Den Gulden Winckel. Jaargang 22
(1923)– [tijdschrift] Gulden Winckel, Den– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermdOver de Fransche tijdschriften
| |
[pagina 83]
| |
loppés, suivant les libertés de l'ordre, dans la passion du salut public, les principes générateurs de notre Renaissance’Ga naar voetnoot1) en hiermede is het ideaal dat allen die er aan medewerken te zamen-bindt, sober en volkomen klaar, aangeduid. Jacques Bainville is de leider. Hij is er in geslaagd om, van het eerste nummer af, de houding en den toon oprecht, zuiver en duidelijk te houden. Hij heeft om zich heen verzameld een groep van de bekwaamste medewerkersGa naar voetnoot2); en hij weet, met behoud van de eenheid en het eigenaardig wezen van zijn publicatie, steeds een aangename afwisseling, vol schoone verrassingen, te bereiken.
Foto Chéri Rousseau, Parijs
Jacques Bainville Directeur van La Revue Universelle Het eenig gerechte verwijt, dat hem treffen kan, is dat hij zelve er te weinig van zijn statig en transparant prozaGa naar voetnoot3) in publiceert. Hij heeft zijn specialiteit, de buitenlandsche politiek, overgedragen aan René JohannetGa naar voetnoot4) en Saint-Brice, die hem waardig nabij streven. De littéraire critiek is in handen van den onvolprezen Henri MassisGa naar voetnoot5), Georges Le CardonnelGa naar voetnoot1), Henri Rambaud (redacteur van de ‘Revue fédéraliste’), Marc LafargueGa naar voetnoot2) en anderen. Over economische zaken is Georges ValoisGa naar voetnoot3) aan het woord. Een mystérieuze driestar geeft telkenmale een geschreven portret, en geen schrijver van heden slaagt in dat delicate genre als deze onbekendeGa naar voetnoot4). Een bijzondere vermelding verdient de tooneelrubriek, omdat dit de beste in Frankrijk is. Er zijn maar drie tooneelcritici die, nà den criticus van de Revue Universelle, Lucien DubechGa naar voetnoot5), in aanmerking komen om genoemd te worden. Dat zijn Marcel Azaïs, die schrijft in zijn eigen merkwaardig tijdschriftje; Henri Béraud van de ‘Mercure de France’Ga naar voetnoot6); en Paul LéautandGa naar voetnoot7), de verrukkelijke zonderling, die, onder het pseudoniem Maurice Boissard, de lezers van de ‘Nouvelle Revue française’ op zijn grillige en bekoorlijke manier toespreekt over het tooneel en over alle andere dingen die hem plotseling in het hoofd opkomen. Dit viertal, met Dubech voorop, oordeelt met kennis van zaken, zékeren smaak en het vermogen om een werk te analyseeren en te onderzoeken op goede geestelijke waarden. Deze mannen zijn volkomen onafhankelijk van de schouwburgdirecties, die in het algemeen bij de critiek nog al eens iets weten te bereiken met subsidies en faveurs; en zij schrijven, ieder al naar hij gepend is, een kiesch en hartelijk verzorgd Fransch. Zooals Maurras' geest de gestie en het karakter van de ‘Revue Universelle’ bepaalt, zoo weerspiegelde, van den aanvang, de ‘Nouvelle Revue francaise’Ga naar voetnoot8) de wenschen en de eigenaardigheden van André Gide, die echter, welk een boeiende enigmatieke en hooghartige persoonlijkheid hij ook zijn moge, niet het onontkoombaar overwicht van een Meester heeft. De ‘N.R.F.’ stond oorspronkelijk onder de officieele leiding van Jacques Copeau en Jacques RivièreGa naar voetnoot9). Nadat Copeau zich | |
[pagina 84]
| |
geheel aan de tooneelkunst gegeven had en directeur van het ‘Théatre du Vieux Colombier’ werd bleef Rivière alleen. Hij wordt ter zijde gestaan door een gansche reeks van jonge penvoerders, die bijna zonder één uitzondering talent hebben en allen doordrongen zijn van de waarde en de waardigheid van hun taak. Als geheel, echter, is dit tijdschrift wat eentonig. Het is mij wat te effen grijs - o zoo gedistingueerd grijs! - van kleur.
Henri Massis
Redacteur en chef van La Revue Universelle En in den loop der tijden is van het oorspronkelijk wezen nog al wat verloren gegaan. Men kan wel haast zeggen dat de ‘N.R.F.’ lijdt aan een te veel aan eenvormige talenten. Henri Ghéon gaf in ‘Nos Directions’Ga naar voetnoot1) den oorsprong van de ‘N.R.F.’-beweging aldus aan: ‘Si attachés que nous soyons au passé, au plus parfait passé de notre histoire littéraire, nous ne pouvons pas faire que ce qui est ne soit pas, que la sensibilité de nos yeux, de nos oreilles, de notre âme, de notre raison même, ne se soit pas modifiée, et l'art, même classique, est une manifestation de la sensibilité. Notre sensibilité, comme celle de nos ancêtres, cherche une régle à son usage; et elle doit la trouver comme ils firent, originale et neuve comme celle qu' ils trouvèrent, et réaliste - c'est-à-dire conforme à l'état present de cette sensibilité’. Hij, die dit gematigd en bezonken modernisme stipuleerde, is sindsdien roomsch ijveraar en de ‘N.R.F.’ coquetteert met de dadaïsten! Er kan veel gebeuren en veel veranderen in korten tijd! De ‘N.R.F.’ is - men mag wel zeggen: uitsluitend - littérair. Rivière heeft wel eens een politieke excursie gemaakt en de dichter Jules Romains legde wel eens zijn pseudoniem af om als dr. Louis Farigoul te schrijven over zijn wetenschappelijke ontdekking, het extra-rétinaire zien; maar dit zijn groote uitzonderingen. De critiek wordt er in hoofdzaak beheerscht door Albert Thibaudet, hoogleeraar aan de universiteit van Upsala. Hij is een wonder van productieviteit en belezenheid; en hij heeft een onovertrefbaar boek over Stéphane Mallarmé geschreven. Daarnà, waarschijnlijk ten gevolge van overproductie, heeft hij veel van zijn geestelijke spankracht en zijn levenwekkend enthousiasme verloren. Zijn dikke boek over Charles Maurras’Ga naar voetnoot1) mist overtuiging en het is, door een volkomen gebrek aan bouw, niet veel meer dan een verzameling gegevens die kunnen dienen voor een nog te schrijven - door wie? - studie over die groote figuur. De tooneelkroniekGa naar voetnoot2) van Léautaud-Boissard, met zijn onnavolgbare wendingen en buitelingen, een beetje geniaal en een beetje toqué, maar altijd verrukkelijk in zijn ongegeneerde originaliteit, valt als een heerlijke verfrissing buiten al dat doffe, gelijkmatige talent. Die schrijver is dan ook niet voor niets een oudgediende van het baylismeGa naar voetnoot3).
J. GRESHOFF. |
|