lijk de hoofdrolspeelster van het toneelgezelschap Moeder de Gans en speelt ze de sterren van de hemel.
Er is een verhaal in een verhaal en een toneelstuk binnen een toneelstuk. Lach en traan verwijzen naar de gevoelens en behoeften die ieder mens, ieder kind kent. De vrij droge tekenstijl van Sendak - zijn bijna ouderwets aandoende pen en inkt techniek doet denken aan Gustav Doré, Randolph Caldecott, George Cruikshank en John Teniel - onderstreept dat het om een verzinsel gaat, een toneelstukje waarin de hoofdfiguren de werkelijkheid als het ware overnemen.
Voor wie weet dat Iggeltje Piggeltje Pop ontstond na Sendaks eerste hartaanval en het overlijden van zijn hond, ligt de conclusie voor de hand dat de vraag wat het leven de moeite waard maakt, alles te maken heeft met Sendak zelf, met zijn bijna wanhopige zoektocht naar liefde en erkenning. Niet alleen als kind toen hij veel en langdurig ziek was, maar ook als volwassene. Zo hield hij de partner waar hij vijftig jaar mee samenwoonde, Eugene Glynn, voor zijn ouders verborgen. Uit angst dat ze hem niet zouden accepteren.
In mei 2012 overleed Maurice Bernard Sendak, een groot en veelzijdig kunstenaar: tekenaar, schrijver, musicus, decorontwerper. Alle grote prijzen waren hem intussen toegekend: de Caldecott-medal, de Hans Christian Andersen Award en de Astrid Lindgren Memorial Award om er een paar te noemen. Van
Max en de Maximonsters zijn inmiddels wereldwijd zo'n 19 miljoen exemplaren
verkocht, waarvan 110.000 in Nederland. En toch bleef hij omstreden. Omdat zijn boeken eerder verontrustend zijn dan makkelijk of troostrijk? Omdat hij de mythe van het onschuldige kind niet wilde belijden? Kinderen, zo vond hij, worstelen met dezelfde angsten, woedes en seksuele driften als volwassenen. Alleen fantasie kan uitkomst bieden; fantasie als catharsis voor de duistere kanten in onszelf. En dus gaan zijn boeken over macht en geweld, over monsters en een boos jongetje dat ruzie maakt met zijn moeder, over een hond die alle regels met voeten