By de droefheyt die hy hadde, om dat Rhodus verloren was, door gebrek van eenigheyt der Christene Princen, hadde hy noch de pyne van te sien dat gansch Duydtslant in beroerte was, door de Ketters. Hy schreef aen al de Vorsten, om dese te behouden in 't geloove, dat hun van Godt gegeven was, en van hun Voor-ouders achtergelaten, en om dese te vervremden van de scheuringe, en ketterye van Luther, den genen als eenen dullen by na, het gansch Christendom met sijn quade leeringe besmet hadde. Hy en betrachte niet als de Princen te brengen tot eenen Vrede, en daer naer een Concilie aen te seggen, om de Kerke tot een eenigheyt te brengen.
Terwijlen hy desen vrede verwachte, begost hy eenige misbruyken te verbeteren: hy en was soo milde niet om Aflaten te geven, mits hy wist, dat door de menighte, dese veracht wierden, hy brak veel andere dingen af, besonderlijk de wegen door de welke de ongeleerde, en onweerdige quamen, tot de geestelijke Ampten. Hy hadde ook voor hem genomen, de losse manieren van leven te Roomen te verbeteren, de woekeraers, de Hoereerders ende lasteraers hart te straffen, volgens de wetten; waer door hy van de boose, begost gehaet te worden. En om de goede zeden meer te erstellen door sijn exempel, als door sijn woorden oft vermogen, bethoonde hy onder andere deughden, dat hy op den H. Stoel niet gekomen en was, om sijn selven of sijn vrienden te vervoorderen, oft te vermeerderen: want als den sone van sijn Oom die te Senen studeerde naer Roomen quam, sonder geroepen te zijn, gaf hy desen een straffe berispinge, en hy dede hem dadelijk wederom keeren. Andere van sijn na-bestaende, de gene van Nederlandt te voet gekomen waren naer Roomen, op hope van daer van hem vervoordert te worden, berispte hy seer scherpelijk, en sy en kregen niet anders als een lijne schabbe, en luttel reys-gelt, om te voet