Mededelingen van de Stichting Jacob Campo Weyerman. Jaargang 30
(2007)– [tijdschrift] Mededelingen van de Stichting Jacob Campo Weyerman– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 36]
| |
Een nieuw portret van Jacob Campo Weyerman
| |
[pagina 37]
| |
Cornelis Troost (1696-1750), Portret van Jacob Campo Weyerman 1724
Zilver, 9,8 × 7,8 cm (ovaal). Particuliere collectie. | |
[pagina 38]
| |
Wat deze reclame teweeg heeft gebracht, weten we niet, maar Troost kreeg kort daarop een grote opdracht om de inspecteurs van het Collegium Medicum te schilderen. Met dit corporatiestuk is de carrière van Troost echt begonnen. Ook dit schilderij werd door Weyerman in zijn tijdschrift zeer geprezen.
Het Heerlyk Konststuk van de Geneesheeren, en Apoteekers, bewaarheit die Stelling: Ook konnen de Liefhebbers in het Coffihuys van de Heer Willem van der Hoeven, in de Kalverstraat, deszelfs Conterfeytzel zien, gepinseelt door de voornoemde Heer Troost, dat wonderlyk schoon is.Ga naar eind3. Cornelis Troost, De ambassadeur der Labberlotten 1748. Penseel in dekverf 365 × 288 mm (Hermitage. Leningrad). Niemeijer, 893 T.
Weyerman is altijd lovend geweest over het werk van Troost. Het zal dan ook niemand verwonderen dat hijzelf geposeerd heeft voor de schilder. In zijn Konstschilders schreef Weyerman dat Troost een portretje van hem had geschilderd,Ga naar eind4. waarnaar de gravure was vervaardigd voor de uitgave van De historie des pausdoms uit 1725. Van die portretgravure is wel een ontwerptekening van Troost bewaard gebleven, maar het geschilderde portretje was niemand bekend. Dit is nu mogelijk teruggevonden. Het geschilderde portret en de ontwerptekening voor de gravure zijn niet de enige portretten die Cornelis Troost van Weyerman maakte. Voor de bundel met toneelstukken, verschenen in 1727, ontwierp hij ook de titelprent, waarop onder meer een buste van Weyerman prijkt. Mogelijk komt Weyerman nog een paar maal voor op tekeningen en schilderijen van Cornelis Troost. Op het werk De ambassadeur der Labberlotten heeft Troost een grap verbeeld, die volgens de overlevering door Weyerman en zijn vrienden is uitgehaald. Het publiek op het schilderij kijkt omhoog naar een van de vensters van de herberg 't Bokki in de Haarlemmerhout. Daarachter vertoont zich de ambassadeur met enkele leden uit zijn gevolg. Maar wie goed kijkt. ziet dat de mensen niet kijken naar het blozende gelaat van de ambassadeur, maar naar, juist, de billen van... mogelijk Jacob Campo Weyerman. |
|