Brief uit Italië Het Moderne Tooneel
Algemeene toestand
De stichting van het Staatstooneel, die, zooals men uit de dagbladen zal hebben gelezen, dezer dagen heeft plaats gehad, heeft het Italiaansche tooneel opnieuw in het middelpunt der publieke belangstelling geplaatst. -
Elders heb ik geschreven over de tooneel technische vraagstukken die aan deze onderneming verbonden zijn, thans wil ik het een oogenblik hebben over de stukken die de laatste jaren in Italië gegeven zijn. - Na de poëzie, die in Italië vrijwel dood schijnt te zijn zonder dat er voorshands eenige hoop op herleving schijnt te bestaan, is de roman gaandeweg gaan vervallen; er komen zoo nu en dan wel enkele goede romans uit, maar hun getal wordt steeds geringer, terwijl de belangstelling daarvoor al heel klein is; de schrijvers beloven thans heel veel, zóóveel dat men geneigd zou zijn van herleving te spreken zoo er maar iets gerealiseerd werd; maar voorloopig blijft alles slechts belofte. -
Er blijft dus slechts het tooneel over, maar het tooneel mag zich dan ook in de groote belangstelling verheugen, zoo niet van het publiek dan toch van de auteurs en van de critici, die voortdurend de couranten vol schrijven met lange artikelen over de tooneelcrisis. -
Er is in Italië een groot aantal tooneelschrijvers die voortgaan op geregelde tijden een nieuwe comedie te leveren zonder ooit bij machte te zijn om een stuk te schrijven dat de moeite van het zien of het lezen waard is. - Men verwondert zich voortdurend over de oppervlakkigheid en de onbelangrijkheid der producten die op de tooneelmarkt verschijnen; uitgezonderd de enkelen die Italië's naam hooghouden is er den laatsten tijd derhalve weinig nieuws te bespeuren. - Als tegenwicht zou men kunnen opmerken dat de enkele goede schrijvers die Italië heeft in een zeer gelukkige periode schijnen te zijn. -