de samenstellers zouden overeenkomen met de verschillende genres (primscéla) die de Ierse dichters (filid) onder meer tot hun repertoire rekenden: serca, banflaith, echtra en fís. De verwijzing naar Iers materiaal doet vermoeden dat we hier eindelijk een cd hebben met muziek uit de Ierse middeleeuwse cultuur. Dat maakt nieuwsgierig, want behalve verwijzingen naar instrumenten en muzikanten in Oudierse en Middelierse teksten en enkele afgebeelde muziekinstrumenten op Ierse hoogkruisen was er tot dusver geen materiaal dat tot klinkende resultaten leidde. Helaas blijkt de titel van de cd misleidend; het lijkt erop dat iemand ergens een klok heeft horen luiden over deze materie. Het programma omvat overwegend anonieme werken van Engelse, Italiaanse en Franse bodem, en daarnaast enkele instrumentale bewerkingen van leden van La Reverdie zelf. Vrouwen staan centraal in dit repertoire, en de toelichting in het boekje doet er alles aan om tussen de diverse composities een onderlinge samenhang aan te brengen. Deze moet volgens La Reverdie vooral worden gezocht in de Keltische cultuur die aan zovele andere culturen voorafgegaan is. Uitgangspunt daarvoor vormen vooral de literaire tradities, die zich tussen 900 en 1500 in Europa ontwikkelden: Ierse immrama (zeereizen), echtra (avonturen in de Andere Wereld) en fís (visioenen), evenals de matière de Bretagne en het repertoire van troubadours en trouvères. Ook de mythologie en de christelijke connotaties blijven wat vrouwenverering betreft niet onopgemerkt. Al lezend krijg je het idee dat alles op het gebied van vrouwen en Keltische cultuur wel op een of andere wijze met elkaar in verband kan worden gebracht: Insula Feminarum, Tír na mBan, Inis Ablach, Jungfrauen-Schloß, Isle Joyeuse... en Mariaverering.
Wie de te doorwrochte thematiek loslaat en de composities gaat beluisteren, hoort in de cd niettemin een mooi stukje werk. La Reverdie, bestaande uit Claudia Caffagni, Livia Caffagni, Elisabetta de' Mircovich, Ella de' Mircovich, Doron David Sherwin en Claudia Pasetto, is een ensemble dat verbazingwekkend goed op elkaar is ingespeeld en ingezongen. Niet alleen beheersen ze hun instrumenten (vedels, fluiten, luit, symfonia, rebec, harp en percussie) virtuoos, ze blijken tevens goede vocalisten te zijn. Dat maakt dat ze instrumentaal zingen en vocaal hun instrumenten bespelen. De werken waarin dat gecombineerd wordt, klinken dan ook als een eenheid, en worden nergens verstoord door te dominante stemmen, een onderschatte begeleiding of een stille strijd om wie de boventoon mag voeren. Mooie voorbeelden daarvan zijn het Franse dertiende-eeuwse Se Geneive, Tristan waarin Elisabetta de' Mircovich begeleid wordt door luit en vedel en het Ave Maris Stella, waarbij de bariton Doron David Sherwin strakke lijnen zet onder een virtuoze luitomspeling.
Op deze cd laat La Reverdie alle mogelijke bezettingen horen, variërend van een enkele solostem in the Engelse Wyth right al my hert (begin veertiende eeuw) waarmee de cd begint, tot de meest complete bezetting in het laatste stuk, Ave mutter kuniginne / Ave Mater. Hierin zingen drie vrouwenstemmen teksten van Oswald von Wolkenstein (1375-1457), begeleid door luit, vedels, symfonia, cornetto en percussie.
Heel anders van aard zijn de twee werken die afkomstig zijn uit Londen, British Museum MS Royal 5F, Crist & Sainte Marie en Sainte Marie Viergene. Het eerste wordt uitgevoerd door twee stemmen, symfonia, vedels, harp, en klokken,