Adam en Eva. Maar zover loopt zijn film niet terug. (De verwijzing naar Hitler en Adam en Eva is overigens in de schoolboekjesversie van Slaughterhouse Five geschrapt.)
Er is nog een andere scène uit de roman van Vonnegut die de grootmoeder uit Extremely loud & incredibly close helpt om bij haar herinneringen aan Dresden terug te komen. Dat is in het sciencefiction-gedeelte de passage waar de ruimtewezens Billy voorhouden: ‘Ignore the awful times, and concentrate on the good ones.’
Het spel met ruimte en tijd dat Vonnegut zo bedreven speelt in Slaughterhouse Five duikt in Extremely loud & incredibly close opnieuw op tegen het einde van de roman. Daar besluit grootmoeder haar kleinzoon een brief te schrijven. Ze wil hem een paar dingen meegeven om over zijn verdriet heen te komen. En ze wil hem vooral zeggen dat ze van hem houdt, voordat ze wéér door de geschiedenis wordt ingehaald en alles ongezegd zal blijven. Ze beschrijft een droom, maar het is een droom die zich achterstevoren afspeelt. In haar droom gaat ze door de seizoenen heen terug naar 13 februari 1945, het bombardement van Dresden. ‘In my dream, all of the collapsed ceilings re-formed above us. The fire went back into the bombs, which rose up and into the bellies of planes whose propellers turned backward, like the second hands of the clocks across Dresden, only faster.’
Haar droom gaat nog verder: ‘In my dream, painters separated green into yellow and blue. - Brown into the rainbow. Children pulled color from coloring books with crayons, and mothers who had lost children mended their black clothing with scissors.’
En anders dan bij Billy Pilgrim loopt de droom nu wel helemaal terug tot het begin der tijden: ‘At the end of my dream, Eve put the apple back on the branch. - The tree went back into the ground. It became a sapling, which became a seed. - God brought together the land and the water, the sky and the water, the water and the water, evening and morning, something and nothing. - He said, Let there be light. - And there was darkness.’
Deze consequentie, dat de hele schepping in een zwart gat verdwijnt, gaat haar evenwel te ver. Ze wil blijven bij de laatste mooie herinnering, die nu pas voor het allereerst terug komt. Het is de herinnering aan haar zusje Anna, met wie ze de avond voor het bombardement in bed lag. Tegen wie ze de volgende ochtend had willen zeggen hoeveel ze van haar hield. Maar tegen wie ze nooit meer iets kon zeggen. - Dit wil ze haar kleinzoontje duidelijk maken, en hij begrijpt haar beelden, want hij kent The Children's Crusade in de schoolboekjesversie.
En op dit punt smelten Extremely loud & incredibly close en Slaughterhouse Five, twee grote romans over de moderne oorlogen, tezamen. Dankzij 9/11 komen grootvader en grootmoeder weer bij elkaar, en krijgt het jongetje een grootvader terug als remplaçant voor zijn verdwenen vader. De kleinzoon lijkt op Anna, die grootvaders zwangere geliefde was. En met een beetje hulp van Slaughterhouse Five kunnen de hoofdpersonen van Extremely loud & incredibly close hun leven zo goed en zo kwaad als dat gaat, weer oppakken.
Net als wij lezers wellicht, want deze boeken slagen erin iets te bieden wat alleen grote kunst kan bieden: ‘They reflect the mythic journey of our fractured lives as we search for meaning in what we are afraid to know.’
Soms heeft zelfs een achterflap het bij het rechte eind.