Ze hebben waarachtig niet eens een schaduw, of je moet dat kleine vlekje onderaan hun rokken zo noemen. Stilgezet onder die malle mutsen, in die stijve kleren, alles conform; je ziet ze het huis uitlopen en stilhouden waar ze niet verder mogen. Een stroompje mensjes van acht tot achttien, voor eeuwig in het gelid. Niks vlees en bloed, hier heerst Compositie: kom en zie, architectuur en bewoners in eng evenwicht. Licht aan, het orgel van binnen gaat draaien, gestichte wichten, kloppende gedichten, 't bewogene stilgezet (dubbele rijtjes ogen; wet?): ach nette, dode mootjes weeshuiskind, hun koude ouders, hun fragiele zielen, vind, blind, stop, dit kan niet. Op.
Zelf ben ik zwanger en het lijkt zowaar wat te worden. Hoop begint zich af en toe te roeren: ha die dood, drukt z'n porum. Wat me bezighoudt aldoor is stollen en stromen; stilstand die dat niet is, beweging die afloopt in het tegendeel. Uit alles om me heen lijkt iets zich los te willen maken, geen verband dat niet dadelijk opschuift voor een ander. De mislukte kindertjes van hiervoor kijken me uit de spiegel sceptisch aan. Mens, maak je niet druk.
Ze zijn om half zes gewekt, zeven uur geroepen voor het ontbijt, het zal nu kwart over acht wezen, negen uur moeten ze in de kerk zijn. Als ze straks thuiskomen, mogen ze zich verpozen en de catechismus voorbereiden, daarna krijgen ze een uur catechisatie en dan gaan ze eten. Witte bonen met boter en azijn vanwege de zondag en gepekeld, gerookt of gebraden ossenvlees. Vanmiddag mogen ze uit.
Dit is de twintigste eeuw, koningin Victoria is nog maar net wijlen, tot de levenden rekenen wij Troelstra, Emmeline Pankhurst en Rosa Luxemburg. Sinds 1889 mogen kinderen onder de twaalf jaar niet meer in dienst worden genomen. In Frankrijk streven arbeiders naar een maatschappij zonder staatsgezag. In Amerika is vorig jaar de eerste western gemaakt, gaat één van de pinkkootjeshoge zwartste meisjes die zien met haar vrijer?
Je neemt wereld in, die voegt zich hier en daar naar je, kijk een beeld. Je legt het beeld op papier, wat is het dood en trouwens ook helemaal verkeerd, zo was het niet hoor, dit was niet de bedoeling. Nog maar eens opnieuw. Hou het concreet: een afbeelding, hoe juist, compleet, heel kan die worden. En jij, waar sta jij: je oog, komt dat op de foto? Vrolijk balancerend op de grens tussen vorm en vormeloosheid keert het de boel om en om. ‘Aan elk element van A wordt een element van B toegevoegd; men noemt het element van A dan het origineel en het toegevoegde element het beeld.’ Rust moet je houden maar je zou niet weten hoe. Lieve tijd, vloeiende wereld, warrige boedel in een grammatica geperst. Wees voor wees, woord voor woord in de rij op een papiertje. Hoor je wat ze zeggen, ze hebben het koud.