Het leven van de seer edele doorluchtighste en H. Begga, hertoginne van Brabant, stightersse der Beggynnen
(1712)–Anoniem Het leven van de seer edele doorluchtighste en H. Begga– AuteursrechtvrijMet een cort begryp van de levens der salige, godtvruchtige en lof-weerdige beggyntjes der vermaerde en hoogh-gepresen beggynhoven
[pagina 32]
| |
GhebedtVerhoort ons Heere onsen Saelichmaecker, op dat ghelijck wy ons inden Feestdach vande Saelige Begga verheugen, oock alsoo door eene devote affectie gheleert moghen worden. Door onsen Heere, &c. | |
In Primo Nocturno.2. Antiph. Syne slincke handt is onder, myn hooft, ende sijne rechte sal my onthelsen. | |
[pagina 33]
| |
In secundo Nocturno.De IV. lesse.DE Salige Begga van seer Edelen geslachte gesproten, heeft tot Vader gehadt Pipinum, den eersten Hertoge van Brabant, ende Stadt-houder van Austrasien; tot Broeder Grimoaldum, ook Stadt-houder aldaer, tot Suster; de H. Gertrudem, sy is van joncks af, in alle soorten van deughden, ende geschicktheyt van manieren op-gevoet ende onderwesen. Nu tot volcomen ouderdom gecomen zijnde, is geluckelijck ten houwelijk gegeven aen eenen Ansegisus sone van Arnulphus, dien van Stadt-houder naderhandt Bisschop van Mets geworden is: ende is alsoo geworden de Moeder van eenen doorluchtigen stam, ende van seer Edele Coningen. Tu autem. . Om de waerheyt ende saechtmoedigheyt ende rechtveerdigheyt, Ende uwe rechte handt sal u wonderlijck geleyden. . Met uwe gedaente ende schoonheyt nemet waer, gaet voorspoedelijek voorts ende regneert. Ende uwe rechte & c. | |
De V. lesse.MAer soo Ansegisus haren Man, van sijn voesterlinck (den welcken hy ergens gevonden, ende op-geraept ende over de Vonte geheven hadde) moordadelijck op de jacht, door eene begeerte van sijnen staet te crygen (daer die boosheyt nochtans niet toe-gecomen en is) gedoot was; is sy naer Roomen, de hooft-stadt van heel de werelt, ende het hooft der Kercken gereyst: van waer sy met den segen van den Paus Adeodatus, ende met vele Heylige Reliquien begift, wederom gekeert zijnde, heeft ter eeren van de seven Kercken van Roo- | |
[pagina 34]
| |
men t'Andyn op de Maese ook seven bidt-plaetsen ofte Kercken door eene Goddelijcke openbaringe gesticht. Tu autem. . Gy hebt de rechtveerdigheyt bemint ende de boosheyt gehaet; Daerom heeft Godt uwen Godt u met d'olie des blyschaps gesalft. . Om de waerheyt ende saechtmoedigheyt, ende rechtveerdigheyt. Daerom heeft &c. | |
De VI. lesse.MAer naer de doodt van S. Gertrudis haere Suster, siende de menichte van mirakelen, die by haere Reliquien ende bede geschieden; heeft op de voorseyde plaetsen van Andyn een Clooster gesticht op de maniere van dat van Nivelle: in het welck sy eenige geestelijke Maeghden by een vergadert heeft, die sy naer het gebodt der geestelijcker Rechten, met geregelde af-sluytinge heeft bevrijdt, ende heeft uyt het Clooster van S. Gertrudis, eenige geschikte ende Godtvruchtige persoonen ontboden, aen de welke zy het Clooster ende het onderwys der maegden bevolen heeft. Dit dan al volbrocht hebbende, is de Heylige Vrouwe vol van goede wercken, gereyst tot den genen, wiens eere sy altijdt voor gestaen hadde; ende is begraven in de Kercke van Andyn die sy gesticht hadde. Haere dobbele Heyligheyt heeft by den Heere eene dobbele Croone van saligheyt verdient; vanden eenen kant vercrygende de dertichste vrucht van eene vrouwelijcke eerbaerheyt, van den anderen de sestichste van eene weduwelijcke onthoudinge. Tu autem. . Bedriegelijck is de lieffelijckheyt, ende ydele is de schoonheyt: Eene Vrouwe die Godt vreest sal gepresen worden. . Geeft haer van de vrucht van haerder handen, ende laet haere wercken inde poorten haer prysen. Eene Vrouwe die Godt vreest, &c. Glorie zy den Vader. Eene Vrouwe &c. | |
[pagina 35]
| |
In tertio Nocturno.Lectio sancti Euangelij secundum Matthaeum. | |
De VII. lesse. Cap. 13.IN die tijde, heeft Jesus sijne Discipelen dese parabole geseydt: Het rijck der Hemelen is gelijck eenen schat die in den Acker verborgen is, & reliqua. Homilia sancti Gregorij Papae. HEt rijck der Hemelen is vergeleken by eenen Coopman den welcken goede peerlen soeckt, maer vindt eene costelijcke, de welke hy nu gevonden hebbende, vercoopende al dat hy heeft, coopt dese: want soo wie de soetigheyt des Hemelschen levens, voor soo veel als 't hier mogelijk is, volcomentlijck kent, verlaet geerne al dat hy hier op der aerden bemint hadde, ende alle dingen daer by geleken dunken hem van cleynder weerden te wesen; ende verlaet al dat hy hadde; ende dat hy nu vergadert hadde, geeft hy mildelijk uyt: sijne ziele haeckt vierighlijk naer Hemelsche saeken, van d'aerdsche en behaeght hem geene: het schijnt hem al leelijk te wesen, dat hem te voren in d'aerdsche dingen behaeght hadde, want den claren glans ende luyster van die costelijcke peerle blinkt alleen in sijnen geest. Tu autem. . Haeren mondt heeft sy der wysheyt open gedaen, ende de wet der goedertierentheyt is in haere tonge, Ende sy heeft aenmerckt de paden haers huys ende haer broodt niet ledigh gegeten. . Sy heeft gesmaekt ende gesien dat haere hanteringe goet is: haere lichtvat en sal des nachts niet uytgedaen worden. Ende sy heeft & c. | |
[pagina 36]
| |
De VIII. lesse.WEderom wort 'er geseyt dat het rijcke der Hemelen gelijck is aen een Visschers net, dat inde zee geworpen, van alle soorten van visschen is vangende; het welk nu vol zijnde, wort aen den oever getrocken, alwaer de goede visschen in de vaten vercoren worden, ende de quade wech geworpen. De Heylige Kercke wordt by een net vergeleken: want sy is aen visschers bevolen, ende door de selve wordt een yeder uyt de baren deser werelt tot het eeuwigh rijcke getrocken, op dat hy in den afgrondt van d'eeuwige doodt niet en verdrinke. Sy vergadert voorts van alle soorten van visschen; want sy roept tot de vergiffenisse der sonden, wyse ende sotte, vrye ende slaven, rijcke ende arme, sterke ende cranke. Daerom seght den Propheet David: Alle vleesch sal tot u comen. Tu autem. . Ik hebbe het rijcke der aerden ende alle cieraet des werelts versmaedt, om de liefde van mijnen Heere Jesus Christus: Den welken ik gesien hebbe, den welken ik bemint hebbe, in wien ik gelooft hebbe, welken ik lief gehadt hebbe. . Myn herte heeft uytgesproken een goet woort, ick schicke mijne werken aen den Conink. Den welken ik gesien hebbe, &c. Glorie zy den Vader. Den welken &c.
Indien desen Feest-dagh in de Quatertemper dagen compt, soo sal de negenste Lesse wesen de Homilie van den dagh, daer hy op valt, anders salmen dese navolgende lesen. | |
De IX. lesse.WElcke niet (te weten de H. Kercke) alsdan t'eenemael ende volcomentlijk vervult wordt, als op haer leste het heel menschelijke geslachte ge- | |
[pagina 37]
| |
vangen sal worden. Welk Net sy dan sal uyttrecken ende sitten beneffens den Oever: want gelijk de Zee de werelt beteeckent soo ook den Oever der zee het eynde des werelts: op welk eynde de goede visschen worden in de vaten vercoren, ende de quade buyten uyt geworpen. Want elcken vercoren wordt in d'eeuwige tabernakelen ontfangen, ende de boose verloren hebbende 't licht van het inwendigh rijcke, worden tot de uytterste duysternisse getrocken. Wat net begrijpt ons? het net des geloofs, de goede te samen met de quade, onder malkanderen gemengelt, gelijk gemengelde visschen, maer den Oever thoont wat dat 't net des geloofs opgetrocken heeft. De visschen die nu gevangen zijn, en connen niet verandert worden: Maer wy worden wel quaet gevangen, maer veranderen door goetheyt. Laet onsdan sien als wy gevangen worden, dat wy op den Oever niet gescheyden en worden. Te Deum & c. | |
De Misse.COgnovi Domine, &c. De communi nec Virginis, nec Martyris. Epistola: Viduas honora, &c. Euangelium Matthaei: Simile est regnum Caelorum thesauro. &c. In fine Euangelium feriae occurrentis, si celebretur in quatuor temporibus: | |
Responsorium.
| |
[pagina 38]
| |
gende de dertichste vrucht van eene vrouwelijcke suyverheyt, ende oock de sestichste van een weduwelijcke onthoudinge, gy heden met glorie onder uwe Heyligen gekroont hebt. Door wiens voorbidden verleent ons goedertierentlijk de gewenschte vergiffenisse. De welcke, &c. Glorie zy den Vader, &c. De welcke. | |
Een ander.DE Salige Begga was heel vol van den geest van de seven-voudige gratie; de welcke seven huysen des gebedts heeft willen stichten, Door eene Goddelijcke openbaringe te voore vermaent zijnde. Want door eene stemme drymaels van den Hemel comende, worden haer plaetsen gethoont, bequaem naer haeren sin, Door eene Goddelijcke openbaringe &c. Glorie zy den Vader, &c. Door eene Goddelijcke &c. |
|