deux braces selon le vent. Il fault noter que le pied de wier, 24 pieds de large et 28 pieds de haulte, coste 20 florins. | |
[f. 14] EnchuysenDe Medenblick cheminant le long des dicques, pour ce qu'il n'y a aultre chemin | |
[pagina 163]
| |
vers Enchuyse, a esté trouvé que le long des dicques susdites n'y a parfondeur ny commodité pour approcher grans batteaux, pour ce qu'il n'y a parfondeur plus de 4, 5 et 6 pieds. A Enchuyse devant le port plus petit quy est celluy vers noordoost joindant le deux testes n'y a que trois pieds d'eaue, 150 verges long lesdites testes entant en mer y a environ trois braces d'eaue à basse marée. A l'entrée du grand port y a environ deux braces d'eaue, plus en mer cent pas trois braces, et au devant dudit port environ demy lieue en mer y a un grand bancq couvert de quatre ou cincq pieds d'eaue, comme aussy il continue vers et au devant de l'aultre port, et les grands batteaulx qui ont au grand port ne peuvent sortir sinon à fort haultes marées. La ville d'Enchuyse est aulcunement ronde, murée tout à l'entour, sauf du costé du petit port, où y a ung rampart de wier d'environ de XII pieds de hault et 8 pieds de large, et au costé où elle est murée y a bon fossé plein d'eaue, et s'y a partant les petites tourrions et raisonablement bon rampart et forte bonne assiete, sans que l'on y puisse arriver à pied, à cheval ny à chariot sinon par deux dicques. En ladite ville d'Enckhuysen y a environ de 1.000 maisons et d'hommes pour porter armes environ de 3.000, batteaux portans gabes, lesquelles sont ordinairement tous les yvers au port à cause que le Zudersee et les canaulx s'engellent, environ 350, [f. 14v] busses pour pescher au harencq 60, boets 30, et aultres batteaulx petites nommés binnelanders 180, batteaux que l'on peult équipper pour la guerre 15 moyens, maistres charpentiers pour faire batteaux 15, sans maistres vallets d'iceaulx 50. La marée y croist brace et demye. Audit lieu d'Enchuysen est commencé une cortine de maçonerie longue environ de 300 pas avecq une forme de petit bolvert, lequel maçonereye est fondée et a cousté à raison comme s'ensuyt. Scavoir les pilotes sur quoy est fondée muraille par 12 pieds de long, 6 pieds de large, et en cesdicts 12 pieds de largeur, comprins un esperon y joinct de sept pieds de long et quatre de large, le tout depuis le pilotage et lieux de bois qui sont sur icelluy revenant à 10 pieds de haulte couste en masonery 100 florins, et le pilotage avecq les ligateurs et chaines du bois par dessus 100 florins aussy de manoeuvre, que douze pieds de largeur de muraille, 6 pieds d'espes dix pieds de hault avecq ung esperon y adjoinct de sept pieds de long et quatre de large avecq la fondation des pillotes couste audit Enchusen 200 florins. Au faulbourg dudict Enchuyse vers le grand port sur le chemin vers Hoorn y a environ 600 salines, ou se raffine le sel. La négociation de ladite ville est fondée sur la navigation. | |
HoornEn Enchuse cheminant vers la ville de Hoorn se faist par dedans le pais la pluspart du temps et par une dicque et chemin assez ample et large. [f. 15] La ville de Hoorn est assisée en ung plat pais aiant de tour environ | |
[pagina 164]
| |
une bonne demye lieu, murée tout à l'entour, excepté du costé du port, où y a ung rampart de wier hault environ 12 ou 14 pieds et large huict ou IX pieds. Il y a maisons environ 700 et hommes de deffence 900, navires à gabie 20, busses environ 30, boeyers 40. Environ 200 verges en mer n'y a que 9 pieds d'eaue, partant les batteaux qui portent pois plus de 30 ou 36 lasts n'y peuvent passer. Les batteaux qui y viennent de Dennemarcq nommés bencrayen, qui sont batteaulx à longues gabes, ne portent les plus grandes que 30 lasts, et sont celles qui viennent ordinairement audit Hoorn amenants chevaulx et boeufs et aultres marchandises. Audit Hoorn y a maistres pour faire navires environ 7 ou 8. La marée y croist brace et aulcunefois brace et demye selon le vent. | |
EedamDe Hoorn cheminant vers Eedam a esté trouvé que par terre par les dicques et par terre par dedans le pais sur une dicque d'entre deux fossées l'on peult faire chemin et non aultrement jusques audit Eedam. Eedam est une ville murée tout à l'entour, grande comme Hoorn à peu près, mais fort vague, aiant fossé et tourrions, assiete fort bonne. Elle a une porte, mais c'est ung canal qui est loing de la mer de ZuudGa naar voetnootr environ une mille italienne, ledit canal estroict comme 100 ou 150 pieds et profond seullement de VI ou VII pieds à basse marée. Il se y faict des hulkes grandes et toutes aultres sortes de batteaux aussy bien ou mieulx q'en aultre lieu de tout le pais de Hollande [f. 15v]. Il y a des maisons en ladite ville environ ..., d'hommes pour porter armes environ ..., maistres pour faire navire ... La marée y croist environ 2 pieds et demy et trois pieds selon le vent, aulcunefois une brace. De Eedam voulant cheminer vers Amsterdam n'a esté trouvé aultre meillieur commodité que de s'embarquer par dedans pais, et passans par une lac nommé Purmerende ZeeGa naar voetnoot80 sommes venus arriver joindant une ville nommé Monickendam, laquelle ne démonstre estre grande chose, combien qu'el aye aussy son port pour les batteaux, mais à cause de peu de parfondeur dudit port où les batteaux n'arrivent point sy facilement comme aulx aultres, il semble qu'el serve plus pour naviger dedans le pais à porter à Amsterdam et aultres lieux par petites batteaux les commodités dudit plat pais que pour aultres effects. | |
AmsterdamDe Eedam passent par petits canaulx et quelques lacqs encores sommes arrivés à Amsterdam, où avons trouvé ce que s'ensuyt. Ascavoir une ville raisonablement grande, assez en forme ovale, murée tout à l'entour avecq ung bon | |
[pagina 165]
| |
fossé plein d'eaue, sans rampart à l'entour et à l'endroict du porte fermé de pallisades seullement environ de 400 pas faisant la caye et descente dudit port en la ville une forme de lune, le rond par devers la ville. L'assiete est fort bonne et l'on n'y peult arriver par terre sinon par deux dicques, l'une vers la porte de St. AntonyeGa naar voetnoot81 et l'aultre vers celle de Harlaem. La profondeur dudit port est le long de ladite pallisade à basse marée depuis l'un bout jusques à l'aultre aussy bien a recept qui est joindant [f. 16] la StalplaetseGa naar voetnoot82 comme depuis là allant tout le long vers ledit Harlam en la plus- part des lieux cincq pieds, en aultres VI et VII et demy. Hors de ladite pallisade y a trois braces, quatre et 5, et au millieu de canal (quelque peu plus près de la dicque quy maine audit Harlam) y a sur l'endroict du tournant environ 100 pas de la porte nommé celle de Harlam y a X, XI et XII braces d'eaue où l'on peult tenir batteaulx à l'ancre. Il y a dedans l'enclose de ladite ville environ de 5.000 maisons et homes de confidence pour porter armes pour le service de Sa Majesté 4.000. Il se trouveroit audit lieu et à l'entour, comme Waterlandt qui est voisin dudit Amsterdam, batteaux pour esquipper à la guerre environ 200 tant grands que petits, lesquelles pourroint naviger par toutes les mers où il y aura profondeur. Dedans ladite ville l'on trouvera environ 150 batteaulx petits, comme boeyers, heudes et aultres sortes, lesquels soit pour mener gens ou vivres pourront aussy souffrir la navigation de la grand mer océan, soit pour passer vers Rouen, Dieppe, La Rochelles, Engleterre, Escosse ou aultre part. Lesquels batteaulx grands et petits l'on pourroit pourvoir de victuailles et de tout ce que leurGa naar voetnoots fault, moyennant que l'on ne volust espargnier argent et les avoir esquippés et prests en moins de six sepmaines. Maistres charpentiers y a audit lieu seullement cincq quy s'entend maistres pour bien faire batteaux, mais ils ont par ensemble environ de 100 aultres charpentiers soubs eulx lesquelles besoignent fort bien. [f. 16v] Et pourra maistre avecq 29 aides commencer et achever un grand navire en moings de deux mois, moyennant qu'il soit préadverty pour faire sa provision de bois, lequel par la pluspart s'achepte à Deventer, Zutphen, Zwol et Hasselt. Les masts s'amaynent de Noordwegen, amis il y en a une fort grande provision audit Amsterdam, tant sur la Staelplaetse que aultre part. Les bleds que l'on use audit lieu viennent de Oostlande par le Zont, le lard de Westphaele et pais de Frise et Groeninghe, comme aussy la chair de bon boeuf d'Oistfrise et MastenbrouchGa naar voetnoot83. Et dudit Amsterdam se repartissent toutes ces choses où elles sont de besoing par dedans le pais. La pierre dure couste audit lieu de 100 de pieds de long ou pied de hault | |
[pagina 166]
| |
30 florins livré audit Amsterdam, et viennent lesdicts pierres de NamurGa naar voetnoot84 par Dortrecht, il s'entend 30 florins le cent toutes taillées. Le mil de bricques couste 28 ou 30 s., la bricque de 8 poulx de long, 4 poulx de large et 2 poulx de hault. Pour 3.000 bricques que l'on mectre en oeuvre il fault pour ung florin de chaulx et cincq s. de sablon. Ung masson gaigne par jour 12, 13 et 14 d., et mectra un bon maistre par jour 1.500, 2.000 bricques. Pour faire fondacion audit Amsterdam de quelques murailles est besoing le faire sur pilotes, lesquelles convient en aulcunes lieux avoir de 45, 40, 30, 28 pieds au moings. [f. 17] LesGa naar voetnoott bons et meillieurs pillots sont ceulx qui sont de masts de navires quy est sappin et en est la maison de poixGa naar voetnoot85 de ladite ville sur le marché fondée. Lesdits pillotes ont la pluspart de grosseur, les mesurent à trois pieds près du gros boult, 10 paulmes et de largeur les ungs 50, 45 et 40 pieds, lesquelles ont cousté 3 florins la pièce. Et est meillieur ledit pillotage que aultre, pour aultant que pour estre droict il se mect tant mieulx en terre il ne se pourist pas soubs l'eaue, et comme l'on le mect secq estant tempré et embrenné d'eaue ils s'engrossist en affermist. L'on a faict un pan de mur nouveau à ladite ville de 8 pieds de large lequel est fondée sur pillots de bois d'aulne, ayans lesdicts pillots 27, 28 et 30 pieds de long, gros de 6, 7 et 8 paulmes de tour les mesurent à trois pieds près du gros bout, et ont couste chascune 8, 9 et 10 d. la pièce. Lesdicts pillots se mettent en terre avecq ung instrument qui s'appelle hye, et tous joindans l'une à l'aultre, et sy entre d'eux il reste quelque creux l'on les remplist de petits pillots, et se mectent desdicts pillots plus bas que le nyveau de la rivière ordinaire 3 pieds. Sur lesdites pillots se mect des longues pierres de bois de chesne quy ont un petit pied de large et demy pied de hault, quy se mectent de long et de travers en tailles l'une dedans l'aultre à queue deGa naar voetnootu ronde qui servent de chaine pour tenir ensemble et fermé lesdicts pillotes, aussy pour faire le lict sur quoy l'on assiet la masonery, lesdits pièces de chesne de trente pieds de long coustent 5 florins la pièce. [f. 17v] Et quant lesdites pièces sont mises comme une bordure sur lesdits pilots, ce que reste de vuide qui est haulteur de demy pied que porte l'espesseur de ladite pièce se remplist avecq pières blanches ou bricques, terrace ou cendres, lesdits pierres rompans avecq le marteau si deliés que le tout se mect au niveau, et sur ce commence le muraille. Pour mectre une pillot en terre l'on y commect 28 hommes ou personnes pour lever l'instrument, lesquelles ont chascune pour chascune pillot ung demy | |
[pagina 167]
| |
patart, de manière que ung pillot couste à mectre en terre 14 d., qui est plus qu'il ne couste en achept 4 d. Il semble aux maistres ouvriers dudit Amsterdam que en cincq pieds quarrés il peult entrer desdits pillots bois cluvé environ 60 ou 64, et n'en peuve asseurer pour cause que tous ouvrages se sont faicts et sont journellement ajournées s'acheptant tous matériaux par ceulx de la ville par le menu et non en tacque ny à la verge. Les canaulx pour entrer audit Amsterdam de la grand mer sont les MeersdiepGa naar voetnoot86, JulieGa naar voetnoot87 et celluy quy est entre deux nommé WeervlietGa naar voetnoot88, le moindre et moings navigable. De Meersdiep en a esté traicté icy devant, et quant à celluy nommé Julie, par rapport des maroniers tant à Huydunen, Medenblick, Enchusen, Hoorn, que dudit Amsterdam et Edam, a esté entendu qu'il y a trois canaulx desquels l'un est le principal qui se nomme TaweransdiepGa naar voetnoot89 est celluy du milieu, profond à basse marée de deux braces et demy, large 180 braces, et est celluy par où ordinairement viennent les batteaulx d'Oostandt pour leur estre plus à la main. [f. 18] L'aultre canal qui est joindant l'isle de Texel n'est bon pour le peu de profundeur et pour la difficulté des bancqs. L'aultre canal qui se dict de NoordGa naar voetnoot90 et aulcunement bon, pour y avoir deux braces d'eaue à basse marée, mais non tant de largeur que celluy du millieu. Pourtant de trois celluy du millieu est le plus navigable. L'aultre canal d'entre les deux icy nommé n'est poinct navigable, sinon pour pescheurs, et se nomme WeestvlielantGa naar voetnoot91. Enfin prennant conclusion, sur l'advis de tous les pillotes le canal de trois le plus navigable est celluy de Meersdiep, par où les grands batteaux prennent entrée et se mectant à l'ancre estans entrées une demye lieue grand dedans la Zudersee vers une islette nommée Wieringhen et avecq la marée venir à Amsterdam prenant profondeur par le millieu quary de la Zudersee et passent à demy lieue dudit Wieringe pour aller dudit Amsterdam. Au reste ayans consideré les chemins et l'estat du pais d'Hollande depuis Gravesande jusques à Huysdunen et de là à Amsterdam, a esté trouvé que qui vouldroit mener armée par ledit pais ne se pourroit nullement faire par terre, ne fust le long de la marine, sur la rade, et quand la marée est plein par dedans les dicques et chemins le long et entre deux fossés ou canaulx, et le plus souvent ne se peult faire à cheval ny à charriot, de manière qu'il faudroit y cheminer avecq infantery seullement s'il en estoit besoing. [f. 18v] Les aultres isles de Zélande et de Voorn sont d'une semblable naturel. | |
[pagina 168]
| |
Qui vouldroit faire ung assemblée des batteaux pour porter gens et victuailles et mectre gens à terre, l'on trouveroit au pais d'Hollande batteaux qui ne tirent queGa naar voetnootv XI ou XII pieds d'eaue et pouvent souffrir la grand mer estans chargés de cent hommes et en dessus du moings 800.
Fin |
|