mijdt van “liefde” te spreken, want ook dat woord wordt, evenals “vriendschap” gebruikt om schooner schijn: Men zegt “ik heb u lief” en meent “ik begeer u”. Wie eerlijk is spreekt zooals hij voelt, maar preutschheid en bedrog verbergen het begeeren achter den schijn van onzelfzuchtigheid en toewijding. -
Ware nu de uitspraak, die ik in den aanvang vermeldde, geformuleerd als volgt: “Er kan liefde - of er kan vriendschap - zijn, zonder lijfsbegeeren” dan zouden wij zeggen: Zeker, dat kan; hoewel bij zeer innigen en voortdurenden omgang tusschen de beiden, allicht verteedering zal ontstaan en het zielsneigen onbewust en onopzettelijk samengaat met lichaamsneigen, tot geen der beiden zeggen kan van waar en hoe de zinnenbedwelming kwam; - maar geen vriendschap kan ontstaan zonder dat een liefdegevoel voorafging.
Men begint met iets te beminnen in dengeen wiens vriend men worden zal.
Daar ik weet dat de eigen-geworden opvatting der woorden het juist verstaan van anderen kan verhinderen, nog dit: Ik heb iets liéf in den flinken arbeider, die opgewekt en zorgzaam zijn werk doet; ik zet liéfde om in een daad, als ik hulp verleen; ik beminde, veel, in haar die eerst mijne vrouw en later mijne vriendin werd, maar nu wij vrienden zijn hebben wij elkaar gehéel lief en, hoe kwistig ook met liefde jegens anderen, er is iets dat wij énkel aan elkaar geven en aan niemand anders zoo volkomen: vertrouwen. Daardoor schromen wij niet elkander elke diepte en elke zwakheid bloot te leggen, want geen spotlach of smaadwoord zal verkillend over ons gevoel gaan. Vertrouwen doet ons vinden wat wij van geen ander ooit ontvingen en zal ons doen blijven voor elkander wat niemand anders ons ooit zijn kon.
Is vriendschap dus iets dat boven liefde staat?
Vriendschap is een geheel eigen vorm van liefde, waarin twee menschen, over en weer, hun hoogst en laagst innerlijk naar waarheid geven en blootleggen. Het is de hechtste band die tusschen twee menschen bestaan kan. Welk ouder verheugt zich niet, als hij niet slechts kinderliefde ontvangt maar van zijn kind de vriend mag zijn! -
Een huwelijk zonder vriendschap kan niet de volle bevrediging geven. Daarom moet de huwende geen lievere vriend buiten hebben, want dan vindt zijn best en innigst deel daar buiten bevrediging en de gehuwde wordt eene verlatene; tenzij ook die den vriend buiten heeft en het huwelijk een schijnvorm is.
Maar in den eerlijken echtverbintenis, zij die ook gesloten eer de nauwste band gelegd werd, zullen beiden volharden in den wil den echtgenoot tot vriend te maken en geen ander. -
Men moge het ouderwetsch vinden, doch mijn gemoed kent het huwelijk als sacrament en ik stel echtscheiding gelijk met zelfmoord; wanhoopsdaad, die het kruis afwerpt dat, in liefde en ootmoed opgenomen, rozen kan dragen. Mijne ziel weet, dat zulk een daad geen bevrijding brengt, maar zwaarder lijden en bittere boete. - Hen die het gezag der evangelieën erkennen wijs ik op Mattheus 5:32 Maar ik zeg u, wie zich van zijne vrouw afscheidt, tenzij dan om overspel, die maakt dat zij overspel doet; en wie eene afgescheidene trouwt die doet overspel.’ -
Gaan we eens na wat ieder onzer vernam van oorzaken tot echtscheiding, zoo uit bekendheid er mede als door lectuur, dan zullen we steeds bevinden dat de wil ontbrak elkaar tot vrienden te hebben, bóven ieder ander en... elkanders vrienden te zijn; de wil zichzelf geheel te geven en de andere geheel te ontvangen, zonder eenig voorbehoud. - Eigenliefde en ongeduld kunnen vele pogingen doen mislukken, maar een eerlijke wil kan elke hindernis overwinnen. Men wensche den andere toch niet als eene verbeterde uitgaaf van zichzelven: ontdaan van fouten en met versterking van deugden! Het recht op eigen persoonlijkheid worde geëerbiedigd, 't bedenken van wat wij doèn dragen stemme tot verdraagzaamheid en wij zullen de zusterziel gaan liefhebben zóó als die is.
‘Ik wil geen vriend die ja knikt als ik het doe, dat kan mijn schaduw beter’ heeft Plutarchus eens gezegd.
En wie staan sterker tegenover de wereld dan twee vrienden die hun geheele leven - uiterlijk als innerlijk - samen deelen! 't Geslacht en 't huwelijk zelfs buiten beschouwing gelaten, zijn zij een twee-eenheid, en alle klanken in hen worden tot harmonieën.
Zielsverwantschap is een der vele verwekkers van liefde, zielslièfde alleen kan tot vriendschap voeren. -
Een treffend voorbeeld van durende vriendschap, die de schoonheid van twee levens heeft verhoogd, is die tusschen Yolande Desvieux en Jacques Benigne Bossuet, de vermaarde bisschop van Condom, ons verhaald door Mevrouw Bosboom-Toussaint in ‘Mejonkvrouwe de Mauleon’. De van kind aan hem