De Naakten van Avelingen
‘Nen simpele’, zeggen ze in 't Wagenwiel als je naar Sjef van Bakel vraagt. Zij zijn het die de boel aan het rollen hebben gebracht. Ze hadden hem al weken niet gezien, toen zijn ze naar zijn huis gegaan. De deur was niet op slot, de boel was netjes aan kant, maar Sjef vonden ze niet. In de schuur zagen ze een achtermuur met een nieuw gemetseld stuk erin, zo groot als een deur. Mortel stulpte tussen de stenen vandaan. Ze overlegden een tijdje, wachtten nog even, toen zijn ze die muur te lijf gegaan met een voorhamer. Enkelsteens, ze waren er zo door. Daarachter vonden ze een kelder, diep en wijd, een grote keel - en uit de diepte doemde een beeld op, zo gruwelijk en schitterend dat ze terugdeinsden en de politie zijn gaan halen.
Die dag werden de inmiddels wereldberoemde Naakten van Avelingen ontdekt, 593 vrouwenbeelden op ware grootte, in elke denkbare seksuele positie. Sjef van Bakel had zich een Kama Sutra geschapen in papier maché, een erotisch universum van uitnodigende vrouwenfiguren. Zijn plastische techniek was van verbluffend niveau voor een autodidact, zijn inzicht in de erotische mogelijkheden van het vrouwelijk lichaam was fenomenaal.
Wat opviel, was dat elk gezicht van de naakten, hoe smartelijk of van lust vertrokken ook, van dezelfde vrouw was. Voor de stamgasten van 't Wagenwiel