achtigheid samenbrengt met debatten over recht, straf, rechtvaar-digheid, vriendschap en morele universaliteit. Hij biedt zijn publiek geen rustig avondje in het theater, maar vraagt voortdurend: moest het zover komen? Hij lokt zijn toeschouwers naar zijn personages toe, verleidt ze tot sympathie en vraagt dan: en jullie, wat zouden jullie hebben gedaan? De wraak is vervolgens bij Euripides niet puur symbolisch, maar ook persoonlijk en te pijnlijk om aan te zien. Hij transformeert zijn protagonisten tot wraakzuchtige monsters en stelt dan nogmaals de vraag aan zijn inmiddels diep geschokte en verwarde publiek.
Wat blijft er over van de menselijke waardigheid en waarde als wij met het ergste worden geconfronteerd, vraagt Nussbaum zich in navolging van Euripides af. Als er geen garanties blijken te zijn voor het goede, vormen dan niet alleen de dood en de wraak absolute zekerheden? Moeten we daarom niet de liefde en het vertrouwen als ondraaglijke risico's uit ons leven bannen? Zijn wij niet allen slacht-offers of potentiële slachtoffers, die niet op liefde of moed mogen worden aangesproken?
Met enige aarzeling geeft Martha Nussbaum het antwoord. Men kan niet, zoals Plato zou willen, het goede isoleren en onkwetsbaar maken. We kunnen ons niet afschermen en verzekeren tegen verdriet. Integendeel, moed bestaat niet zonder het risico van dood of schade, liefde bestaat niet zonder het risico van verlies of verraad. Nussbaum wil - zonder de moed en de liefde al te veel te romantiseren - laten zien dat het juist de nobele karakters zijn die tot liefde en vertrouwen in staat zijn, en die dus de hardste klappen oplopen. En daardoor, zo is de consequentie die zij daaruit trekt, zijn zij ook degenen die tot monsterachtige wraak kunnen komen. Hecabe's karaktersterkte heeft haar ontworteld en haar kwetsbaar gemaakt.
Het is niet gemakkelijk in de wraakzuchtige vrouw nog de nobele koningin te zien, maar Nussbaum herkent de nobele kracht in het feit dat Hecabe het verraad onder ogen ziet en haar verrader in de ogen kijkt. Euripides gebruikt in meer tragedies het kijken en zien als