| |
| |
| |
Van de native Americans
Michael Dorris (1945-1997)
Deze Modoc indiaan werd geboren in Louisville, Kentucky en groeide op in reservaten in Montana en Kentucky. Hij behaalde een graad in de filosofie aan de Yale Universiteit. In het begin van de jaren '70 ontmoette hij zijn toekomstige echtgenote, Louise Erdrich, aan het Dartmouth College.
| |
Werken:
* A Yellow Raft in Blue Water (1987): vertaald als ‘Geel vlot in blauw water’ (De Prom, 1988). Dorris situeert zijn debuutroman in een indiaans reservaat in Montana, waar rooms-katholieke missionarissen een grote invloed hebben. De roman vertelt het verhaal van drie vrouwen. |
* The Crown of Columbus (1991): vertaald als ‘De kroon van Columbus’ (De Prom, 1992): Dorris schreef zijn tweede roman samen met zijn echtgenote. Twee professoren van het Dartmouth College verrichten onderzoek naar Columbus, de assistent-professor anthropologie Vivian Twostar en de dichter-professor Roger Williams. Een satirische liefdesgeschiedenis. |
* Morning Girl (1992): een roman voor adolescenten, waarbij afwisselend wordt verteld door een 12-jarig meisje, Moming Girl, en haar 10-jarig broertje, Star Boy. |
* Working Men (1993): een bundeling van 14 korte verhalen. |
| |
Louise Erdrich (o1954)
Een van de bekendste indiaanse auteurs. Erdrich stamt af van een Chippewa moeder en een Duits-Amerikaanse vader. Als oudste van zeven kinderen groeit ze op in Wahpeton, North Dakota. Aan het Dartmouth College leert ze Michael Dorris kennen. Als Dorris voor antropologisch onderzoek naar Nieuw Zeeland vertrekt, wisselen ze beiden hun poëzie uit en bouwen op die manier langzaam een literaire relatie op.
| |
Werken:
* Love Medicine (1984): vertaald als Liefdesmedicijn (De Prom, 1986). De kroniek van twee indiaanse families uit een reservaat in Noord-Dakota over de periode 1935-1985. |
* The Beet Queen (1986): vertaald als De suikerbietenkoningin (De Prom, 1987). Deze aangrijpende roman behandelt thema's als liefde en jaloezie. |
* Tracks (1988): vertaald als Sporen (De Prom, 1989). Het oude indiaanse stamhoofd Nanapush vertelt aan zijn kleindochter over de tijd toen de Chippewa-stam nog niet onderworpen was aan de grillen van de blanken. |
* The Bingo Palace (1994): borduurt verder op personages van Love Medicine. |
* Tales of Burning Love (1996): vertaald als Verhalen van brandende liefde (De Prom, 1997). Een bundeling van 46 korte verhalen. |
| |
Thomas King (o1943)
Deze minder bekende auteur werd in 1943 in Sacramento, Californië, geboren en heeft Griekse en Duitse, evenals Cherokee voorvaderen. Hij groeide op in Roseville, Californië. Hij doceerde o.m. aan de Universiteit van Utah en sinds 1995 aan de Universiteit in Ontario. Is een autoriteit geworden wat native Canadese auteurs betreft.
| |
Werken:
* Medicine River (1990). De halfbloed-indiaanse fotograaf Will leeft met een blanke vrouw in Toronto. De dood van zijn moeder brengt hem naar het Blackfoot reservaat. |
* Green Grass, Running Water (1993). De titel van zijn tweede roman verwijst naar de taal die in vele verdragen werd gehanteerd (cf. de belofte aan indianen dat het land van hen zou blijven ‘as long as the grass is green and the water runs’). |
* One Good Story, That One: Stories (1993). Bundelt een aantal korte verhalen. |
| |
N. Scott Momaday (o1934)
Deze Kiowa werd geboren in Lawton, Oklahoma, en groeide op in een Navajo reservaat. In 1963 behaalde hij een doctoraat aan de Stanford Universiteit. Hij wordt aanzien als de meest vooraanstaande indiaanse auteur. Hij doceert aan de Universiteit van Arizona. Andere indiaanse auteurs, zoals Paula Gunn Allen en Simon Ortiz, geven toe dat ze beïnvloed werden door Momaday.
| |
Werken:
* House Made of Dawn (1968): vertaald als Onder een dak van dageraad (In de Knipscheer, 1978). De indiaan Abel zwalpt tusen twee culturen en vlucht in een wereld van alcohol en geweld. Een zoektocht naar de eigen identiteit. |
* The Way to Rainy Mountain (1969). Behandelt de strijd van de Kiowa om als ‘gemeenschap’ aanvaard te worden |
* Angle of Geese and Other Poems (1974). Poëzie en orale tradities van de Kiowa. |
* The Ancient Child (1989). Heeft dezelfde thematiek als zijn debuutroman. De protagonist gaat ook in deze roman op zoek naar zijn eigen identiteit. |
* In the Presence of the Sun: Stories and Poems, 1961-1991 (1992). |
| |
Simon J. Ortiz (o1941)
Deze Acoma Pueblo indiaan wordt beschouwd als een van de beste native American dichters en schrijver van korte verhalen. Hij werd geboren in Albuquerque, Nieuw Mexico. Tijdens zijn studies aan de Universiteit van Nieuw Mexico wordt hij beïnvloed door Momaday.
| |
Werken:
* Going for the Rain (1976). Een bundeling van poëzie, waarin de orale traditie zwaar doorklinkt. |
* A Good Journey (1977). Poëzie, waarin thema's als persoonlijke groei en de zoektocht naar de eigen identiteit centraal staan. |
* From Sand Creek (1981). Poëzie die vertrekt van het bloedbad bij Sand Creek, Colorado, waar op 29 en 30 november 1864 meer dan 100 Cheyennes werden afgeslacht door de Amerikaanse cavalerie. |
* Fightin': New and Collected Stories (1983). Twintig verhalen waarin de tweespalt tussen het spirituele indiaanse leven en |
| |
| |
de materialistisch georiënteerde blanke beschaving centraal staat. |
*Woven Stone (1991). Een nieuwe bundeling van poëzie. |
| |
Leslie Marmon Silko (o1948)
Silko werd geboren in Albuquerque, Nieuw Mexico en groeide op in het Laguna Pueblo reservaat. In haar werk benadrukt Silko hoe de traditionele indiaanse cultuur kan overleven in de 20ste eeuw. In haar eerste belangrijke publicatie, ‘The Man to Send Rain Clouds’ (in 1969 gepubliceerd in ‘New Mexico Quartely’) behandelt ze de spanningen tussen de katholieke Kerk en lokale religieuze tradities. Het verhaal leverde ook de titel voor de bloemlezing van Kenneth Rosen, die een zeer goed overzicht biedt van Silko's korte verhalen.
| |
Werken:
* Laguna Woman: Poems by Leslie Silko (1974) |
* Ceremony (1977): vertaald als Ceremonie (In de Knipscheer, 1997). De halfbloed Tayo worstelt met zijn identiteit, verscheurd en vervreemd als hij is tussen de traditionele Laguna cultuur en de blanke samenleving. |
* Storyteller (1981). Het belang van de verhalenverteller in de indiaanse cultuur staat centraal. Silko zoekt aansluiting bij de orale traditie van haar voorvaderen. |
* Almanac of the Dead: A Novel (1991). Een lijvige roman met zeer veel personages die niet echt kon overtuigen na het schitterende Ceremony. |
| |
Gerald Vizenor (o1934)
Geboren in Minneapolis, bracht Vizenor het grootste deel van zijn jeugd door in het White Earth Reservaat in het noorden van Minnesota. Zijn jeugd werd gekenmerkt door armoede en geweld. Zijn moeder vertrouwde zijn opvoeding toe aan zijn grootmoeder en een alcoholistische stiefvader. Hij studeerde aan de Universiteiten van New York, Minnesota en Harvard. Hij is een halfbloed Amishinabe (Chippewa).
| |
Werken:
* Raising the Moon Vines (1964). Een bundeling van haiku poëzie. |
* Griever: An Amercian Monkey King in China (1987). In deze roman mixt Vizenor mythische, historische en fictieve karakters en gebeurtenissen om een kroniek te schrijven van het politieke leven. Hij studeerde in China. |
* The Trickster of Liberty: Tribal Heirs to a Wild Baronage (1988). Een verzameling van korte verhalen. |
* The Heirs of Columbus (1992). Een roman n.a.v. de herdenking van de 500-jarige verovering van Amerika door Columbus. |
* Hotline Healers: An Almost Browne Novel (1997). |
| |
James Welch (o1940)
Geboren in Browning, Montana, waar het hoofdkwartier van de Blackfoot indianen gelocaliseerd is. Langs moeders kant heeft hij Gros Ventre bloed in zijn aderen. Hij studeerde aan de universiteit van Minnesota en Montana.
| |
Werken:
* Winter in the Blood (1974): vertaald als Winter in het bloed (In de Knipscheer, 1986). Een indiaanse veeboer in Montana vindt zijn eigen identiteit in zijn strijd met de woeste natuur. Deze roman wordt algemeen beschouwd als een tweede hoogtepunt van de indiaanse literatuur na N. Scott Momaday's House Made of Dawn. |
* The Death of Jim Loney (1979): vertaald als De dood van Jim Loney (In de Knipscheer, 1983). De halfbloed Jim Loney is totaal vervreemd en vlucht in de drank. Zijn zoektocht naar zijn ware identiteit verloopt moeizaam. |
* Fools Crow (1986). Centraal staat het bloedbad in 1870 dat bekend werd als het Marias River Massacre. |
* The Indian Lawyer (1990). Een roman over corruptie met de indiaanse advocaat Sylvester Yellow Calf als centraal personage. |
|
|