Mededelingen van het Cyriel Buysse Genootschap 11
(1995)– [tijdschrift] Mededelingen van het Cyriel Buysse Genootschap– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 113]
| |
De Vlaamse cultuur in de Athenaeum
| |
[pagina 114]
| |
Anderzijds wekken de artikels helemaal niet de indruk van een provincialistische aanpak. Integendeel, Fredericq slaagde erin de Vlaamse literatuur te duiden binnen de Europese culturele context. Hij bouwde daartoe graag boeiende vergelijkingen op met Duitse, Franse, Russische auteurs zodat Britse lezers leerden waar zij de Vlaamse schrijvers moesten plaatsen. Ook durfde Fredericq spontaan parallellen te trekken tussen de verschillende kunstvormen, een soort cultural studies avant la lettre. Ik geef een voorbeeld uit zijn laatste overzicht: [Stijn Streuvels'] success has been rapid - almost startling. In a very personal manner, reminding one forcibly of Tolstoy, he, too, depicts the peasantry amongst whom he has passed all his life. For the first time he has published a lengthy novel in two volumes: De reden waarom de jaarlijkse overzichten vanaf 1905 uit het Athenaeum-beeld verdwenen, is niet duidelijk. De hoofdredactie was al afgelost in 1901 en dat had geen verandering met zich gebracht. Wel stierf de vrouw van de eigenaar in 1904. Het is dus mogelijk dat Sir Charles Dilke (de eigenaar) zelf de inspirerende kracht was achter die Europese visie. Na de dood van Lady Dilke zette hij zijn inspanningen voor het tijdschrift misschien op een laag pitje. Feit is dat het weekblad toen kwalitatief achteruit ging tot na de Eerste Wereldoorlog. In 1919 kwam de hoofdredaktie in handen van de dynamische John Middleton Murry, maar ook die reddingsoperatie was gedoemd want in 1921 smolt de Atheneaum samen met de Nation. Het Vlaamse culturele overzicht, vanuit een Fredericqiaanse vertelinstantie, kreeg in 1904 alvast een open einde. |
|