Literatuur Zonder Leeftijd. Jaargang 28
(2014)– [tijdschrift] Literatuur zonder leeftijd– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 193]
| |
Sander BaxWerkt als universitair docent literatuurwetenschap, cultuurgeschiedenis en vakdidactiek Nederlands bij het Departement Cultuurwetenschappen van de School of Humanities aan Tilburg University. In 2007 promoveerde hij op zijn proefschrift De taak van de schrijver. Het poëticale debat in de Nederlandse literatuur, 1968-1985. Hij schreef onder meer voor Ons erfdeel, Poëziekrant, Trouw, De Leeswolf en De Reactor. Daarnaast is hij redacteur van het Kritisch Literatuur Lexicon en Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letterkunde. Voorjaar 2015 verschijnt zijn monografie De Mulisch Mythe bij Uitgeverij Meulenhoff. | |
Wanda BoekeHeeft over honderd gedichten, zestien romans, tal van artikelen, verhalen en films in Amerikaans Engelse vertaling van voornamelijk vrouwelijke, Indische, en Caribische schrijvers uitgebracht in haar lange carrière als vertaler. Zo heeft zij Renate Dorrestein, Marion Bloem, Astrid Roemer, Stephan Sanders, Elly de Waard en Alfred Birney voor het eerst naar de Amerikaanse lezer weten te brengen. Peter Schat gebruikte haar Engelse libretto voor zijn opera Aap verslaat de knekelgeest. Herinnering aan Joods Amsterdam van Philo Bregstein en Salvador Bloemgarten, en de kleurvolle film van Bloem, Ver van familie, kwamen ook via haar vertaling uit in de VS, waar Boeke woont en werkt. | |
[pagina 194]
| |
Aidan ChambersStudeerde Engels en ging daarna lesgeven op een middelbare school. Om zich te verdiepen in religie bracht hij zeven jaar door in een Anglicaans klooster, maar uiteindelijk koos hij toch voor het schrijversvak. Belangrijke thema's in Chambers boeken zijn het zoeken naar identiteit, seksualiteit, vriendschap en trouw. Je moet dansen op mijn graf betekende een internationale doorbraak. Hij won meerdere keren een Zilveren Griffel en in 2002 de Hans Christian Andersenprijs. | |
Jan van CoilliePromoveerde in 1988 op een studie over de kinderliteratuur in Vlaanderen in de negentiende eeuw. Hij is hoogleraar Nederlandse taalbeheersing aan de Faculteit Letteren van de Katholieke Universiteit Leuven, campus Brussel, waar hij ook jeugdliteratuur en jeugdliteratuur in vertaling doceert. Hij publiceerde tal van artikelen en boeken over kinderpoëzie, de geschiedenis van de jeugdliteratuur, sprookjes en jeugdliteratuur in vertaling en adaptaties voor de jeugd. Hij is ook actief als recensent, vertaler en auteur. | |
Rita GhesquièreIs literatuurwetenschapper en was tot 2009 (emeritaat) verbonden als gewoon hoogleraar aan de Faculteit Letteren van de Katholieke Universiteit van Leuven. Zij is de auteur van het standaardwerk over jeugdliteratuur Het verschijnsel jeugdliteratuur (in 2009 in sterk bewerkte vorm verschenen onder de titel Jeugdliteratuur in perspectief). Zij publiceerde diverse andere boeken en artikelen over (de studie van de) jeugdliteratuur. Op het vlak van de literatuurwetenschap publiceerde zij een overzicht van de Europese literatuurgeschiedenis. | |
Karen Ghonem-WoetsStudeerde taal- en literatuurwetenschap. In 2005 promoveerde ze op de geschiedenis van de jeugdboekenfondsen van Zwijsen en Malmberg. Ze is tot medio 2015 aan Tilburg University verbonden vanwege het NWO-project | |
[pagina 195]
| |
Emergent Cultural Literacy. Ze maakt deel uit van de redactie van Verborgen talenten. Jeugdliteratuur op school (Coutinho, 2012). Daarnaast is ze werkzaam als recensent en schrijft ze artikelen over jeugdliteratuur, levensbeschouwing en interculturele communicatie. | |
Jen de GroeveStudeerde Germaanse taal- en letterkunde aan de universiteiten van Brussel en Antwerpen. Ze is hoofdredacteur van de boekentijdschriften De Leeswolf en De Leeswelp, en projectcoördinator van diverse digitale recensiedatabanken voor de bibliotheeksector in België en Nederland. | |
Vanessa JoosenIs docent/onderzoeker jeugdliteratuur aan Tilburg University en gastprofessor jeugdliteratuur en Engelse literatuur aan de Universiteit Antwerpen. Met de steun van NWO doet ze onderzoek naar de constructie van volwassenheid in kinderboeken. | |
Sandro van der LeeuwStudeerde in 2014 af bij de masteropleiding Jeugdliteratuur aan Tilburg University met Allemaal willen we helden zijn: De literaire representatie van homoseksualiteit in (jeugd)romans over de Tweede Wereldoorlog. In de toekomst wil hij graag aan de slag bij een uitgeverij, maar liever nog gaat hij zelf romans schrijven over/voor timide tieners. | |
Jürgen PeetersIs docent Duits in het secundair onderwijs. Hij schrijft recensies voor vakbladen en weblogs, is freelance redacteur en maakte deel uit van literaire jury's, zoals de Gouden Uil Jeugdliteratuur, de Diorapthe Jongerenliteratuurprijs en de Boekenleeuw. | |
[pagina 196]
| |
Majo de SaedeleerStudeerde Germaanse filologie aan de Katholieke Universiteit Leuven. Ze werkte aanvankelijk in het onderwijs en vertaalde en recenseerde jeugdliteratuur. Vanaf 1984 bouwde ze het Nationaal Centrum voor Jeugdliteratuur in Antwerpen uit. Later werkte ze voor Uitgeverij Averbode, de Vlaamse televisie, de literaire vereniging Behoud de Begeerte en het jeugdtheater HETPALEIS. Van 2002 tot afgelopen zomer was ze de eerste directeur van de Vlaamse Stichting Lezen. | |
Linda van ScherrenburgIs afgestudeerd aan de masteropleiding Jeugdliteratuur van Tilburg Universtiy en publiceert regelmatig in Literatuur zonder Leeftijd. Heeft stage gelopen bij uitgeverij Van Goor en is na haar stage enkele maanden als junior redacteur bij dezelfde uitgeverij werkzaam geweest. | |
André SollieVolgde een opleiding grafisch ontwerpen in Brussel en ging werken in de reclamewereld. Vanaf de jaren zeventig richtte hij zich meer en meer op het maken van illustraties voor jeugdboeken. Hij maakte illustraties en omslagontwerpen voor in totaal meer dan tweehonderd boeken voor verschillende uitgeverijen. De novelle Nooit gaat dit over (2005) was zijn eerste boek voor adolescenten, die in 2011 is verfilmd als Noordzee, Texas. | |
Jan StaesIs beleidsmedewerker cultuur, onderwijs, jeugd bij stad Antwerpen, docent kunst & cultuureducatie / kunst & cultuurbemiddeling bij de Karel de Grote Hogeschool Antwerpen en Master kunsteducatie Fontys Hogeschool Tilburg. Daarnaast docent pedagogie artistiek leren bij Koninklijk Conservatorium Antwerpen en freelance recensent & dramaturg. | |
[pagina 197]
| |
Bart SteenhautIs sinds 1989 pop- en rockjournalist bij De Morgen. Hij heeft naar schatting 1.500 artiesten geïnterviewd en een kleine 10.000 optredens bijgewoond. | |
Ann UlenersIs master in de pedagogiek (Universiteit Gent) en heeft ondertussen ruim twintig jaar ervaring als leerkracht in het technisch en beroepssecundair onderwijs. Onlangs behaalde ze de master jeugdliteratuur in Tilburg, met een thesis over de representatie van dementie in prentenboeken. | |
Norbert VranckxWas de man achter de uitgaven van Altiora-Averbode, met onder meer de TOP-reeks, geliefd bij zowat alle scholieren. In 2008 ontving hij de Leesgoedprijs ‘wegens ruim dertig jaar onverdroten en onvermoeibaar werken aan de verbetering van de jeugdliteratuur in Vlaanderen (...)’ |
|