feerd. Deze ontleenen hun stof aan ontrouw, echtbreuk, echtscheiding. Ware de zonde er niet, de meeste hedendaagsche romans en drama's waren en werden niet geschreven. Die kunstwerken verheerlijken de ontrouw en de echtbreuk, want deze komen immers voort uit de ‘ware’ liefde. En als 't op een echtscheiding uitloopt, is de roman geslaagd en trekt het tooneelstuk een vol huis. Vreemd springen de artisten om met den huwelijksband. Dien schijnen zij te beschouwen als een boei door anderen dan de echtgenooten zelve gesmeed.
Sommige dames vinden in de huwelijksverbintenis een vrijbrief om aan haar lusten bot te vieren. Gedekt door den naam ‘gehuwde vrouw’ veroorloven zij zich de grootst mogelijke vrijheid in den omgang met het andere geslacht. Hoe onder de heeren velen het huwelijk slechts beschouwen als een vorm en gehuwd hun vroegeren omgang met verschillende ‘dames’ voortzetten, is zoo bekend, dat niemand er zich aan schijnt te ergeren of er aanmerking op maakt.
Voor geld is alles te koop, zoo ook de mooiste vrouwen. En waarom zou men ze dan niet koopen?
Dat er zoo iets is als zedelijkheid, schijnt onbekend. In den handel is dit artikel ook meestal een quantité négligeable. Als de uiterlijke vormen bewaard blijven, is alles in orde.
De maatschappij biedt geen verheven schilderij aan den beschouwer. Overal ziet het oog averechtsche verhoudingen. De macht van 't geld, het Protzentum, viert hoogtij.
Dit alles is een natuurlijk gevolg van het leven en streven der hedendaagsche menschen. Allen sloven en zwoegen. Velen om in 't leven te blijven, anderen om geld op te stapelen, steeds meer geld, veel meer dan zij noodig hebben, om geld voor genot, voor macht, voor aanzien. En deze bezigheid neemt hun lichaam en ziel, hun geest en gemoed geheel in Wat is de mensch? Een loon- of geldslaaf. De arme moet sloven en zwoegen, de rijke wil. En hoe rusteloozer hij zich inspant, hoe meer kapitaal hij samentast, des te meer wordt hij ontzien, geëerd, gevreesd, geprezen. Zijn ondernemingsgeest - zoo heet het - heeft groote dingen gewrocht. Hij geeft duizenden brood - die duizenden namelijk die er hard voor werken. Werken is het evangelie, werken is het eenige dat bestaat. Het denken, het voelen, het zijn, het leven, 't staat alles in dienst van het werken. Een werkdier is de mensch!
Spreek hem van liefde! Is 't woord niet een wanklank in 't oor van de werkdieren? Liefde? O, vrouwen meent U. Lekker eten, lekker drinken en lekkere ‘meiden’, en in kalme oogenblikken de krant voor de zaken, ziedaar het leven van menig werkmensch in den vrijen tijd na zijn werk.
Lang, lang zal de vrouw nog moeten wachten, voor de man dit leven vaarwel zegt. Lang zal ze moeten streven naar verbetering van maatschappelijke toestanden, vooral naar verheffing van de vrouw, voor we zóó ver zijn, dat de vrouw niet meer is koopwaar voor den meestbiedende. Veel moeten de sociale toestanden verbeterd zijn, als de tijd zal komen, dat ‘liefde’ niet meer te koop is.
Ik weet niet of de wereld vroeger minder onzedelijk was thans. Maar 't is zeker, dat de weg naar moraliteit voert over de gelijkwaardigheid der beide geslachten in verstandelijk en zedelijk opzicht. De onzedelijkheid ligt juist in het misbruik dat de man van de vrouw maakt. De vrouw wordt beschouwd als een zaak, als wijn, als sigaren, als genotmateriaal; de vrouw is nog steeds de minderwaardige van den laagstaanden, materialistisch levenden man!
Op vrouwen! schudt die schande van U! Wordt wijs, ontwikkelt U! wordt zelfstandig en fier!
* * *
En verheerlijkt den man niet! Laat U niet misleiden door leuterromans voor jonge en oude dames over het ‘ware wezen der liefde’. Houdt uw oogen open en uw hoofd koel. Als vrouwen romans schrijven, blijkt telkens de verheerlijking van den man. Veelgeprezen romans, door vrouwen geschreven, toonen duidelijk, dat de man wordt verheerlijkt, niet zoozeer om 't geen hij doet, zegt of is, maar veeleer om 't geen hij niet doet, niet zegt, niet is, om zijn uiterlijk, zijn zwijgen vaak. Voorzeker zijn het niet de beste mannen, die door de vrouwen 't meest worden vereerd, aangebeden, bemind. Een Don Juan is voor vele vrouwen onweerstaanbaar.
Ik neem als type van zoo'n liefdesroman door een vrouw geschreven, een van de gunstigst bekende: Band II, 22e jaargang van Engelhorns Allgemeine Roman-Bibliothek, eine Auswahl der besten modernen Romane aller Völker, getiteld der heilige Ehestand von