zedelijk gebied betreuren en verafschuwen, maar toch niet den moed en de kracht hebben het initiatief te nemen tegen dit kwaad ten strijde te trekken. Daarom, al bereiken wij zelf niet het hoogste punt, waarop de voorgangers staan, verdient hun streven bewondering en niet alleen dit, maar voor zoover in ons vermogen is, medewerking. Onder degene, die in deze zaak belang zullen stellen of liever moeten stellen, reken ik in de eerste plaats ouders, in ieder geval moeders. Velen zullen met mij met eenigen schrik en zorg den tijd tegemoet zien, dat de kinderen en vooral de jongens de wereld in zullen moeten gaan. Er zal een tijd komen, hoezeer wij ook getracht hebben het goede en schoone bij hen aan te kweeken, dat de buitenwereld zal zeggen dat hun idealen onmogelijkheden zijn; dat zij hebben te doen, als anderen; dat dit noodzakelijk is. Dan zullen velen van ons dankbaar zijn, dat tegen dezen stroom van onreinheid ingaat, die andere stroom, gewekt door de Rein Leven Beweging, die zegt niet het onreine is het noodzakelijke; reinzijn is s'menschen hoogste gebod, wil hij beantwoorden aan zijn hoogere roeping en zij voegt er aan toe, gij kunt het, indien gij slechts ernstig wilt. En vele zwakken, die anders meegesleurd zouden worden door den geest der onreinheid, zullen steun vinden bij hen, die de reinheid prediken.
Voor wie er niet toe komt het boekje te lezen van Felix Ortt, ‘de Rein Leven Beweging’, verkrijgbaar à 3 ct, Boekhandel ‘vrede’ den Haag, zal ik het een en ander hieruit aanhalen en wel in de eerste plaats de Beginselverklaring.
‘1. De Rein Leven-beweging heeft tot grondslag en doel het streven naar sexueele reinheid.
2. Zij aanvaardt als ideaal een leven volgens dezen maatstaf:
Al die geslachtsverrichtingen zijn ongeoorloofd, waarbij geen rekening wordt gehouden met mogelijke schadelijke gevolgen voor het lichamelijk of geestelijk welzijn der betrokken personen zelf, of van hunne mogelijke nakomelíngschap.
Geslachtsgemeenschap is alleen dan volkomen rein, wanneer die plaats vindt in hoogste liefdeseenheid, in huwelijk, tusschen man en vrouw, en wanneer in de bedoeling der beide personen de mogelijkheid van voortplanting niet is buitengesloten.
3. Onder huwlijk wordt verstaan de éénwording van man en vrouw in de hoogste beteekenis van het woord, een band voor het leven gesloten.
4. Op grond daarvan bestrijdt zij prostitutie, nieuw-malthusianisme, homo-sexueele geslachtsdaden, onanie en elken anderen vorm van onkuischheid in daden, woorden en gedachten, en werkt zij aan de verspreiding en naleving der in deze beginselverklaring gestelde opvattingen en eischen.’
Als toelichting op de statuten der vereeniging schrijft Felix Ortt: De Beweging stelt volstrekt geen eischen aan iemands gevorderdheid; zij verlangt volstrekt niet bij degene die lid willen worden, dat zij zondeloos en vlekkeloos zijn; zij verlangt zelfs geen onderteekening der beginselverklaring doch een eerlijk streven in de richting van meerdere reinheid, van meerdere heerschappij over de macht der Zinnelijkheid. Alleen wordt van de leiders der Beweging ‘onderteekening der beginselverklaring verlangd’.
Nog in het bizonder wensch ik de aandacht te vestigen op de volgende uitspraak:
‘Zoo vertoont zich, zoowel in de geschriften als in het algemeene karakter der Beweging een eerlijk streven naar een gezonde veelzijdige neutraliteit - niet een neutraliteit, die zich ten doel stelt elke besliste overtuiging te bemantelen, doch die aan elke ernstige meening, mits in den geest van reinheid van leven, de gelegenheid geeft zich uit te spreken. En waar dit streven van alzijdige neutraliteit ernstig vóór zit, ligt het dus aan de belijders van een bepaalde richting, wanneer de stem dier richting in het koor der Rein Leven stemmen ontbreekt; en missen de aanhangers van die zwijgende, en zich op een afstand houdende richting alle recht, om aan de R.L. Beweging het overheerschen van andere kleurschakeeringen ten laste te leggen.’
Ik hoop, dat deze aanhalingen een zuiverder licht zullen laten vallen op het wezen der beweging, dan er veelal op valt en wat aanleiding geeft tot verkeerde voorstellingen. Zoo waarschuwt Menno Huizinga in Ideaal en Praktijk der R.L. Beweging, tegen de verkeerde opvatting, als zou de beweging gegrond zijn op een streven naar ‘volstrekte kuischheid’, naar een algeheele onthouding van alle lichamelijk geslachtsleven, of gelijk men ook wel (slechts ten deele juist) zegt, op ‘Tolstoyaansche’ beginselen. Ook in deze, reeds eenigen tijd geleden geschreven toelichting, worden liefde, mogelijkheid van voortplanting en huwelijk, als voorwaarden genoemd.