boven de hoofden van de vooraanzittenden.
Vóór elk tafereel werd een proloog gezegd met uitlegging wat men te aanschouwen kreeg. Zoodra het gordijn opengeschoven was verdeelden de koristen zich statig en ordelijk naar links en rechts om weer opte treden als een nieuw tafereel moest opgesteld worden.
Deze volgden elkaar echter zeer snel op, opmerkenswaardig in enkele oogenblikken groepeeringen te zien samengesteld, van verschillenden aard, zoo schilderachtig, zoo mooi van tint en kleur, los gegroepeerd en haast onbewegelijk, hoewel er vele jonge kinderen onder waren.
De meeste levende beelden waren bepaald voortreffelijk te noemen, ik zal ze maar niet allen aanhalen als minder belangrijk voor hen die ze niet zagen. Een goede tooneelkijker was noodig om den grooten afstand wat bij te trekken.
Het eerste tafereel de zondeval: ‘Adam en Eva uit het Paradijs verdreven’ was indrukwekkend, prachtig van tint en kleur, zoowel wat de personen als wat de scènerie betrof.
Handeling I ‘Christus' intocht in Jeruzalem’ was plechtig en indrukwekkend door de groote menigte, evenals Handeling II ‘de Hooge Raad’ waarbij de rijke brokaatgewaden van de Hoogepriesters schitterend uitkwamen.
Handeling III ‘Jezus' afscheid van zijne moeder te Bethanië’ was onbeduidender door de onbeduidende persoonlijkheid van Maria.
Handeling V ‘Het laatste Avondmaal’ werd uitstekend rustig voorgesteld; de kalmte van Jezus was indrukwekkend bij het breken van het brood en hij het rondgaan van den drinkbeker.
Bij Handeling VI ‘de Verrader’ was Judas, persoonlijkheid aangrijpend in zijn tweestrijd.
Handeling VII, ‘Jezus in Gethsémané’ was prachtig van kleur door den donkeren schemerachtigen achtergrond.
Hiermede was het eerste gedeelte afgeloopen en een pauze tot 2 uur. Men kon ordelijk, rechts of links naar buiten komen; voor een bepaald aantal plaatsen waren afzonderlijke uitgangen, zoodat van gedrang geen sprake was.
Na 't gebruiken van ons bestelde diner begaven we ons weer in de drukke straten, deden mee in 't aankoopen van tallooze prentbriefkaarten, bestormden daarna het postkantoor voor postzegels. Elke raampost of geschikte muurvlakte werd als schrijfmap gebruikt, want juist uit Oberammergau zelf moesten de kaarten verzonden worden, als eigenaardiger herinnering.
Langsamerhand nam iedereen de terugtocht aan; de meeste straten bleken bij het theater uit te komen, zoodat precies op tijd alle plaatsen weder waren ingenomen.
De dames welke in Oberammergau overnachtten, hadden gemakshalve hun hoeden thuisgelaten en hun hoofden met kanten doekjes bedekt. Ik verzocht een voor mij zittend lang heer ook zijn hoed te willen afzetten, wat hij blijkbaar maar half genoeglijk vond.
De zon scheen echter heerlijk en eerst tegen 5 uur werd de lucht bewolkt, kwam er wind opzetten en kregen we eenig begrip hoe de koristen en medespelers zich moeten voelen bij ongunstig weer.
Handeling IX ‘Jezus voor Kajafas’, Handeling XI ‘Jezus voor Pilatus’ en Handeling XII ‘Jezus voor Herodes’ was wat gerekt, hoewel rijk en prachtig in uitbeelding. Het buitenkomen van Pilatus, de groote schreeuwende menigte voor zijn huis, het roepen, van Baràbas, het voorbrengen van dezen boosdoener, dit alles werd schitterend weergegeven.
Handeling X ‘De wanhoop van Judas’ kon meesterlijk genoemd worden.
Handeling XIII ‘De geeseling en de Doornenkroon’, hoe roerend op zich zelf, greep niet aan door het slappe van Jezus' persoon, terwijl Handeling XV ‘Jezus draagt zijn kruis naar Golgotha’, treffend was door de ontmoeting met Maria Magdalena, een zeer sympathieke, bekoorlijke verschijning.
Handeling XVI ‘de Kruisiging’ werd getrouw weergegeven als op de bekende schilderstukken van onze oude meesters.
Handeling XVII ‘de Opstanding’ was van mijn plaats af niet duidelijk te zien, en maakte daardoor Jezus' verschijning een zeer onwaarschijnlijken indruk, ten minste op mij.
Bij Handeling XVIII ‘de Hemelvaart’ werd het publiek onrustig, maakte aanstalten tot weggaan enz. enz. Daarbij klonk de muziek eenigszins fanfareachtig, zoodat ik op dat oogenblik wat ontnuchterd met de groote massa naar 't station liep.
Hoewel er verschillende treinen voor München klaar stonden, zagen we langzamerhand dat ons gezelschap van 15 personen toch allen plaats gevonden hadden in denzelfden trein. Veler vermoeidheid was groot, zelfs in den namiddag onder de voorstelling