zeuren over de wandaden van broer Piet en de luiheid van zuster Alie. Sommige vriendjes van me mochten ook niks van ze, nu ja, boodschappen doen en de kachel aanmaken. Moeders maakten je wijs: Seks was vies als seks niet mooi was, en als het mooi was, mocht je niks, je mocht er niet eens aan denken, zeker niet over lezen, meisjes waren bang voor vieze praatjes, je mocht alleen met ze omgaan bij vol daglicht wanneer er ook nog een heleboel andere mensen in de buurt waren. Het is niet onbegrijpelijk dat veel van mijn generatiegenoten in hun jeugd doodsbang voor meisjes waren, Moeder had ze duidelijk gemaakt dat er maar één echt drama bestond: Het zwanger raken van een meisje.
Ik denk wel es stiekem: Kinderen lezen graag over prachtmoeders, omdat ze zich in het echt moeten behelpen met een sekreet. Zo simpel zal het wel niet liggen.
Wat mijn voorbeelden betreft: ik geloof en ik vrees dat het eerste kinderen zal aanspreken, het tweede niet. En dat komt gewoon: het eerste is expliciet, het tweede impliciet - daar helpt geen lieve moedertje aan. Het eerste is een rare samengestelde zin, boordevol gegevens, die je wel meteen duidelijk maakt waar het om gaat, ook over de mooie gevoelens van de hoofdpersonen hoef je je geen zorgen te maken, ze worden je aangereikt - een kind heeft geen enkele moeite met ingewikkelde, samengestelde zinnen, het zal ze een zorg zijn - kijk alle veel gelezen jeugdpillen maar es in, het stikt van de regels waar een gelouterde lezer koppijn van krijgt.
Het tweede voorbeeld is op zich veel eenvoudiger. Korte regels, zeer simpel van inhoud, maar ja, het vertelt niet direct wat er aan de hand is, het laat zich raden, de gevoelens worden, zoals het gaat in het echte leven, verborgen, de lezer wordt zonder nadruk gedwongen tot enige hersenactiviteit. Veel kinderen zal zo'n boek niet onmiddellijk aanspreken - ze missen de wolligheid waarin ze zich zo heerlijk beschermd voelen, daarbij: over het algemeen zijn kinderen omstreeks hun tiende enigszins gevoelsarm, niks aan te doen, ze worden vooral getroffen door gevoelens die met trompetgeschal worden overgebracht, bij velen gaat dit nooit over, voor hen later de domme televisieseries en de