De literatuur
In 1968 verscheen de roman House made of dawn van de Kiowa Navarre Scott Momaday. In 1969 kreeg dit werk de Pulitzerprijs voor fictie en dit betekende het startschot voor de literatuurproductie van tientallen indiaanse auteurs. De literatuur van de native Americans is m.a.w. een vrij jonge literatuur, die nochtans haar wortels heeft in eeuwenoude gezangen en rituelen en binnen een orale traditie kadert. De traditionele verhalenvertellers gebruikten hun verhalen zowel in functie van ontspanning, om te vermaken als om op te voeden.
In het Nederlandse taalgebied vervulde uitgeverij In de Knipscheer een pioniersrol. Jos Knipscheer publiceerde heel wat romans en verhalen van native Americans, o.m. binnen de reeks ‘Indiaanse bibliotheek’. Zo zijn er ook enkele overzichtswerken bij deze uitgeverij verschenen. Jelle Kaspersma bracht in 1990 een bloemlezing uit het werk van indiaanse dichters onder de titel De aarde is ons vlees. Zo liet hij velen voor het eerst kennismaken met werk van o.m. Peter Blue Cloud, Joseph Bruchac, James Welch, Leslie Silko, Joy Haijo en Paula Gunn Allen. Onlangs bracht hij een nieuwe bloemlezing uit met als titel Hoe de verhalen in de wereld kwamen, met korte verhalen van o.m. Linda Hogan, Simon Ortiz, Joseph Bruchac, Peter Blue Cloud en Leslie Silko. Een andere verzameling van indiaanse korte verhalen verscheen in 1996 als Globe Pocket met een inleiding van Kenneth Rosen. Zend ons regenwolken bevat werk van Leslie Silko, Simon Ortiz, Anna Lee Wakers e.a. Momenteel zijn een aantal romans en verhalen van native Americans in het Nederlands beschikbaar, maar toch blijven heel wat auteurs nog volslagen onbekend. In dit overzicht worden een aantal hedendaagse indiaanse auteurs onder de loep genomen. De nadruk ligt daarbij op prozaschrijvers. Dichters als Diane Glancy, Joy Harjo, Lance Henson, Linda Hogan en Peter Blue Cloud kunnen binnen dit kader niet worden behandeld, evenmin als toneelauteurs zoals Tomson Highway of Hanay Geiogamah, of auteurs die vooral voor hun non-fictie werken bekend zijn (Vine Deloria Jr. en Mary Crow Dog). Ik heb me beperkt tot een selectie van 10 hedendaagse (proza-)auteurs, die volgens eenzelfde stramien worden behandeld: korte situering en beknopte voorstelling van de voornaamste werken. Een selectie is uiteraard altijd subjectief. Ik heb geprobeerd een goede verhouding tussen relatief bekende en minder bekende auteurs te bekomen. Het verklaart waarom ‘grote’ namen
als Joseph Bruchac, Anna Lee Walters of Craig Strete niet aan bod komen.